Artykuły i porady

Promowanie przedsiębiorczości. Formy edukacji i wsparcia uczniów, którzy planują otworzyć działalność gospodarczą

Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z praca w tradycyjnym modelu nie jest jedyną atrakcyjną ścieżką kariery. Często pojawia się myśl o prowadzeniu własnego biznesu, który przyciąga poczuciem niezależności, elastycznością, możliwością realizacji pomysłów i realnym wpływem na otoczenie. Na drodze do upragnionej działalności gospodarczej mogą pojawić się różne przeszkody: brak kapitału, wysokie koszty startu, trudności w uzyskaniu kredytu, a także ograniczone doświadczenie i deficyty wiedzy z zakresu prawa, zarządzania czy procedur administracyjnych. Świadomość dostępnych form wsparcia może znacząco ułatwić start i zwiększyć szanse powodzenia w biznesie. Dlatego już na etapie edukacji szkolnej warto wśród młodych ludzi promować przedsiębiorczość i zadbać, aby mieli oni nie tylko dostęp do rzetelnych źródeł, ale także uczyli się, jak i gdzie poszukiwać potrzebnych informacji. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto promować przedsiębiorczość wśród uczniów? Jakie atrakcyjne działania wspierające przedsiębiorczość i innowacyjność można podejmować w szkole? Z jakich form wsparcia mogą korzystać młodzi, którzy marzą o własnym przedsiębiorstwie? Skąd przyszli pracownicy mogą czerpać środki na wsparcie swoich innowacyjnych pomysłów na biznes? Skąd uczniowie mogą czerpać praktyczną wiedzę na temat zakładania i prowadzenia własnej działalności? Jak i w jakim celu organizować inspirujące lekcje przedsiębiorczości i wymianę doświadczeń z udziałem lokalnych przedsiębiorców? »

Zobacz wszystkie dokumenty z działu Artykuły i porady »

Scenariusze zajęć i ćwiczenia

SCAMPER – nowe spojrzenie na stare rzeczy

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych  Cel główny: rozwijanie umiejętności twórczego i praktycznego myślenia poprzez zastosowanie metody SCAMPER do modyfikowania znanych przedmiotów, sytuacji i rozwiązań z życia codziennego.  Uczeń: rozumie, na czym polega metoda SCAMPER i zna jej zastosowanie w praktyce, potrafi wykorzystać siedem pytań metody SCAMPER do analizowania i ulepszania różnych rozwiązań, tworzy własne pomysły, modyfikacje i usprawnienia wybranych przedmiotów, usług lub sytuacji, pracuje indywidualnie i zespołowo, dzieląc się swoimi pomysłami i wspólnie szukając rozwiązań. Metody pracy: dyskusja moderująca z miniwykładem,  doświadczenie, praca indywidualna, praca w grupach. Środki dydaktyczne: rekwizyt – telefon z ładowarką, bidon oraz piórnik,  „Metoda SCAMPER (7 kroków)” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia oraz dla każdej z utworzonych grup,  „Zagadnienia do losowania (9 karteczek)” – załącznik nr 2. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Nie daj się scrollowaniu! Świadome i bezpieczne zachowania w sieci w praktyce

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie świadomości uczniów na temat higieny cyfrowej i wpływu korzystania z technologii na ich codzienne funkcjonowanie. Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje własne nawyki cyfrowe i ich konsekwencje, ocenia swój styl korzystania z urządzeń elektronicznych, rozwija umiejętność autorefleksji i formułowania wniosków, wskazuje konkretne działania wspierające równowagę online-offline, potrafi współpracować w grupie i argumentować swoje stanowisko. Metody pracy: praca indywidualna, miniwykład, praca w grupach, rozmowa kierowana w grupach,  metoda projektowa (krótkoterminowa). Środki dydaktyczne: „Samoocena: Ja i internet” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, „Pytania do pracy w grupach” (załącznik nr 2) – dla każdej grupy, kartki A3, kolorowe mazaki – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Zobacz wszystkie dokumenty z działu Scenariusze zajęć i ćwiczenia »

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 74

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 74
Dostępny w wersji elektronicznej