klasy VII-VIII

8. Jak powstaje innowacja? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:

  • zrozumienie procesu powstawania innowacji oraz ich wpływu na rynek pracy.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • dostrzega znaczenie innowacji dla rozwoju gospodarki, społeczeństwa oraz współczesnego rynku pracy,
  • rozwija umiejętność kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów w oparciu o zrozumienie potrzeb,
  • stosuje metodę myślenia projektowego jako sposób na tworzenie innowacyjnych rozwiązań,
  • rozwija umiejętności pracy w zespole oraz prezentacji własnych pomysłów.

Metody pracy:

  • pogadanka, dyskusja,
  • burza mózgów,
  • poszukiwanie informacji,
  • budowanie prototypów,
  • prezentowanie rozwiązań,
  • praca w zespołach.

Środki dydaktyczne:

  • Persony (załącznik nr 1),
  • kosz/worek/pojemnik z różnorodnymi przedmiotami, np. codziennego użytku, dostęp do Internetu,
  • różnorodne materiały plastyczne: kartki A4, A3 i większe, nożyczki, kleje, flamastry, kredki, kolorowy papier itp.,
  • prezentacja multimedialna lub plakat prezentujący etapy pracy metodą projektową.

Przewidywany czas realizacji: 90 min.

3. Moje zasoby w planowaniu kariery zawodowej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń rozpoznaje własne zasoby, w tym zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • uzasadnia, jakie znaczenie ma wiedza o sobie w planowaniu własnej przyszłości zawodowej,
  • posługuje się pojęciami kwalifikacji i kompetencji,
  • podaje przykłady kwalifikacji i kompetencji,
  • poznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) i dokonuje analizy posiadanych kompetencji,
  • poszerza wiedzę o zakresie kompetencji zawodowych niezbędnych do wejścia na rynek pracy,
  • identyfikuje swoje osiągnięcia i sukcesy oraz nabyte dzięki nim kompetencje.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • mapa myśli,
  • burza mózgów,
  • praca indywidualna,
  • tablica (tradycyjna, interaktywna lub typu flipchart).

Środki dydaktyczne:

  • Moje osobiste sukcesy (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

5. Konstruktywna krytyka metodą kanapki. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:

  • poznanie własnych aspiracji oraz nauka konstruktywnego dawania i przyjmowania krytyki za pomocą metody kanapki.

Cele szczegółowe:

  • zachęcanie uczniów do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, myślami i pomysłami oraz do wspólnego tworzenia kreatywnych rozwiązań,
  • autoanaliza, poznanie różnych metod samooceny i identyfikacji umiejętności w oparciu o swoje odczucia, a także opinie innych osób.

Uczeń:

  • nabywa umiejętność konstruktywnego dawania i przyjmowania krytyki,
  • rozwija zdolność dzielenia się myślami i pomysłami, umiejętność współpracy w grupie,
  • poszerza obszar własnych aspiracji, pracuje nad autoanalizą i rozwija umiejętność samooceny.

Metody pracy:

  • praca indywidualna z dyskusją grupową,
  • miniwykład,
  • burza mózgów,
  • metoda sytuacyjna.

Środki dydaktyczne:

  • balon i marker – dla każdego ucznia,
  • różnokolorowe kartki, markery, nożyczki, klej – dla każdej grupy,
  • Konstruktywna krytyka metodą kanapki – sytuacje (załącznik nr 1).

Przewidywany czas realizacji: 60 min.