• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Artykuły

5. Jak ocenić trafność wyboru zawodowego? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: nauka oceny trafności wyboru zawodowego na podstawie wyników analiz różnych czynników, rozwijanie umiejętności identyfikacji i refleksji nad czynnikami mającymi wpływ na wybory zawodowe (zainteresowania, umiejętności, wartości, warunki rynku pracy, wpływ rodziny i środowiska), wsparcie uczniów w procesie samooceny i świadomego planowania ścieżki zawodowej, z uwzględnieniem osobistych predyspozycji i preferencji. Cele szczegółowe:Uczeń: zna różne zawody i umiejętności potrzebne do ich wykonywania, rozumie, jaki wpływ na wybór zawodu mają jego zainteresowania, umiejętności i wyznawane wartości, uczestniczy w dyskusji i ćwiczeniach grupowych, aby lepiej zrozumieć różne perspektywy zawodowe, rozwija umiejętność krytycznego myślenia poprzez analizę plusów i minusów pracy w różnych zawodach. Metody pracy: miniwykład z dyskusją, metoda plakatowa, praca indywidualna, praca w grupie. Środki dydaktyczne: Moje zawodowe wybory – ankieta (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Lista zawodów (załącznik nr 2), kartki A3, kolorowe mazaki – dla każdej grupy, kartka i długopis – dla każdej pary. Przewidywany czas realizacji: 60 min.

7. Wszystko to, co mnie otacza, to efekt czyjejś pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje. Cele szczegółowe:Uczeń: rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, podaje przykłady zawodów wykonywanych przez ludzi w najbliższym otoczeniu, opisuje czynności charakterystyczne dla wybranych zawodów, wskazuje różne czynności zawodowe pełnione przez osoby wykonujące zawody związane z najbliższym otoczeniem ucznia, rozwija kompetencje twórcze i kreatywność, rozwija kompetencje związane z wystąpieniami publicznymi, komunikacją interpersonalną oraz doskonali śmiałość w pracy zespołowej. Metody pracy: miniwykład, burza mózgów, praca w grupach, prezentacja, ekspresja plastyczna, dyskusja moderowana. Środki dydaktyczne: kolorowe kredki lub mazaki, arkusz A3 lub A2 – dla każdej grupy, tablica, taśma malarska lub masa mocująca samoprzylepna, opcjonalnie: dwustronna taśma klejąca/klej, pudełka (np. po zapałkach, herbacie, jogurcie), kolorowe papiery i krepiny. Przewidywany czas realizacji: 45 min.

9. Pan cukiernik i pani cukierniczka – słodka praca wymagająca talentu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu, uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu profesji na przykładzie zawodu cukiernika, posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. Cele szczegółowe:Uczeń: rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, wymienia główne zadania i czynności zawodowe charakterystyczne dla pracy cukiernika, potrafi określić zakres zdolności i predyspozycji zawodowych cukiernika, wymienia przybory i narzędzia przydatne w pracy cukiernika, rozwija kompetencje związane z pracą zespołową. Metody pracy: miniwykład, burza mózgów, praca w grupach, ekspresja plastyczna. Środki dydaktyczne: Pani cukierniczka – kolorowanka (załącznik nr 1), Atrybuty zawodowe cukiernika – przykładowa lista (załącznik nr 2), wybrane z listy (załącznik nr 2) atrybuty cukiernika – po dwa lub więcej dla grupy, kolorowe kredki lub mazaki, kolorowa plastelina, ciastolina lub modelina, opcjonalnie: duże miski, mąka, sól, proszek do pieczenia, olej roślinny, gorąca woda, barwniki spożywcze, makiety tekturowych minitortów. Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Aktualnie przeglądasz

Marzec 2024 - Nr 55
Doradztwo zawodowe 55