klasy IV-VI

4. Będziemy prezentować. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Cel główny: przygotowanie uczniów do prezentowania swoich zainteresowań i uzdolnień.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • potrafi wskazać swoje zainteresowania i uzdolnienia,
  • omawia sposób prezentacji swoich zasobów.

Metody pracy:

  • praca w grupach,
  • bank pomysłów,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • tablica/flipchart,
  • karteczki samoprzylepne (jedna dla każdego ucznia),
  • Jak zorganizujemy? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdej grupy),
  • pisaki.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Jest to scenariusz, który może być wykorzystany podczas przygotowań do różnych przedsięwzięć szkolnych z zakresu doradztwa zawodowego. Można go wykorzystać przy prezentacji zainteresowań i uzdolnień uczniów klas IV–VI. Może być to pomysł także na prezentacje klasowe w zależności od potrzeb uczniów, grona pedagogicznego. Takie prezentacje można przygotować również na piknik szkolny czy zebranie z rodzicami. Ważne, aby nauczyciel porozmawiał z uczniami na temat zainteresowań i uzdolnień: ustalił, czym są i jakie mogą być ich przykłady.

6. Co warto wiedzieć o zawodach? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Cel główny: przygotowanie uczniów do wymieniania różnych grup zawodów i podawania przykładów
zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • podaje przykładowe kategorie informacji o zawodach,
  • wskazuje zadania zawodowe przypisane do określonych zawodów.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w grupach,
  • bank pomysłów,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • tablica/flipchart,
  • komputer z dostępem do Internetu,
  • filmik o zawodzie8,
  • Czy wiem? (załącznik nr 1 – jeden komplet pociętych kartoników w dwóch odrębnych kopertach A5 zapakowany w kopertę A4, dla każdej grupy oraz jeden komplet niepocięty dla „sekretarza” w każdej grupie),
  • karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego ucznia,
  • pisaki.

Przewidywany czas: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w grupach przy realizacji następujących treści programowych
z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów
charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy
w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Może to być Film prezentujący zawód florysty, portal ORE, https://www.youtube.com/watch?v=I1pIfxpyNDI [31.01.2022]