klasy VII-VIII

4DQ 0040_page-0030

9. Kopalnia wiedzy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny: analizowanie informacji na temat zawodów związanych z górnictwem.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • wymienia zawody branży górniczo-wiertniczej,
  • wskazuje źródła wiedzy o tych zawodach,
  • wymienia kwalifikacje w tych zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,
  • charakteryzuje zawody branży górniczo-wiertniczej pod kątem plusów i minusów.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • mapa myśli,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu (dla każdej kilkuosobowej grupy),
  • papier flipchart (po jednej sztuce dla każdej grupy),
  • kolorowe markery,
  • Poznaję zawód z branży górniczo-wiertniczej (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej grupy) lub
  • papier flipchart (po jednej sztuce dla każdej grupy) i kolorowe markery,
  • Blaski i cienie zawodów górniczych (załącznik nr 2 – po jednym dla każdej grupy),
  • przybory do pisania.

Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min.

10. Moje puzzle – rynek pracy… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów, porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: ocena umiejętności przeprowadzania analizy rynku pracy.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić, co to jest rynek pracy,
  • potrafi wskazać zawody pojawiające się i znikające z rynku pracy,
  • potrafi przeanalizować swoje umiejętności w kontekście rynku pracy.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • elementy burzy mózgów,
  • dyskusja,
  • prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym).

Środki dydaktyczne:

Przewidywany czas realizacji: 45 min.