Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Cel główny:
- poznanie różnych metod samooceny i identyfikacji umiejętności.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna i rozumie wartość pracy nad sobą, autorefleksji,
- zauważa różnorodność zainteresowań, postaw i umiejętności,
- poznaje różnorodne zainteresowania i umiejętności swoich kolegów, co może sprzyjać budowaniu więzi i wzajemnego szacunku,
- rozwija refleksję nad swoimi zainteresowaniami, cechami i marzeniami, co może pomóc w lepszym zrozumieniu siebie i wpłynąć na rozwój osobisty,
- poznaje budowę curriculum vitae.
Metody pracy:
- miniwykład,
- praca indywidualna,
- praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
- przykładowe CV,
- test pt. Test kompetencji miękkich dla młodzieży (wiek 14+) wraz z omówieniem2 – dla każdego ucznia,
- 10 rekwizytów: książka, piłka, paleta z farbami i pędzel, kalkulator, globus, słuchawki, roślina doniczkowa, aparat fotograficzny, gotowa potrawa lub jej składniki, puzzle lub gra planszowa.
Przewidywany czas realizacji: 90 min.