Artykuły i porady
Teoria X i Y McGregora w pracy z uczniami szkoły ponadpodstawowej. Jak podejście dorosłych wpływa na przyszłego pracownika?
W każdej szkole można zaobserwować zarówno uczniów, którzy z zaangażowaniem realizują zadania, jak i tych, którzy wycofują się, czekając na instrukcje. Czy te różnice wynikają z cech ucznia, czy ze sposobu postrzegania jego potencjału przez obecnych w otoczeniu dorosłych? Na podobną kwestię zwrócił uwagę Douglas McGregor, badacz środowiska pracy dorosłych. Opisał dwa sposoby patrzenia na możliwości człowieka. Choć jego teoria powstała w oparciu o obserwacje biznesu, to jej założenia można z powodzeniem odnieść również do edukacji. W jaki sposób i w jakim celu zastosować teorię X i Y w pracy z uczniami, którzy za chwilę staną się młodymi pracownikami? Z artykułu dowiesz się: Czy styl zarządzania zespołem wpływa na motywację? Jak kierować grupą, by motywować pracowników lub uczniów? Czy efektywność i motywacja do pracy rosną wraz z autonomią i możliwością samorealizacji? Dlaczego biznesowa teoria X i teoria Y mają znaczenie w edukacji? »
Ustawa Kamilka a spotkania z przedstawicielami zawodów w ramach zajęć doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Na lekcję z doradztwa zawodowego nauczyciele doradcy nierzadko zapraszają przedstawicieli różnych zawodów. Realny kontakt z praktykami pomaga uczniom zweryfikować wyobrażenia o pracy, poznać ścieżki kształcenia i zrozumieć, jakich kompetencji i dlaczego właśnie tych oczekuje rynek. W jaki sposób nauczyciel musi zweryfikować zapraszanego do szkoły gościa, aby jego obecność była zgodna z wytycznymi wskazanymi w tzw. Ustawie Kamilka? Czy nauczyciel powinien każdorazowo uzyskać zgodę rodziców na takie spotkanie? Z artykułu dowiesz się: Jakie przepisy regulują zasady organizacji warsztatów z udziałem pracowników w ramach doradztwa zawodowego w szkole? Czy doradca zawodowy musi weryfikować niekaralność osób wizytujących u uczniów podczas zajęć z doradztwa zawodowego? Czy doradca zawodowy powinien zapytać rodziców uczniów o zgodę na organizację spotkania z danym przedstawicielem zawodu? »
Promowanie przedsiębiorczości. Formy edukacji i wsparcia uczniów, którzy planują otworzyć działalność gospodarczą
Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z praca w tradycyjnym modelu nie jest jedyną atrakcyjną ścieżką kariery. Często pojawia się myśl o prowadzeniu własnego biznesu, który przyciąga poczuciem niezależności, elastycznością, możliwością realizacji pomysłów i realnym wpływem na otoczenie. Na drodze do upragnionej działalności gospodarczej mogą pojawić się różne przeszkody: brak kapitału, wysokie koszty startu, trudności w uzyskaniu kredytu, a także ograniczone doświadczenie i deficyty wiedzy z zakresu prawa, zarządzania czy procedur administracyjnych. Świadomość dostępnych form wsparcia może znacząco ułatwić start i zwiększyć szanse powodzenia w biznesie. Dlatego już na etapie edukacji szkolnej warto wśród młodych ludzi promować przedsiębiorczość i zadbać, aby mieli oni nie tylko dostęp do rzetelnych źródeł, ale także uczyli się, jak i gdzie poszukiwać potrzebnych informacji. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto promować przedsiębiorczość wśród uczniów? Jakie atrakcyjne działania wspierające przedsiębiorczość i innowacyjność można podejmować w szkole? Z jakich form wsparcia mogą korzystać młodzi, którzy marzą o własnym przedsiębiorstwie? Skąd przyszli pracownicy mogą czerpać środki na wsparcie swoich innowacyjnych pomysłów na biznes? Skąd uczniowie mogą czerpać praktyczną wiedzę na temat zakładania i prowadzenia własnej działalności? Jak i w jakim celu organizować inspirujące lekcje przedsiębiorczości i wymianę doświadczeń z udziałem lokalnych przedsiębiorców? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Gdy zmienia się kierunek — jak zachować spokój przy wyborze szkoły i zawodu
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Scenariusz jest propozycją kontynuacji lekcji pt. „Zmiana jako naturalny proces – emocje i współczesny kontekst krętej ścieżki kariery” autorstwa Agnieszki Grajczak. Cel główny: uczeń planuje ścieżkę kariery, uwzględniając w swoich planach konieczność stawiania czoła zmianom. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, że stres w trakcie zmiany jest naturalny, rozpoznaje, że strach i ekscytacja mogą występować jednocześnie, zna sposoby wspierania siebie w procesie zmiany, potrafi zaplanować pierwszy krok, potrafi zadeklarować działanie. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca indywidualna, karta pracy, projekcja filmu. Środki dydaktyczne: kartki A4, długopisy, tablica, marker, komputer, rzutnik, film pt. „Neurony w akcji” [1], „Mój pierwszy krok” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Zmiana jako naturalny proces – emocje i współczesny kontekst krętej ścieżki kariery
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół podstawowych Cel główny: uczeń planuje ścieżkę kariery, uwzględniając w swoich planach konieczność stawiania czoła zmianom. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, że zmiana edukacyjna lub zawodowa jest naturalną częścią życia, zna etapy przechodzenia przez zmianę (krzywa zmiany Fischera), rozumie, jak współczesny świat (VUCA/BANI) wpływa na kształtowanie się ścieżek kariery, potrafi analizować własne doświadczenie zmiany i nazwać emocje, widzi, że istnieją realne, dostępne możliwości przebranżowienia i dokształcania. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca indywidualna, praca w parach, analiza przypadku (case study). Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, markery, kartki A4, długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Odkrywanie mocnych stron dziecka – wsparcie w wyborze szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz spotkania z rodzicami uczniów szkół podstawowych Cel główny: uświadomienie rodzicom związku pomiędzy typem osobowości dziecka (szczególnie wg koncepcji Hartmanna) a trafnością wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Cele szczegółowe: zapoznanie rodziców z koncepcją czterech kolorów osobowości, zachęcenie do refleksji nad stylem funkcjonowania własnego dziecka, przećwiczenie praktycznego dopasowywania cech osobowości do konkretnych zawodów i kierunków kształcenia. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, praca w małych grupach, analiza przypadku (case study). Środki dydaktyczne: kartka i długopis – dla każdego rodzica, „Opis typów osobowości i ich cech” (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, „Case study do pracy w grupach” (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 60 min. »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 75

/WiedzaiPraktyka
/wip