Artykuły i porady
Asertywność – czym jest i czemu przydaje się w pracy? Rozwijanie asertywności
Asertywność odgrywa znaczącą rolę w budowaniu zdrowych relacji – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dla pracujących na co dzień z młodzieżą nauczycieli to skutecznie narzędzie do komunikacji oraz radzenia sobie z wyzwaniami edukacyjnymi. Warto poznać zawarte w artykule praktyczne wskazówki oraz propozycje technik rozwijania asertywności własnej i uczniów. Z artykułu dowiesz się: Czym jest asertywność? Czy asertywność to jedynie odmowa? Dlaczego postawa asertywna nauczyciela jest ważna? Jak i w jakim celu stosować trening asertywności? Z jakich narzędzi i technik rozwijania asertywności warto skorzystać w pracy z młodzieżą, by kształtować zachowania asertywne? Jakie są konsekwencje braku asertywności i umiejętności stawiania granic w miejscu pracy, w szkole i w gronie znajomych? »
Znaczenie networkingu w planowaniu i rozwoju kariery zawodowej
Na rynku pracy, oprócz kompetencji i wartości, ceni się przede wszystkim kontakt z ludźmi. Na drodze rozwoju edukacyjno-zawodowego nieocenionym wsparciem są gotowi do pomocy znajomi. Budowanie i pielęgnowanie relacji zawodowych przynoszą liczne, nie tylko finansowe korzyści. Nie sposób przecenić znaczenia networkingu [1]. Z artykułu dowiesz się: Czym jest networking? Dlaczego warto uczyć w szkole networkingu? Co oznacza i na czym polega skuteczny networking? Jakie znaczenie ma dobry network dla jakości relacji biznesowych? Z jakich powodów warto utrzymywać liczne kontakty interpersonalne? W jaki sposób poszerzać swoją sieć znajomości? Jakie działania podejmowane na terenie szkoły mogą zainspirować uczniów do wymiany doświadczeń, poszerzania horyzontów myślowych i pozyskania nowych znajomych? »
Co to jest talent, jak go rozpoznać i w jakim stopniu warunkuje przyszłość zawodową?
Marcus Buckingham, w odpowiedzi na pytanie „co to jest talent”, proponuje następującą definicję: „Talent to każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania lub zachowania, który może znaleźć praktyczne zastosowanie”. Takie twierdzenie pozwala wysnuć wniosek, że każdy człowiek ma szansę odkryć w sobie talent. W ramach tego pojęcia uwzględnia się bowiem nie tylko wrodzone zdolności, ale również potencjał, który można rozwijać. Umiejętność rozpoznania i wykorzystania własnego talentu może decydować o przyszłym sukcesie zawodowym. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób definiuje się słowo talent? Czym jest talent? Co nazywamy talentem, a co umiejętnością? Czy sprawność w danej dziedzinie to już talent? O czym warto pomyśleć w kontekście talentu i planów edukacyjno-zawodowych? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Networking – kiedy i w jaki sposób zacząć budować sieć kontaktów zawodowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: uczeń poznaje znaczenie networkingu w rozwoju zawodowym. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, jakie korzyści wynikają z budowania sieci kontaktów zawodowych, uczy się, jak efektywnie rozwijać relacje zawodowe, rozwija umiejętności komunikacyjne oraz aktywnego uczestnictwa w rozmowach zawodowych. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca w parach, rozmowa kierowana, metoda symulacji, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart i pisaki, kartki A4, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, „Lider networkingu odcinek 5. Porady i tipy” – film [1], „Lider networkingu odcinek 4. Mój pierwszy networking” – film [2], „Korzyści płynące z networkingu – case study” (załącznik nr 1) – dla każdej pary. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Rekrutacja – gra dydaktyczna
„Rekrutacja” to edukacyjna gra karciana, w której gracze wcielają się w role Kandydatów i Rekruterów. Gracze zdobywają punkty poprzez odgadywanie zawodów, rozwiązywanie wyzwań zawodowych i dopasowywanie odpowiednich umiejętności do sytuacji. Gra łączy elementy zabawy z nauką o różnorodności zawodów i znaczeniu umiejętności miękkich w pracy. »
Etyka w miejscu pracy, czyli jak rozpoznać nieetyczne zachowania pracodawcy
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: nabycie umiejętności rozpoznawania nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy i odpowiedniego reagowania na nie w celu ochrony swoich praw jako pracownika. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje różne formy nieetycznych zachowań pracodawców wobec pracowników, uczy się rozpoznawać oznaki mobbingu, bullyingu i innych nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy, dowiaduje się, jak reagować na nieetyczne zachowania w miejscu pracy, rozumie, jakie prawa mają pracownicy w zakresie ochrony przed nieetycznymi praktykami. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadków, praca w grupach. Środki dydaktyczne: film pt. <a >„Jak rozpoznać toksycznego pracodawcę?” [1], „Rozpoznajemy mobbing i inne nieetyczne zachowania pracodawcy” (załącznik 1) – dla każdego ucznia, flipchart lub tablica, mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »