Artykuły i porady
Najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego na rok 2025–2030
Zmieniający się rynek pracy oraz rozwój technologii rekrutacyjnych wpływają bezpośrednio na kształt dokumentów aplikacyjnych. Współczesne CV i list motywacyjny nie tylko prezentują doświadczenie zawodowe, ale są także narzędziem do budowania marki osobistej, pokazywania potencjału oraz świadomego komunikowania motywacji. W artykule przedstawiono zarówno aktualne globalne trendy, które będą dominować w latach 2025–2030, jak i praktyczne wskazówki wynikające z wieloletniej pracy doradczej z młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego? Czym są list motywacyjny, życiorys, portfolio? Jakie dokumenty rekrutacyjne mają największe znaczenie? Czy wciąż warto w procesie rekrutacji napisać list motywacyjny? Czy warto uczyć uczniów jak napisać CV i dobry list motywacyjny? Czy warto korzystać z kreatora CV i szablonów CV do tworzenia profesjonalnego curriculum vitae? »
Ostatnia prosta przed maturą. Jak doradca zawodowy może wesprzeć maturzystę?
Okres przygotowania do egzaminu maturalnego to jeden z najważniejszych etapów w edukacji, dla wielu czas pełen obaw i niepewności. Istotne jest, aby doradca zawodowy był nie tylko źródłem informacji, ale oferował również przyszłym maturzystom wsparcie emocjonalne. Jak w tym trudnym czasie doradca zawodowy może wesprzeć maturzystę, pomóc uczniowi pokonać stres i ograniczające przekonania oraz zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową? Z artykułu dowiesz się: Jak wesprzeć maturzystę, który odczuwa stres z powodu wątpliwości, czy wybrał dobrą uczelnię, studia lub pomysł na karierę? W jaki sposób kształcić u uczniów umiejętność radzenia sobie ze stresem? Jaka może być rola doradcy zawodowego w procesie wsparcia maturzysty i absolwenta szkoły średniej? Jakie techniki pracy warto zaproponować kończącym etap nauki uczniom szkół ponadpodstawowych, którzy poszukują wsparcia w kreowaniu swojej kariery zawodowej? Jakie postawy i przekonania, które ukształtują w sobie młodzi ludzie, może w przyszłości szczególnie docenić pracodawca? »
Szkolny doradca zawodowy jako rzetelny ekspert rynku pracy 2025 – 2030
Rynek pracy w latach 2025–2030 będzie podlegać dynamicznym zmianom. Przedstawiciele młodego pokolenia muszą dostosować swoje podejście do kariery uwzględniając między innymi takie zjawiska jak automatyzacja, rozwój sztucznej inteligencji, nowe modele zatrudnienia i globalizacja. Wsparciem w tym zakresie dla ucznia jest nauczyciel doradca zawodowy. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są najważniejsze trendy w rekrutacji pracowników wchodzących na rynek pracy do 2030 r.? Jakie zmiany przechodzi światowy i polski rynek pracy? Do jakich zmian na rynku pracy należy przygotowywać uczniów? W jakich branżach można spodziewać się licznych nowych miejsc pracy w latach 2025-2030? Jakie działania uwzględnić w pracy nauczyciela doradcy zawodowego, aby przygotować uczniów do wejścia na rynek pracy do 2030? W jaki sposób nauczyciel doradca zawodowy może aktualizować wiedzę o przyszłości rynku pracy? Jak wdrażać wiedzę o wymaganiach rynku i przyszłości pracy w Polsce i na świecie podczas lekcji z doradcą zawodowym? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Lista moich kompetencji
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: uczeń dokonuje bilansu własnych kompetencji. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie znaczenie kompetencji w planowaniu ścieżki zawodowej, świadomie określa mocne strony i obszary do rozwoju, planuje konkretne kroki do rozwoju swoich umiejętności. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, miniwykład, praca indywidualna, praca grupowa. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart i pisaki, arkusze papieru, „Lista moich kompetencji” (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Co, jeśli nie studia...? – o alternatywnych formach rozwijania swojej kariery po szkole ponadpodstawowej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej oraz korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom alternatywnych do studiowania możliwości rozwoju po szkole ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poszerza wiedzę na temat możliwości edukacyjnych i zawodowych po szkole ponadpodstawowej, określa korzyści płynące z poszczególnych opcji rozwoju ścieżki kariery. Metody pracy: dyskusja moderowana, praca w grupach. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, kreda/pisaki, „Karta pracy – analiza opcji” (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, „Karta postaci” (załącznik nr 2) – przecięty na pół, dla każdego ucznia, „Charakterystyka postaci” (załącznik nr 3) – charakterystyka jednej postaci dla każdego ucznia, opcjonalnie: różne kolorowe gazety i ulotki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Jak i gdzie szukać pierwszej pracy?
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz dla uczniów klas ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie umiejętności analizowania informacji o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz zasad jego funkcjonowania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe: Uczeń: analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach, rozpoznaje skuteczne sposoby poszukiwania pierwszej pracy dostosowane do poziomu rynku pracy, ocenia oferty pracy pod kątem wymagań pracodawców, warunków zatrudnienia oraz potencjalnych korzyści i ograniczeń, wnioskuje na podstawie analizy przypadków i porównania poziomów rynku pracy, dostrzegając ich wpływ na własne wybory edukacyjno-zawodowe. Metody pracy: miniwykład z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadków. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, kartki i długopisy – dla każdej grupy i dla każdego ucznia, Karty pracy do analizy przypadków młodych osób szukających pracy (załącznik nr 1), Oferty pracy do analizy (załącznik nr 2), Pytania do porównania poziomów rynku pracy (załącznik nr 3). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nr 69: Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej
