Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:
- rozwijanie kreatywności poprzez zastosowanie metody SCAMPER do tworzenia nowych rozwiązań oraz modyfikacji znanych przedmiotów.
Cele szczegółowe, uczeń:
- zna i rozumie podstawowe założenia metody SCAMPER,
- potrafi zastosować siedem kroków metody do analizy wybranego przedmiotu,
- rozwija umiejętność twórczego myślenia i generowania nowych pomysłów w pracy samodzielnej i grupowej.
Metody pracy:
- dyskusja moderowana z miniwykładem,
- doświadczenie,
- praca indywidualna,
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- rekwizyt – plecak szkolny,
- Metoda SCAMPER (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
- kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia i dla każdej grupy,
- przykładowe rekwizyty przygotowane dla zespołów: zegar ścienny, kapcie, parasol, ramka na zdjęcie,
latarka, okulary przeciwsłoneczne, kalkulator, wieszak na ubrania, etui na telefon – po jednym wybranym rekwizycie dla jednej grupy.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.