Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.
Logo kariery – zaprojektuj swoje osobiste logo
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowe; załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie umiejętności refleksji nad swoimi zainteresowaniami, wartościami i celami zawodowymi. Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje swoje zainteresowania, wartości i umiejętności związane z przyszłą karierą, rozwija kreatywność oraz zdolność do wizualnego wyrażania idei, tworzy wizualną reprezentację swoich planów zawodowych w formie logo, uczy się komunikacji wizualnej i rozumie znaczenie marki osobistej. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja kierowana, praca indywidualna, praca w parach, praca z obrazem/grafiką, prezentacja uczniowska. Środki dydaktyczne: kartki A4 – dla każdego ucznia, flamastry, kredki, kolorowy papier, nożyczki, opcjonalnie: komputery z dostępem do Internetu lub programów graficznych (np. Canva, Paint), tablica lub projektor do prezentacji logotypów, Moje osobiste logo – przydatne symbole (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, film pt. „12 logo znanych firm, które mają ukryte znaczenie” [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Rozwiązywanie konfliktów – odwrócona lekcja. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: poznanie strategii rozwiązywania konfliktów i możliwości ich zastosowania w praktyce. Cele szczegółowe: nauka samodzielnej pracy ze źródłami wiedzy (odwrócona lekcja), rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie, zastosowanie poznanych strategii rozwiązywania konfliktów w praktyce. Metody pracy: odwrócona lekcja, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: materiały przygotowane przez nauczyciela dla ucznia: film edukacyjny, artykuł, prezentacja [1], „Pytania do quizu” (załącznik nr 1 ), „Analiza sytuacji” (załącznik nr 2) – dla każdej pary, „Ja i konflikt” (załącznik nr 3) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Nauka asertywności – sztuki skutecznego i stosownego odmawiania
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: rozwinięcie umiejętności asertywnego wyrażania swoich potrzeb, opinii i emocji w sposób stanowczy, ale jednocześnie uprzejmy, z poszanowaniem zarówno własnych granic, jak i granic innych osób. Cele szczegółowe: Uczeń: kształtuje umiejętności asertywnego wyrażania opinii i odmawiania w różnych sytuacjach społecznych, rozwija zdolności argumentowania swojego stanowiska w sposób uprzejmy, ale stanowczy, uczy się, jak nie ulegać presji grupowej i buduje pewność siebie. Metody pracy: miniwykład, praca w parach, praca w grupach, metoda dramy, burza mózgów. Środki dydaktyczne: W labiryncie postaw: asertywność, uległość, agresja? (załącznik 1) – dla każdej grupy, kartki A4, flipchart, mazaki lub tablica, kreda. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Networking – kiedy i w jaki sposób zacząć budować sieć kontaktów zawodowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: uczeń poznaje znaczenie networkingu w rozwoju zawodowym. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, jakie korzyści wynikają z budowania sieci kontaktów zawodowych, uczy się, jak efektywnie rozwijać relacje zawodowe, rozwija umiejętności komunikacyjne oraz aktywnego uczestnictwa w rozmowach zawodowych. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca w parach, rozmowa kierowana, metoda symulacji, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart i pisaki, kartki A4, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, „Lider networkingu odcinek 5. Porady i tipy” – film [1], „Lider networkingu odcinek 4. Mój pierwszy networking” – film [2], „Korzyści płynące z networkingu – case study” (załącznik nr 1) – dla każdej pary. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Rekrutacja – gra dydaktyczna
„Rekrutacja” to edukacyjna gra karciana, w której gracze wcielają się w role Kandydatów i Rekruterów. Gracze zdobywają punkty poprzez odgadywanie zawodów, rozwiązywanie wyzwań zawodowych i dopasowywanie odpowiednich umiejętności do sytuacji. Gra łączy elementy zabawy z nauką o różnorodności zawodów i znaczeniu umiejętności miękkich w pracy. »
Etyka w miejscu pracy, czyli jak rozpoznać nieetyczne zachowania pracodawcy
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: nabycie umiejętności rozpoznawania nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy i odpowiedniego reagowania na nie w celu ochrony swoich praw jako pracownika. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje różne formy nieetycznych zachowań pracodawców wobec pracowników, uczy się rozpoznawać oznaki mobbingu, bullyingu i innych nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy, dowiaduje się, jak reagować na nieetyczne zachowania w miejscu pracy, rozumie, jakie prawa mają pracownicy w zakresie ochrony przed nieetycznymi praktykami. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadków, praca w grupach. Środki dydaktyczne: film pt. <a >„Jak rozpoznać toksycznego pracodawcę?” [1], „Rozpoznajemy mobbing i inne nieetyczne zachowania pracodawcy” (załącznik 1) – dla każdego ucznia, flipchart lub tablica, mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Career Memory – gra dydaktyczna
„Career Memory” to klasyczna gra typu memory, doskonała do wykorzystania podczas spotkań uczniów z doradcą zawodowym. Jest atrakcyjnym narzędziem do nauki o różnych zawodach i związanych z nimi kompetencjach, w tym transferowalnych (przekrojowych). Kompetencje przekrojowe wyróżniają się tym, że można je wykorzystywać w różnych sytuacjach, kontekstach, zawodach, rolach, stanowiskach i branżach. Na przykład umiejętność krytycznego myślenia przyda się zarówno w branży badawczej, w przemyśle, jak i w branży transportowej. »
Lider jako mediator
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie umiejętności w zakresie mediacji i rozwiązywania konfliktów. Cele szczegółowe: Uczeń: zrozumie rolę mediacji i negocjacji w procesie rozwiązywania konfliktów, rozwija umiejętność aktywnego słuchania i parafrazowania, identyfikuje punkty sporne i interesy stron, rozwija umiejętność pracy zespołowej. Metody pracy: miniwykład z dyskusją, praca indywidualna, studium przypadków, role-play. Środki dydaktyczne: „Mapa konfliktu” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), „Droga przez konflikt – studium przypadków” (załącznik nr 2 – dla każdej grupy), „Gorące krzesła – role-play” (załącznik nr 3 – dla każdej grupy), kartki i długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Introwertyk, ekstrawertyk… – praca dostosowana do cech osobowości
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Cel główny: zrozumienie różnic między introwertykami a ekstrawertykami oraz nauka dostosowania pracy do potrzeb i cech osobowości. Cele szczegółowe: Uczeń: identyfikuje własne cechy osobowościowe, potrafi określić cechy introwertyka, ekstrawertyka i ambiwertyka, rozumie zależności pomiędzy cechami osobowości a predyspozycjami do poszczególnych zawodów, rozwija poczucie szacunku i akceptacji dla różnic w cechach osobowościowych. Metody pracy: dyskusja moderowana, test osobowości, praca w grupach. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, markery lub pisaki, „Test osobowości” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), 3 kartki A4, „Analiza zawodów” (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Autentyczności marki osobistej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy ("portfolio"); załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: doskonalenie umiejętności kreowania autentycznej marki osobistej wśród uczniów. Cele szczegółowe: zrozumienie pojęcia autentyczności marki osobistej, ocena autentyczności w działaniach innych osób, rozwijanie świadomości własnej marki osobistej, rozwój umiejętności komunikacyjnych i empatycznych. Metody pracy: burza mózgów z miniwykładem, studium przypadku, mapa myśli, praca w grupie. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania, „Autentyczna marka osobista. Opisy osobowych marek osobistych” (załącznik nr 1), kartka i długopis – dla każdej grupy, kartka i mazaki – dla każdego ucznia, gra dydaktyczna „Czy jestem autentyczny?” Przewidywany czas realizacji: 45 min. »