Artykuły i porady
Najczęściej pojawiające się pytania na rozmowie o pracę w latach 2025–2030. Jak uczyć na nie odpowiadać?
Rozmowa kwalifikacyjna to kluczowy etap procesu rekrutacji. Jej celem jest nie tylko weryfikacja umiejętności, ale też poznanie osobowości kandydata, jego sposobu myślenia, reakcji na stres i umiejętności dopasowania do zespołu. W pracy doradcy zawodowego w szkole ponadpodstawowej oznacza to konieczność przygotowywania uczniów do rozmowy nie tylko merytorycznie, ale również psychologicznie i komunikacyjnie. Odpowiedni trening z pewnością ułatwi przyszłym pracownikom odpowiadanie na pytania na rozmowie o pracę. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najczęstsze pytania na rozmowie kwalifikacyjnej? Jakie cechy ceni pracodawca u osób aplikujących na dane stanowisko pracy? Co sprawdzają rekruterzy, zadając różne, w tym podchwytliwe pytania na rozmowie kwalifikacyjnej? Jakie mogą być przykłady odpowiedzi na pytania rekrutacyjne, gdy nie ma się doświadczenia poprzedniej pracy Jakie ćwiczenia i kształtowanie jakich kompetencji powinno obejmować kompleksowe przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej? »
Savoir-vivre kandydata – o kulturze osobistej podczas rozmowy o pracę
Kultura osobista w kontekście zawodowym to realna kompetencja wpływająca na odbiór kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Młodzi ludzie, wkraczając na rynek pracy, mają coraz większą świadomość swoich celów i możliwości, ale nie zawsze towarzyszy temu pewność, jak zachować się w sytuacjach oficjalnych. Dobre maniery, sposób mówienia, punktualność i umiejętność prowadzenia rozmowy z poszanowaniem zasad komunikacji to kwestie, które mogą decydować o pierwszym wrażeniu, a w konsekwencji o wyniku całego spotkania. Warto więc zadać pytanie, w jaki sposób nauczyciele i doradcy zawodowi mogą przekazywać wiedzę na temat zasad kultury osobistej podczas rozmowy o pracę? Z artykułu dowiesz się: Jakich zachowań powinni unikać kandydaci do pracy podczas rozmowy o pracę? Jak zrobić dobre wrażenie w oczach rekrutującego? W jaki sposób skutecznie i atrakcyjnie przekazywać wiedzę na temat zasad kultury osobistej podczas rozmowy o pracę? »
Najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego na rok 2025–2030
Zmieniający się rynek pracy oraz rozwój technologii rekrutacyjnych wpływają bezpośrednio na kształt dokumentów aplikacyjnych. Współczesne CV i list motywacyjny nie tylko prezentują doświadczenie zawodowe, ale są także narzędziem do budowania marki osobistej, pokazywania potencjału oraz świadomego komunikowania motywacji. W artykule przedstawiono zarówno aktualne globalne trendy, które będą dominować w latach 2025–2030, jak i praktyczne wskazówki wynikające z wieloletniej pracy doradczej z młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego? Czym są list motywacyjny, życiorys, portfolio? Jakie dokumenty rekrutacyjne mają największe znaczenie? Czy wciąż warto w procesie rekrutacji napisać list motywacyjny? Czy warto uczyć uczniów jak napisać CV i dobry list motywacyjny? Czy warto korzystać z kreatora CV i szablonów CV do tworzenia profesjonalnego curriculum vitae? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Jakie wartości powinien mieć mój przyszły zawód? Technika Q-sort w praktyce
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: uczniowie poznają technikę Q-sort i wykorzystują ją do określenia, jakie wartości są dla nich istotne w przyszłej pracy zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje wartości i potrzeby ważne przy wyborze zawodu, uczy się porządkowania wypowiedzi według osobistych kryteriów, podejmuje refleksję nad tym, co dla niego istotne w pracy, rozwija umiejętność argumentowania swoich wyborów, potrafi nazwać i przedyskutować różne podejścia do wartości zawodowych. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, rozmowa kierowana z elementami burzy mózgów, praca indywidualna na tle grupy – prezentacja. Środki dydaktyczne: „Matryca Q-sort. Co jest dla mnie ważne w przyszłej pracy?” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, „Zestaw 25 stwierdzeń dotyczących pracy zawodowej” (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Lista moich kompetencji
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: uczeń dokonuje bilansu własnych kompetencji. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie znaczenie kompetencji w planowaniu ścieżki zawodowej, świadomie określa mocne strony i obszary do rozwoju, planuje konkretne kroki do rozwoju swoich umiejętności. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, miniwykład, praca indywidualna, praca grupowa. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart i pisaki, arkusze papieru, „Lista moich kompetencji” (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Co, jeśli nie studia...? – o alternatywnych formach rozwijania swojej kariery po szkole ponadpodstawowej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej oraz korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom alternatywnych do studiowania możliwości rozwoju po szkole ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poszerza wiedzę na temat możliwości edukacyjnych i zawodowych po szkole ponadpodstawowej, określa korzyści płynące z poszczególnych opcji rozwoju ścieżki kariery. Metody pracy: dyskusja moderowana, praca w grupach. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, kreda/pisaki, „Karta pracy – analiza opcji” (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, „Karta postaci” (załącznik nr 2) – przecięty na pół, dla każdego ucznia, „Charakterystyka postaci” (załącznik nr 3) – charakterystyka jednej postaci dla każdego ucznia, opcjonalnie: różne kolorowe gazety i ulotki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 71
