Artykuły i porady

Zobacz wszystkie dokumenty z działu Artykuły i porady »

Scenariusze zajęć i ćwiczenia

Jakie wartości powinien mieć mój przyszły zawód? Technika Q-sort w praktyce

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: uczniowie poznają technikę Q-sort i wykorzystują ją do określenia, jakie wartości są dla nich istotne w przyszłej pracy zawodowej.  Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje wartości i potrzeby ważne przy wyborze zawodu, uczy się porządkowania wypowiedzi według osobistych kryteriów, podejmuje refleksję nad tym, co dla niego istotne w pracy, rozwija umiejętność argumentowania swoich wyborów, potrafi nazwać i przedyskutować różne podejścia do wartości zawodowych. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, rozmowa kierowana z elementami burzy mózgów, praca indywidualna na tle grupy – prezentacja. Środki dydaktyczne: „Matryca Q-sort. Co jest dla mnie ważne w przyszłej pracy?” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, „Zestaw 25 stwierdzeń dotyczących pracy zawodowej” (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Co, jeśli nie studia...? – o alternatywnych formach rozwijania swojej kariery po szkole ponadpodstawowej

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej oraz korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom alternatywnych do studiowania możliwości rozwoju po szkole ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poszerza wiedzę na temat możliwości edukacyjnych i zawodowych po szkole ponadpodstawowej, określa korzyści płynące z poszczególnych opcji rozwoju ścieżki kariery. Metody pracy: dyskusja moderowana, praca w grupach. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, kreda/pisaki, „Karta pracy – analiza opcji” (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, „Karta postaci” (załącznik nr 2) – przecięty na pół, dla każdego ucznia, „Charakterystyka postaci” (załącznik nr 3) – charakterystyka jednej postaci dla każdego ucznia, opcjonalnie: różne kolorowe gazety i ulotki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Zobacz wszystkie dokumenty z działu Scenariusze zajęć i ćwiczenia »

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 71

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 71
Dostępny w wersji elektronicznej