klasy VII-VIII

5. Konstruktywna krytyka metodą kanapki. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:

  • poznanie własnych aspiracji oraz nauka konstruktywnego dawania i przyjmowania krytyki za pomocą metody kanapki.

Cele szczegółowe:

  • zachęcanie uczniów do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, myślami i pomysłami oraz do wspólnego tworzenia kreatywnych rozwiązań,
  • autoanaliza, poznanie różnych metod samooceny i identyfikacji umiejętności w oparciu o swoje odczucia, a także opinie innych osób.

Uczeń:

  • nabywa umiejętność konstruktywnego dawania i przyjmowania krytyki,
  • rozwija zdolność dzielenia się myślami i pomysłami, umiejętność współpracy w grupie,
  • poszerza obszar własnych aspiracji, pracuje nad autoanalizą i rozwija umiejętność samooceny.

Metody pracy:

  • praca indywidualna z dyskusją grupową,
  • miniwykład,
  • burza mózgów,
  • metoda sytuacyjna.

Środki dydaktyczne:

  • balon i marker – dla każdego ucznia,
  • różnokolorowe kartki, markery, nożyczki, klej – dla każdej grupy,
  • Konstruktywna krytyka metodą kanapki – sytuacje (załącznik nr 1).

Przewidywany czas realizacji: 60 min.

1. W jaki sposób poznać siebie? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  •  poznanie różnych metod samooceny i identyfikacji umiejętności.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • zna i rozumie wartość pracy nad sobą, autorefleksji,
  • zauważa różnorodność zainteresowań, postaw i umiejętności,
  • poznaje różnorodne zainteresowania i umiejętności swoich kolegów, co może sprzyjać budowaniu więzi i wzajemnego szacunku,
  • rozwija refleksję nad swoimi zainteresowaniami, cechami i marzeniami, co może pomóc w lepszym zrozumieniu siebie i wpłynąć na rozwój osobisty,
  • poznaje budowę curriculum vitae.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • przykładowe CV,
  • test pt. Test kompetencji miękkich dla młodzieży (wiek 14+) wraz z omówieniem2 – dla każdego ucznia,
  • 10 rekwizytów: książka, piłka, paleta z farbami i pędzel, kalkulator, globus, słuchawki, roślina doniczkowa, aparat fotograficzny, gotowa potrawa lub jej składniki, puzzle lub gra planszowa.

Przewidywany czas realizacji: 90 min.

9. Nieznany ja. Czego dowiem się o sobie, gdy zapytam siebie i innych? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  • autoanaliza, poznanie różnych metod samooceny i identyfikacji umiejętności w oparciu o swoje odczucia i opinie innych osób.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija otwartość i samoświadomość,
  • dzieli się swoimi spostrzeżeniami, myślami i kreatywnymi pomysłami,
  • dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł,
  • zna i rozumie wartość pracy nad sobą, autorefleksji,
  • zauważa różnorodność swoich cech osobowościowych,
  • poznaje i stara się zrozumieć cechy osobowości innych uczniów.

Metody pracy:

  • panel dyskusyjny,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • długopis i po kilka mazaków – dla każdego ucznia,
  • kartka B6 i dwie kartki A4 – dla każdego ucznia,
  • Plakat „Okno Johari” (załącznik nr 1) [1],
  • Szablon „Okno Johari” (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) [2],
  • lista cech charakteru [3].

Przewidywany czas realizacji: 45 min.