Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:
- rozwinięcie umiejętności przyjmowania krytyki w sposób konstruktywny i budowanie pozytywnego samopoczucia w kontekście rozwoju osobistego i edukacyjnego.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- jest w stanie wyjaśnić, czym różni się krytyka konstruktywna od niekonstruktywnej,
- wie, jak prawidłowo reagować na negatywną opinię,
- rozumie wartość konstruktywnej krytyki i potrafi ją zastosować w praktyce w celu poprawy swoich umiejętności i osiągnięć.
Metody pracy:
- miniwykład,
- dyskusja,
- burza mózgów,
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- film pt. „Nauki mędrca”, czyli jak radzić sobie z lękiem przed opinią innych (bajki filozoficzne cz. 1.)7,
- W morzu krytyki. Czy to pomaga, czy przeszkadza? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
- flipchart lub tablica, mazaki.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Proponowane sytuacje dydaktyczne