klasy VII-VIII

Twój wizerunek w sieci – co warto pokazać, a czego unikać? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uświadomienie uczniom, że aktywność w internecie wpływa na ich wizerunek oraz może mieć konsekwencje w przyszłości – w relacjach społecznych, edukacji i karierze zawodowej.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • rozumie, że publikowanie treści w internecie może mieć określone skutki,
  • potrafi wskazać konsekwencje publikowania określonych rodzajów postów, zdjęć i komentarzy,
  • dostrzega związek między wykreowanym wizerunkiem online a przyszłymi możliwościami edukacyjnymi i zawodowymi,
  • uczy się odpowiedzialności za treści zamieszczane w mediach społecznościowych,
  • stosuje metodę „5 pytań” do oceny, czy dany post warto opublikować.

Metody pracy:

  • miniwykład z dyskusją,
  • praca w grupach,
  • analiza przypadków,
  • play-role,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • kartki i długopisy – dla każdej grupy i dla każdego ucznia,
  • Opisy sytuacji (załącznik nr 1),
  • Scenariusze o odegrania (załącznik nr 2).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Burza mózgów marzycieli, realistów i krytyków. Metoda Walta Disneya w praktyce. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, planowania i krytycznej analizy poprzez zastosowanie metody Walta Disneya.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie trzy perspektywy myślenia (marzyciela, realisty i krytyka),
  • potrafi generować kreatywne pomysły bez ograniczeń,
  • umie planować działania, które pozwolą wdrożyć wybrane idee,
  • analizuje potencjalne zagrożenia i wskazuje sposoby ich przezwyciężenia,
  • rozwija umiejętność współpracy i skutecznej komunikacji w grupie.

Metody pracy:

  • praca w grupach,
  • burza mózgów,
  • symulacja ról,
  • prezentacja wyników i dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • kartki i długopis – dla każdego ucznia i dla każdej grupy,
  • Marzyciel, realista czy krytyk? (załącznik nr 1),
  • mazaki, kleje, nożyczki oraz inne dostępne materiały plastyczne, tj. tektura, papier kolorowy czy rolki po papierze toaletowym – dla każdej grupy.

Przewidywany czas realizacji: 60 min.