klasy IV-VI

5. Jak pokazać siebie? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  • nauczenie uczniów, jak prezentować swoje zainteresowania i uzdolnienia w sposób interesujący i przyciągający uwagę innych.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • zauważa różnorodność zainteresowań, postaw i umiejętności ludzi,
  • rozwija umiejętności miękkie, tj. komunikację niewerbalną, aktywne słuchanie i twórcze wyrażanie siebie (kreatywność),
  • podejmuje refleksję nad dotychczasowymi umiejętnościami, postawami i pasjami,
  • prezentuje się przed innymi, buduje pewność siebie i doskonali umiejętności występowania publicznie,
  • poznaje różnorodne zainteresowania i umiejętności swoich kolegów, co może sprzyjać budowaniu więzi i wzajemnego szacunku,
  • rozwija refleksję nad swoimi zainteresowaniami, cechami i marzeniami, co może pomóc w lepszym zrozumieniu siebie i wpłynąć na rozwój osobisty.

Metody pracy:

  • praca w grupie,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • piłka (najlepiej miękka),
  • kartka A4 lub A3 (w zależności od przewidywanego czasu wykonania zadania) – dla każdego ucznia,
  • materiały do tworzenia plakatów: kolorowe kredki, mazaki, nożyczki, klej, blok papierów kolorowych – dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

7. Kto zawodowo pomaga radzić sobie ze stresem? Specjaliści, do których można zwrócić się z prośbą o pomoc. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  • zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych specjalizacji, kompetencji i roli zawodowej psychologa, psychiatry oraz innych specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • poznaje wykształcenie i drogę kariery wymaganą w zawodach zajmujących się zdrowiem psychicznym,
  • potrafi zidentyfikować sytuacje, w których warto skorzystać z profesjonalnej pomocy,
  • rozumie, że zwracanie się z prośbą o pomoc do specjalistów ds. radzenia sobie ze stresem jest ważne i nie oznacza słabości, ale jest oznaką troski o własne zdrowie psychiczne,
  • jest w stanie wymienić i opisać różne zawody i specjalizacje, których przedstawiciele pomagają radzić sobie ze stresem, tj. psycholog, psychiatra, terapeuta rodzinny, pedagog szkolny, doradca zawodowy.

Metody pracy:

  • miniwykład, pogadanka,
  • burza mózgów,
  • praca indywidualna i w parach.

Środki dydaktyczne:

  • do wyboru: ekran/flipchart/tablica multimedialna/rzutnik,
  • kredki, pisaki, kartki A4,
  • Emotikony (rysunek nr 1),
  • Radzimy sobie ze stresem – krzyżówka (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

9. 8 września – Światowy Dzień Fizjoterapii. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny:

  • zwiększenie wiedzy na temat zawodu fizjoterapeuty oraz zrozumienie roli fizjoterapeuty w procesie rehabilitacji i poprawy zdrowia.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • potrafi wskazać różne dziedziny, w których pracują fizjoterapeuci, takie jak ortopedia, neurologia czy pediatria,
  • poznaje praktyczne zastosowania fizjoterapii w poprawie zdrowia i jakości życia pacjentów,
  • poznaje doświadczenia i przykłady pracy fizjoterapeuty poprzez spotkanie z gościem specjalnym.

Metody pracy:

  • miniwykład, spotkanie z ekspertem,
  • quiz,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • ekran,
  • książka dla każdego ucznia (dowolny podręcznik),
  • podręczny sprzęt fizjoterapeutyczny (wg możliwości logistycznych i osobistego zaangażowania zaproszonego fizjoterapeuty),
  • film pt. Co jest najważniejsze w pracy fizjoterapeuty? – fizjoterapeuci o fizjoterapii24,
  • plakat pt. Ćwicz mądrze – zasady prawidłowego treningu (załącznik nr 1).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.