szkoła ponadpodstawowa

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową oraz sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio"), załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.                                                                                                                                     

Cel główny: 

  • określenie źródeł motywowania do samorozwoju.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozumie, czym jest motywacja do samorozwoju,
  • rozróżnia rodzaje motywacji – wewnętrzną i zewnętrzną,
  • zna źródła motywacji wewnętrznej i zewnętrznej,
  • identyfikuje własne działania motywowane wewnętrznie i zewnętrznie,
  • zwiększa świadomość korzyści płynących z osiągania celów edukacyjnych i zawodowych, a także zasobów, które pomagają w ich osiągnięciu,
  • identyfikuje czynniki, które utrudniają mu efektywne działanie.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • dyskusja,
  • praca indywidualna,
  • praca grupowa,
  • burza mózgów.

Środki dydaktyczne:

  • przyrządy do pisania,
  • flipchart.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.