Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) oraz dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:
- rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania własnych zasobów oraz dokonywania syntezy przydatnych informacji o sobie w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wyjaśnia pojęcie inteligencji wielorakiej,
- identyfikuje różne typy inteligencji według teorii Howarda Gardnera,
- rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe),
- dokonuje autoanalizy w kontekście różnych typów inteligencji,
- planuje, jak wykorzystać wiedzę o własnych typach inteligencji w kontekście przyszłej edukacji i kariery.
Metody pracy:
- wykład informacyjny,
- praca indywidualna,
- dyskusja,
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- Test inteligencji wielorakiej [1],
- kartki A5 i długopis – dla każdego ucznia,
- kartki A3 i przybory do pisania – dla każdej z 8 grup,
- Jaka to jest inteligencja wieloraka? (załącznik nr 1).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.