klasy VII-VIII

7. Portfolio. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • rozwijanie samoświadomości oraz umiejętności autoprezentacji.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • podejmuje refleksję nad dotychczasowymi umiejętnościami, postawami i pasjami,
  • doskonali umiejętności miękkie, tj. komunikacja niewerbalna, aktywne słuchanie i twórcze wyrażanie siebie (kreatywność),
  • poznaje technikę tworzenia mapy myśli – narzędzia do organizacji i wizualizacji pomysłów i informacji,
  • identyfikuje i przedstawia różne aspekty swojej osobowości, zainteresowań i umiejętności,
  • rozwija umiejętność organizacji informacji i tworzenia czytelnych prezentacji wizualnych, w tym autoprezentacji.

Metody pracy:

  • praca w grupie (pajęcza sieć),
  • praca indywidualna,
  • dyskusja,
  • mapa myśli.

Środki dydaktyczne:

  • lustro o wymiarach około 20×15 cm,
  • kosz lub nieprzezroczyste pudełko z przykryciem,
  • odtwarzacz muzyczny,
  • utwór muzyczny autorstwa Tiny Turner pt. Simply the best,
  • duży kłębek wełny,
  • kartka A4 lub A3 – dla każdego ucznia,
  • zestaw mazaków – dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

4. Czym jest i dlaczego warto pielęgnować growth mindset? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cele główne:

  • zapoznanie uczniów z ideą growth mindset – nastawienie na rozwój,
  • zachęcenie uczniów do wykorzystywania koncepcji growth mindset w życiu codziennym i nauce.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • rozumie różnicę pomiędzy growth mindset (nastawieniem na rozwój) a fixed mindset (nastawieniem na stałość),
  • rozmyśla nad dotychczasowym podejściem do nauki, wyzwań, porażek i sukcesów,
  • kształtuje umiejętność traktowania błędów i porażek w myśl koncepcji growth mindset,
  • zyskuje większą motywację i pewność siebie.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • pytania otwarte,
  • dyskusja moderowana,
  • praca grupowa.

Środki dydaktyczne:

  • tablica, pisaki,
  • projektor wraz z laptopem z dostępem do tematycznych materiałów wideo,
  • film pt. Nastawienie na wzrastanie – Growth Mindset7 autorstwa Przeciętnego Człowieka,
  • flamastry, nożyczki, taśma klejąca oraz sztywne kartki A3 (np. z bloku technicznego) – dla każdej grupy,
  • Growth mindset czy fixed mindset? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

5. Czy praca w stresie jest dla mnie? Jakim typem pracownika jestem? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII szkół podstawowych, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego

Cel główny:

  • umożliwienie uczniom zrozumienia roli stresu w miejscu pracy oraz identyfikacja swojego typu pracownika.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • potrafi wskazać różne metody radzenia sobie ze stresem,
  • rozwija umiejętność dostosowania strategii radzenia sobie ze stresem w zależności od typu pracownika,
  • potrafi zidentyfikować cechy charakterystyczne dla różnych typów osobowości pracowniczych,
  • rozumie, jak preferencje zawodowe, zidentyfikowane w teście Hollanda, wpływają na jego zachowanie i reakcje na stres,
  • podejmuje refleksję nad własnymi preferencjami i dostosowaniem ich do przyszłej kariery zawodowej.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • praca indywidualna,
  • praca grupowa,
  • pytania otwarte,
  • dyskusja moderowana.

Środki dydaktyczne:

  • przyrządy do pisania,
  • Przyczyny i skutki stresu w miejscu pracy. Sposoby radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy (załącznik nr 1 – dla każdej grupy),
  • komputer/tablet z dostępem do Internetu (dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

8. Zawód przyszłości – projektant zero waste. Scenariusz dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz  charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  • analizowanie informacji na temat zawodu projektanta zero waste.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie, co oznacza termin zero waste,
  • rozumie, dlaczego idea zero waste jest potrzebna,
  • poznaje koncepcję projektowania i charakteryzuje zawód projektanta zero waste,
  • wskazuje miejsca pracy i kwalifikacje projektanta zero waste.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • praca indywidualna lub w parach,
  • praca w grupach,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • puszki po napojach, butelki plastikowe, kubeczki po jogurtach, kawałki tkanin, tekturowe pudełka, gazety lub kolorowe papierki, opakowania po kosmetykach, szklane słoiki itp. (zestaw dla każdej grupy),
  • Zero waste – krzyżówka (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • film Zero waste uratuje planetę? Poznaj zasadę 5R | Focus on The Planet [1],
  • dostęp do Internetu [2],
  • kredki, pisaki, kartki A4.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.