klasy VII-VIII

8. Zawód przyszłości – projektant zero waste. Scenariusz dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz  charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  • analizowanie informacji na temat zawodu projektanta zero waste.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie, co oznacza termin zero waste,
  • rozumie, dlaczego idea zero waste jest potrzebna,
  • poznaje koncepcję projektowania i charakteryzuje zawód projektanta zero waste,
  • wskazuje miejsca pracy i kwalifikacje projektanta zero waste.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • praca indywidualna lub w parach,
  • praca w grupach,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • puszki po napojach, butelki plastikowe, kubeczki po jogurtach, kawałki tkanin, tekturowe pudełka, gazety lub kolorowe papierki, opakowania po kosmetykach, szklane słoiki itp. (zestaw dla każdej grupy),
  • Zero waste – krzyżówka (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • film Zero waste uratuje planetę? Poznaj zasadę 5R | Focus on The Planet [1],
  • dostęp do Internetu [2],
  • kredki, pisaki, kartki A4.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

1. Predyspozycje zawodowe – jakie mogą być i jakie posiadasz. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  • uczeń potrafi rozpoznać i zdefiniować własne predyspozycje zawodowe.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie znaczenie i korzyści płynące z trafnej identyfikacji predyspozycji zawodowych,
  • rozumie rolę procesu samopoznania w identyfikacji swoich predyspozycji zawodowych,
  • potrafi wykorzystać własne predyspozycje w dalszym planowaniu swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej,
  • rozwija umiejętność pracy zespołowej.

Metody pracy:

  • praca w parach/praca grupowa,
  • praca zespołowa,
  • burza mózgów,
  • rozmowa kierująca,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • karty pracy,
  • flipchart i pisaki lub monitor (tablica) multimedialny,
  • kartki samoprzylepne,
  • Zawód na fotografii (załącznik nr 1 – po jednej fotografii dla każdej grupy),
  • Zawód a predyspozycje (załącznik nr 2),
  • Wybrane predyspozycje zawodowe (załącznik nr 3),
  • Typy predyspozycji zawodowych (załącznik nr 4).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.