Artykuły i porady

Zobacz wszystkie dokumenty z działu Artykuły i porady »

Scenariusze zajęć i ćwiczenia

Co, jeśli nie studia...? – o alternatywnych formach rozwijania swojej kariery po szkole ponadpodstawowej

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej oraz korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom alternatywnych do studiowania możliwości rozwoju po szkole ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poszerza wiedzę na temat możliwości edukacyjnych i zawodowych po szkole ponadpodstawowej, określa korzyści płynące z poszczególnych opcji rozwoju ścieżki kariery. Metody pracy: dyskusja moderowana, praca w grupach. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, kreda/pisaki, „Karta pracy – analiza opcji” (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, „Karta postaci” (załącznik nr 2) – przecięty na pół, dla każdego ucznia, „Charakterystyka postaci” (załącznik nr 3) – charakterystyka jednej postaci dla każdego ucznia, opcjonalnie: różne kolorowe gazety i ulotki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Jak i gdzie szukać pierwszej pracy?

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).      Scenariusz dla uczniów klas ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie umiejętności analizowania informacji o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz zasad jego funkcjonowania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe: Uczeń: analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach, rozpoznaje skuteczne sposoby poszukiwania pierwszej pracy dostosowane do poziomu rynku pracy, ocenia oferty pracy pod kątem wymagań pracodawców, warunków zatrudnienia oraz potencjalnych korzyści i ograniczeń, wnioskuje na podstawie analizy przypadków i porównania poziomów rynku pracy, dostrzegając ich wpływ na własne wybory edukacyjno-zawodowe. Metody pracy: miniwykład z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadków. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, kartki i długopisy – dla każdej grupy i dla każdego ucznia, Karty pracy do analizy przypadków młodych osób szukających pracy (załącznik nr 1), Oferty pracy do analizy (załącznik nr 2), Pytania do porównania poziomów rynku pracy (załącznik nr 3). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Zobacz wszystkie dokumenty z działu Scenariusze zajęć i ćwiczenia »

Nr 69: Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej

Nr 69: Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej
Dostępny w wersji elektronicznej