Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:
- uczeń rozpoznaje własne zasoby, w tym zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
- uzasadnia, jakie znaczenie ma wiedza o sobie w planowaniu własnej przyszłości zawodowej,
- posługuje się pojęciami kwalifikacji i kompetencji,
- podaje przykłady kwalifikacji i kompetencji,
- poznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) i dokonuje analizy posiadanych kompetencji,
- poszerza wiedzę o zakresie kompetencji zawodowych niezbędnych do wejścia na rynek pracy,
- identyfikuje swoje osiągnięcia i sukcesy oraz nabyte dzięki nim kompetencje.
Metody pracy:
- miniwykład,
- dyskusja,
- mapa myśli,
- burza mózgów,
- praca indywidualna,
- tablica (tradycyjna, interaktywna lub typu flipchart).
Środki dydaktyczne:
- Moje osobiste sukcesy (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.