klasy VII-VIII

8. Jak powstaje innowacja? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:

  • zrozumienie procesu powstawania innowacji oraz ich wpływu na rynek pracy.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • dostrzega znaczenie innowacji dla rozwoju gospodarki, społeczeństwa oraz współczesnego rynku pracy,
  • rozwija umiejętność kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów w oparciu o zrozumienie potrzeb,
  • stosuje metodę myślenia projektowego jako sposób na tworzenie innowacyjnych rozwiązań,
  • rozwija umiejętności pracy w zespole oraz prezentacji własnych pomysłów.

Metody pracy:

  • pogadanka, dyskusja,
  • burza mózgów,
  • poszukiwanie informacji,
  • budowanie prototypów,
  • prezentowanie rozwiązań,
  • praca w zespołach.

Środki dydaktyczne:

  • Persony (załącznik nr 1),
  • kosz/worek/pojemnik z różnorodnymi przedmiotami, np. codziennego użytku, dostęp do Internetu,
  • różnorodne materiały plastyczne: kartki A4, A3 i większe, nożyczki, kleje, flamastry, kredki, kolorowy papier itp.,
  • prezentacja multimedialna lub plakat prezentujący etapy pracy metodą projektową.

Przewidywany czas realizacji: 90 min.