klasy VII-VIII

Czym są błędy i porażki na ścieżce rozwoju edukacyjno-zawodowego? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uświadomienie uczniom roli błędów i porażek w rozwoju edukacyjno-zawodowym.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • potrafi wskazać przykłady błędów i porażek edukacyjno-zawodowych i rozumie ich potencjalny wpływ na przebieg ścieżki kariery,
  • rozpoznaje emocje związane z niepowodzeniami oraz uczy się ich kontrolowania i konstruktywnego wyrażania,
  • analizuje, jak doświadczenia związane z błędami mogą pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji w przyszłości.

Metody pracy:

  • pogadanka,
  • film,
  • burza mózgów,
  • dyskusja moderowana,
  • praca w parach i w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Strategia mistrza: Co zrobiłbym inaczej? (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • film pt. Dlaczego warto popełniać błędy? Warsztaty dla uczniów [1],
  • kartki A4 lub zeszyty, długopisy,
  • flipchart i mazaki lub tablica i kreda.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Jaka jest moja inteligencja? Teoria inteligencji wielorakiej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) oraz dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania własnych zasobów oraz dokonywania syntezy przydatnych informacji o sobie w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie inteligencji wielorakiej,
  • identyfikuje różne typy inteligencji według teorii Howarda Gardnera,
  • rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe),
  • dokonuje autoanalizy w kontekście różnych typów inteligencji,
  • planuje, jak wykorzystać wiedzę o własnych typach inteligencji w kontekście przyszłej edukacji i kariery.

Metody pracy:

  • wykład informacyjny,
  • praca indywidualna,
  • dyskusja,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Test inteligencji wielorakiej [1],
  • kartki A5 i długopis – dla każdego ucznia,
  • kartki A3 i przybory do pisania – dla każdej z 8 grup,
  • Jaka to jest inteligencja wieloraka? (załącznik nr 1).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.