• WSZYSTKIE
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
Wzmacnianie samooceny ucznia to proces wymagający czasu, cierpliwości oraz świadomego podejścia. Wykonanie pojedynczego zadania nie utrwali w uczniu pozytywnego obrazu siebie. Warto zatem wplatać w tok nauczania ćwiczenia mające na celu kształtowanie poczucia własnej wartości w codzienną aktywność szkolną i łączyć je z różnorodnymi metodami. Praca nad samooceną ucznia to jeden z elementów budowania odporności psychicznej. Wysoka samoocena pozwala dostrzegać własne zasoby i popycha do działania oraz podejmowania wyzwań, bez lęku przed niepowodzeniem. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie ćwiczenia pomagają uczniom w odkrywaniu i wzmacnianiu ich mocnych stron? Dlaczego warto doceniać małe sukcesy i w jaki sposób robić to skutecznie? Jak narzędzia takie jak dziennik osiągnięć czy wykres postępów wspierają rozwój samooceny uczniów? W jaki sposób klasowe wyzwania mogą budować poczucie własnej wartości i rozwijać umiejętności uczniów? Jakie sentencje motywujące mogą pomóc dzieciom podejmować wyzwania i rozwijać samodzielność? W jaki sposób praca zespołowa i projekty grupowe wzmacniają poczucie przynależności i wartość indywidualnego wkładu ucznia? Jak uczyć uczniów radzenia sobie z porażkami i wyciągania z nich wniosków? Dlaczego konstruktywna informacja zwrotna jest kluczowa dla budowania samooceny i jak ją efektywnie przekazywać? Jakie zabawy i ćwiczenia integracyjne pomagają uczniom poczuć się ważnym członkiem grupy? Gdzie znaleźć bezpłatne materiały edukacyjne wspierające rozwój psychiczny i emocjonalny dzieci?

Artykuły

Karnawałowe maski – kim chcę być na balu, kim chcę być w przyszłości? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom ich mocnych stron i rozwijanie umiejętności wyrażania swoich zainteresowań. Cele szczegółowe, uczeń: identyfikuje swoje mocne strony i umiejętności, które wyróżniają go na tle rówieśników, dowiaduje się, jak mocne strony mogą się wiązać z różnymi postaciami lub zawodami, wyraża swoje pomysły i marzenia za pomocą kreatywnej pracy plastycznej. Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, praca indywidualna, praca plastyczna. Środki dydaktyczne: klej, nożyczki, kolorowe mazaki, kredki, papier kolorowy, krepina, naklejki lub wcześniej wycięte z gazet elementy tematyczne (praca, zawody), brokat i cekiny, pióra i druciki kreatywne, filc lub motki kolorowej wełny, ok. 25-centymetrowe odcinki gumy krawieckiej (wąskiej), zszywacz do łączenia gumki z maską, flipchart i mazaki lub tablica i kreda, ilustracje przedstawicieli różnych zawodów, opcjonalnie: szablon Maska talentów dostępny jako załącznik nr 2 w scenariuszu nr 4 pt. Karnawał talentów. Czy mój talent przyda się w pracy? Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Aktualnie przeglądasz

Styczeń 2025 - Nr 65
DQ okładka