Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:
- uświadomienie uczniom, że aktywność w internecie wpływa na ich wizerunek oraz może mieć konsekwencje w przyszłości – w relacjach społecznych, edukacji i karierze zawodowej.
Cele szczegółowe, uczeń:
- rozumie, że publikowanie treści w internecie może mieć określone skutki,
- potrafi wskazać konsekwencje publikowania określonych rodzajów postów, zdjęć i komentarzy,
- dostrzega związek między wykreowanym wizerunkiem online a przyszłymi możliwościami edukacyjnymi i zawodowymi,
- uczy się odpowiedzialności za treści zamieszczane w mediach społecznościowych,
- stosuje metodę „5 pytań” do oceny, czy dany post warto opublikować.
Metody pracy:
- miniwykład z dyskusją,
- praca w grupach,
- analiza przypadków,
- play-role,
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- kartki i długopisy – dla każdej grupy i dla każdego ucznia,
- Opisy sytuacji (załącznik nr 1),
- Scenariusze o odegrania (załącznik nr 2).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.