klasy IV-VI

Faktury, przychody, koszty, dochody, bilanse – praca księgowego (Dzień Księgowego 9.06.). Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • przybliżenie uczniom specyfiki pracy księgowego oraz podstawowych pojęć związanych z finansami i obiegiem dokumentów w firmie; ukazanie różnorodnych grup zawodów i możliwych ścieżek dojściado nich.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wyjaśnia, czym zajmuje się księgowy,
  • rozróżnia różne grupy zawodów i podaje przykłady związane z branżą finansową,
  • rozpoznaje dokumenty i narzędzia używane w pracy księgowego,
  • podejmuje refleksję nad tym, jaką wiedzę i umiejętności trzeba posiadać, by pracować w danym zawodzie.

Metody pracy:

  • ćwiczenia praktyczne – praca z rekwizytami,
  • dyskusja,
  • praca w grupach,
  • praca w parach,
  • rozmowa kierowana.

Środki dydaktyczne:

  • rekwizyty, np. kalkulator, segregatory, spinacze, faktura VAT (wydruk), kartka z napisem „ZUS – składka zdrowotna”, zaproszenie urodzinowe, kubek z napisem „Supertata”, paragon (wydruk), kolorowy rysunek zwierzęcia, fragment gazetki promocyjnej, skoroszyt z karteczką „Dokumenty”, kartka z napisem „Podatek” i symbolem %, kartka z przykładowym bilansem (przychody – koszty), notatka z hasłem „Plan lekcji”, wydrukowane banknoty (repliki),
  • kartka A3 oraz mazaki – dla każdej z par,
  • kartka A4 i długopis – dla każdej grupy.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Kariera zawodowa w sporcie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń podaje przykłady zawodów związanych ze sportem, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wymienia zawody związane ze sportem,
  • wskazuje ścieżki prowadzące do wybranych zawodów,
  • opisuje podstawowe obowiązki osób pracujących w danym zawodzie,
  • dostrzega znaczenie różnych ról w świecie sportu,
  • określa zalety i wady pracy w zawodach sportowych,
  • współpracuje w grupie, rozwijając umiejętności komunikacji i pracy zespołowej,
  • rozumie znaczenie przestrzegania praw człowieka i solidarności na świecie, ucząc się empatii.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • praca zespołowa,
  • prezentacja,
  • zabawa aktywizująca.

Środki dydaktyczne:

  • Karty zawodów sportowych (załącznik nr 1),
  • pojemnik na losy (np. koperta, kapelusz, worek itp.),
  • arkusze A4 lub A3 – dla każdej grupy.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.