klasy VII-VIII

Jaka jest moja inteligencja? Teoria inteligencji wielorakiej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) oraz dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania własnych zasobów oraz dokonywania syntezy przydatnych informacji o sobie w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie inteligencji wielorakiej,
  • identyfikuje różne typy inteligencji według teorii Howarda Gardnera,
  • rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe),
  • dokonuje autoanalizy w kontekście różnych typów inteligencji,
  • planuje, jak wykorzystać wiedzę o własnych typach inteligencji w kontekście przyszłej edukacji i kariery.

Metody pracy:

  • wykład informacyjny,
  • praca indywidualna,
  • dyskusja,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Test inteligencji wielorakiej [1],
  • kartki A5 i długopis – dla każdego ucznia,
  • kartki A3 i przybory do pisania – dla każdej z 8 grup,
  • Jaka to jest inteligencja wieloraka? (załącznik nr 1).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Konformista czy nonkonformista – miejsce pracy dla mnie komfortowe. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozpoznawania własnych preferencji, możliwości i ograniczeń związanych z różnymi stylami pracy oraz wykorzystanie tej wiedzy w planowaniu ścieżkiedukacyjno-zawodowej.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie pojęcia i identyfikuje cechy konformizmu i nonkonformizmu w kontekście środowiska pracy,
  • analizuje zalety i wady różnych stylów pracy,
  • interpretuje ogłoszenia o pracę pod kątem preferowanego stylu pracy,
  • rozwija umiejętność kreatywnego myślenia w projektowaniu środowiska pracy.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • scenki sytuacyjne (role-play),
  • praca w parach,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • kartka i długopis – dla każdego ucznia,
  • Różne style pracy – scenki sytuacyjne (role-play) (załącznik nr 1),
  • Analiza ogłoszeń o pracę (załącznik nr 2),
  • kartka i długopis bądź kartka A4 i narzędzia do pisania (w tym mazaki) – dla każdej grupy.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Jak znaleźć to, co kocham? O sposobach poszukiwania hobby. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń rozpoznaje własne zasoby, w tym własne zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje i predyspozycje zawodowe.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • kształtuje proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • potrafi zdefiniować pojęcie „hobby”,
  • potrafi zidentyfikować własne zasoby na podstawie własnych zainteresowań i dokonuje analizy posiadanych kompetencji,
  • zna sposoby poszukiwania hobby,
  • poszerza wiedzę w zakresie kompetencji zawodowych niezbędnych do wejścia na rynek pracy.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • praca zespołowa,
  • praca indywidualna,
  • projekcja filmu dydaktycznego.

Środki dydaktyczne:

  • Kluczowe zasoby w realizacji mojego hobby (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • film pt. Jak znaleźć hobby? Sposoby na znalezienie swojej pasji! [1]
  • kartka A3 lub typu flipchart – dla każdej grupy,
  • mazaki lub flamastry.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.