klasy I-III

Uczę się uczyć się – co pomaga, a co przeszkadza mi w nauce? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • poznaje pojęcie lifelong learning oraz zasady idei,
  • określa czynniki, które motywują go do zdobywania wiedzy,
  • określa czynniki sprzyjające sprawnej i skutecznej nauce oraz utrudniające ją,
  • określa warunki i czas sprzyjający efektywnej nauce,
  • potrafi wyrażać własne opinie,
  • rozwija kompetencje związane z pracą zespołową.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • praca zespołowa,
  • praca indywidualna,
  • ekspresja twórcza.

Środki dydaktyczne:

  • Czynniki sprzyjające i utrudniające naukę (załącznik nr 1) – dla każdej z grup,
  • kartki A4 w kolorze czerwonym i zielonym – dla każdej grupy po jednej kartce w każdym kolorze,
  • kartki A4 (białe) – dla każdego ucznia,
  • kolorowe kredki, flamastry, mazaki.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Listy, paczki, przesyłki. 9 października – Dzień Poczty Polskiej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu oraz posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu,
  • uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • pogłębia wiedzę o profesjach funkcjonujących na rynku pracy,
  • wymienia główne zadania i czynności zawodowe charakterystyczne dla pracy osób dostarczających listy i przesyłki,
  • potrafi określić zakres zdolności i predyspozycji zawodowych osób dostarczających listy i przesyłki,
  • wymienia przybory i narzędzia przydatne w pracy osób dostarczających listy i przesyłki.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • quiz,
  • projekcja filmowa,
  • praca indywidualna,
  • praca zespołowa.

Środki dydaktyczne:

  • film pt. Jak dawniej przesyłano wiadomości? [1],
  • film pt. Listonosz [2],
  • quiz pt. Zadania listonosza [3],
  • kolorowe kredki, mazaki, flamastry,
  • laptop i rzutnik/tablica interaktywna wraz z dostępem do Internetu,
  • kartki pocztowe – dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Pszczelarz – pracowity jak pszczółka. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje

podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • kształtuje proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • wymienia główne zadania i czynności zawodowe charakterystyczne dla pracy pszczelarza,
  • potrafi określić zakres talentów, zdolności i predyspozycji zawodowych pszczelarza,
  • poznaje przybory i narzędzia przydatne w pracy pszczelarza,
  • rozwija śmiałość w wystąpieniach publicznych.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • praca indywidulana,
  • ekspresja plastyczna,
  • projekcja filmu dydaktycznego.

Środki dydaktyczne:

  • Pan Pszczelarz – kolorowanka (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • film pt. Dlaczego pszczoły są tak ważne? [1],
  • laptop i rzutnik/tablica interaktywna,
  • dostęp do Internetu,
  • kolorowe kredki, mazaki, flamastry,
  • zabawka – piłka tenisowa lub maskotka w kształcenie pszczoły.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

8. Nie widzę? Nie słyszę? Nie chodzę? Pracuję! 5 maja Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnością.Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa  zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach oraz planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • uczeń opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach,
  • uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozwija wiedzę w temacie niepełnosprawności,
  • rozwija własną postawę prospołeczną,
  • rozwija własną wrażliwość, empatię i akceptację w stosunku do innych osób w swoim otoczeniu,
  • rozpoznaje potrzeby osób z niepełnosprawnością w sytuacjach zawodowych,
  • omawia znaczenie pracy w życiu każdego człowieka, w tym osoby z niepełnosprawnością.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Ukryte talenty (załącznik nr 1) – dla każdej grupy,
  • Sławne osoby z niepełnosprawnością [1] – prezentacja,
  • rzutnik lub tablica interaktywna,
  • komputer z dostępem do Internetu.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

6. „Czas to pieniądz”. O wartości czasu okiem pracownika. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach,
  • uczeń potrafi dostrzec związki, jakie zachodzą pomiędzy pracą zawodową a czasem jej wykonania.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej,
  • rozpoznaje zawody wykonywane przez osoby w swoim otoczeniu,
  • określa czas poświęcany na wykonywanie czynności zawodowych przez osoby w swoim bliższym otoczeniu,
  • rozwija umiejętność określania czasu,
  • ma świadomość wagi dobrej organizacji w zarządzaniu sobą w czasie.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Moje codzienne czynności (załącznik nr 1 – dla każdej grupy),
  • Minutnik (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia),
  • arkusz A2 lub większy,
  • klej, taśma klejąca lub masa mocująca,
  • marker, mazak.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.