Skorzystaj z dodatkowych scenariuszy i kart pracy. Są to materiały niepublikowane na łamach czasopisma Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej.
Moje wyobrażenia siebie jako pracownika na początku i na końcu szkoły podstawowej. Scenariusz zajęć dla uczniów VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji oraz uczeń dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń zauważa swój rozwój i wynikające z tego zmiany w planach zawodowych, uczeń dokonuje autoprezentacji. Cele szczegółowe: Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego, określa swoje aspiracje zawodowe i opowiada o nich, rozwija umiejętność prezentowania wyników swojej pracy, rozwija kompetencje interpersonalne i autoprezentacji w grupie, rozwija umiejętność oceny innych w kontekście zawodowym. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, kolaż, praca grupowa, prezentacja. Środki dydaktyczne: arkusz A2 lub typu flipachart (70x100 cm) – dla każdej grupy, kolorowe czasopisma, reklamy, ulotki, marker, kleje biurowe lub taśma klejąca – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Czy zawsze warto dążyć do doskonałości? O perfekcjonizmie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zrozumienie wpływu perfekcjonizmu na osiąganie celów, zarówno w życiu osobistym, jak i edukacyjnym, oraz na przyszłą karierę. Cele szczegółowe: nauczenie się rozpoznawania własnych możliwości i ograniczeń, rozwinięcie umiejętności planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem osobistych ograniczeń i możliwości, promowanie zdrowego podejścia do osiągania celów. Metody pracy: mapa myśli, praca indywidualna, dyskusja, debata, praca grupowa. Środki dydaktyczne: kartka A4, mazaki – dla każdej grupy, „Zestaw pytań pomocniczych” (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, „Scenariusze życiowe” (załącznik nr 2), kartka i długopis – dla każdego ucznia, talie kart – w liczbie odpowiadającej liczbie utworzonych grup. Przewidywany czas realizacji: 60 min. »
Jak wybrać szkołę ponadpodstawową? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie uczniów z kryteriami wyboru szkoły ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje różne kryteria wyboru szkoły ponadpodstawowej, tworzy indywidualną hierarchię kryteriów wyboru szkoły, doświadcza różnicy między swoją hierarchią kryteriów a opinią rówieśników. Metody pracy: dyskusja, rozmowa kierowana, praca w grupach – metoda kuli śnieżnej, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, pisaki, kartki A4. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Ja w oczach innych i swoich. Czy to ten sam obraz? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: dokonuje autoanalizy, syntetyzuje własną samoocenę i ocenę innych osób. Cele szczegółowe: Uczeń: wyjaśnia, czym jest samoocena i wskazuje jej elementy, uzasadnia, jakie znaczenie ma wiedza o sobie w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej, wskazuje swoje zasoby, dokonuje refleksji nad postrzeganiem siebie, przyjmuje informację zwrotną na swój temat. Metody pracy: praca indywidualna, dyskusja, praca z metaforą. Środki dydaktyczne: papier toaletowy, małe karteczki, „Pytania” (załącznik nr 1), „Przypowieść o frezji” (załącznik nr 2), „Lista cech osobowości” (załącznik nr 3), koperty w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów, piłka. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kompetencje przyszłości: które posiadam, a które warto nabyć? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. Cele szczegółowe: Uczeń: odkrywa swoje talenty, odkrywa, buduje i nazywa swoje mocne strony, poznaje definicję kompetencji, poszerza mapę wiedzy o własnych kompetencjach, tworzy własną mapę kompetencji i porównuje ją z kompetencjami przyszłości. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, mapa wiedzy, dyskusja, miniwykład. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, dostęp do Internetu, monitor (tablica multimedialna) lub ekran i rzutnik, „Moje mocne strony, moja mapa” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Słuchaj czterema uszami. Odkryj siebie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności autoanalizy opartej na doświadczeniu koncepcji komunikacyjnej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija kompetencje komunikacyjne poprzez zrozumienie i praktyczne zastosowanie modelu komunikacyjnego Schulza von Thuna, potrafi zastosować model komunikacyjny Schulza von Thuna w celu analizy i interpretacji komunikatów w kontekście planowania własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej, identyfikując kluczowe informacje pomocne w określaniu swoich zainteresowań i kompetencji. Metody pracy: miniwykład, burza mózgów, metoda praktycznego działania, metoda sytuacyjna. Środki dydaktyczne: „Czworo uszu wg F. Schultza von Thuna” – plakaty [1], kartka i pisaki – dla każdej grupy, „Usłysz” (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Moje i twoje zainteresowania. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I – III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I – III: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie i wyjaśnia, czym są zainteresowania, potrafi wskazać różne rodzaje zainteresowań, potrafi zaprezentować własne zainteresowania, wskazuje możliwości wykorzystania swoich zainteresowań do nauki w szkole, rozwija nawyk wykorzystania zainteresowań do organizacji formy spędzania czasu wolnego. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: karteczki samoprzylepne, pisaki, Odwrócona krzyżówka (załącznik nr 1 – jeden dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kim jest motorniczy? Karta pracy dla uczniów klas I–III
Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie z zawodem motorniczego. Cele szczegółowe: Uczeń: charakteryzuje zawód motorniczego, wymienia cechy, które powinien mieć motorniczy, potrafi wymienić wyzwania i trudności w zawodzie motorniczego. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, wycinanka, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: Kim jest motorniczy? (załącznik nr 1 – po jednym dla pary, do pocięcia), Być jak motorniczy (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), koperty (jedna na parę), kredki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Bohaterowie seniorów. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI. Uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: przygotowanie uczniów do posługiwania się informacjami o pracy pracownika opieki nad osobami starszymi. Cele szczegółowe, uczeń: wyjaśnia znaczenie pracy pracownika opieki nad osobami starszymi, podaje przykłady miejsc pracy pracownika opieki nad osobami starszymi, rozwija umiejętność pracy w grupie. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca grupowa. Środki dydaktyczne: Pracownik Opieki nad Osobami Starszymi (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), arkusze papieru flipchart, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Wytwarza, gromadzi i dystrybuuje energię. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: poznanie specyfiki pracy energetyka. Cele szczegółowe: Uczeń: wyjaśnia, na czym polega praca energetyka, podaje przykłady miejsc pracy, rozwija umiejętność pracy w grupie. Metody pracy: burza mózgów, rozmowa kierowana, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Kim jest energetyk? (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), Elektrownie (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) arkusze papieru flipchart, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »