klasy VII-VIII

1. Kim jest lider? O cechach dobrego przywódcy. Scenariusz zajęć Klasy VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • rozwinięcie umiejętności identyfikowania, analizowania i refleksji nad cechami i zachowaniem liderów,
  • uświadomienie sobie własnego potencjału przywódczego.

Cele szczegółowe:

  • rozpoznanie różnych przykładów liderów, zrozumienie różnicy między liderem a przywódcą,
  • analiza cech dobrego przywódcy, samopoznanie i refleksja nad własnym potencjałem przywódczym,
  • rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej i komunikacji.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • selekcja wiedzy na podstawie treści wideo,
  • pogadanka,
  • dyskusja,
  • praca grupowa.

Środki dydaktyczne:

  • tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania,
  • komputer z dostępem do Internetu i rzutnik,
  • kartka i długopis – dla każdego ucznia,
  • pół paczki makaronu spaghetti, metrowy sznurek, szeroka taśma klejąca, nożyczki oraz papierowa kulka (średnica około 4 cm) – dla każdej grupy,
  • Czy jestem liderem. Test (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • film pt. Jak być liderem i przywódcą? – Wielka Piątka – John Strelecky [1].

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

8. Jak powstaje innowacja? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:

  • zrozumienie procesu powstawania innowacji oraz ich wpływu na rynek pracy.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • dostrzega znaczenie innowacji dla rozwoju gospodarki, społeczeństwa oraz współczesnego rynku pracy,
  • rozwija umiejętność kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów w oparciu o zrozumienie potrzeb,
  • stosuje metodę myślenia projektowego jako sposób na tworzenie innowacyjnych rozwiązań,
  • rozwija umiejętności pracy w zespole oraz prezentacji własnych pomysłów.

Metody pracy:

  • pogadanka, dyskusja,
  • burza mózgów,
  • poszukiwanie informacji,
  • budowanie prototypów,
  • prezentowanie rozwiązań,
  • praca w zespołach.

Środki dydaktyczne:

  • Persony (załącznik nr 1),
  • kosz/worek/pojemnik z różnorodnymi przedmiotami, np. codziennego użytku, dostęp do Internetu,
  • różnorodne materiały plastyczne: kartki A4, A3 i większe, nożyczki, kleje, flamastry, kredki, kolorowy papier itp.,
  • prezentacja multimedialna lub plakat prezentujący etapy pracy metodą projektową.

Przewidywany czas realizacji: 90 min.