Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: rozwijanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji oraz poznanie metody drzewka decyzyjnego jako narzędzia porządkującego myślenie.
Cele szczegółowe , uczeń:
- rozumie, na czym polega proces podejmowania decyzji i z czego wynika jego trudność,
- potrafi przeanalizować możliwe rozwiązania, skutki oraz osobiste cele i wartości,
- poznaje metodę drzewka decyzyjnego i potrafi zastosować ją do realnych sytuacji,
- rozwija autorefleksję i świadomość własnych potrzeb przy podejmowaniu decyzji.
Metody pracy:
- rozmowa kierowana,
- miniwykład z prezentacją slajdów,
- praca w parach na tle grupy,
- analiza sytuacji,
- praca indywidualna,
- prezentacja wyników.
Środki dydaktyczne:
- tablica do zapisywania,
- prezentacja slajdów Drzewko decyzyjne. Jak podejmować dobre decyzje? [1],
- laptop, projektor,
- kartka A3 i długopis – dla każdej pary i dla każdego ucznia.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.