Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.
Jak i gdzie szukać pierwszej pracy?
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz dla uczniów klas ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie umiejętności analizowania informacji o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz zasad jego funkcjonowania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe: Uczeń: analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach, rozpoznaje skuteczne sposoby poszukiwania pierwszej pracy dostosowane do poziomu rynku pracy, ocenia oferty pracy pod kątem wymagań pracodawców, warunków zatrudnienia oraz potencjalnych korzyści i ograniczeń, wnioskuje na podstawie analizy przypadków i porównania poziomów rynku pracy, dostrzegając ich wpływ na własne wybory edukacyjno-zawodowe. Metody pracy: miniwykład z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadków. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, kartki i długopisy – dla każdej grupy i dla każdego ucznia, Karty pracy do analizy przypadków młodych osób szukających pracy (załącznik nr 1), Oferty pracy do analizy (załącznik nr 2), Pytania do porównania poziomów rynku pracy (załącznik nr 3). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Własna działalność gospodarcza. Czy to pomysł dla mnie?
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca lub osoba prowadząca działalność gospodarczą w obszarze, w którym się kształci, oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika; załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: zapoznanie z procedurą zakładania jednoosobowej działalność gospodarczej (JDG) oraz możliwościami pozyskania dofinansowania na rozpoczęcie działalności. Cele szczegółowe: Uczeń: wie, w jaki sposób formalnie zarejestrować w CEIDG własną działalność gospodarczą, pozyskuje informacje dotyczące finansowania JDG, analizuje kluczowe aspekty biznesu posługując się modelem biznesowym Canvas, dokonuje samooceny w kontekście własnych predyspozycji do prowadzenia JDG. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja kierowana, miniwykład, praca w grupach, autorefleksja. Środki dydaktyczne: tablica multimedialna, tablica/flipchart, mazaki, Pomysły na biznes – case study (załącznik nr 1), Model biznesowy CANVAS (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia, Minitest: Czy masz predyspozycje do bycia przedsiębiorcą? (załącznik nr 3) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Logo kariery – zaprojektuj swoje osobiste logo
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowe; załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie umiejętności refleksji nad swoimi zainteresowaniami, wartościami i celami zawodowymi. Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje swoje zainteresowania, wartości i umiejętności związane z przyszłą karierą, rozwija kreatywność oraz zdolność do wizualnego wyrażania idei, tworzy wizualną reprezentację swoich planów zawodowych w formie logo, uczy się komunikacji wizualnej i rozumie znaczenie marki osobistej. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja kierowana, praca indywidualna, praca w parach, praca z obrazem/grafiką, prezentacja uczniowska. Środki dydaktyczne: kartki A4 – dla każdego ucznia, flamastry, kredki, kolorowy papier, nożyczki, opcjonalnie: komputery z dostępem do Internetu lub programów graficznych (np. Canva, Paint), tablica lub projektor do prezentacji logotypów, Moje osobiste logo – przydatne symbole (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, film pt. „12 logo znanych firm, które mają ukryte znaczenie” [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Rozwiązywanie konfliktów – odwrócona lekcja. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: poznanie strategii rozwiązywania konfliktów i możliwości ich zastosowania w praktyce. Cele szczegółowe: nauka samodzielnej pracy ze źródłami wiedzy (odwrócona lekcja), rozwijanie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie, zastosowanie poznanych strategii rozwiązywania konfliktów w praktyce. Metody pracy: odwrócona lekcja, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: materiały przygotowane przez nauczyciela dla ucznia: film edukacyjny, artykuł, prezentacja [1], „Pytania do quizu” (załącznik nr 1 ), „Analiza sytuacji” (załącznik nr 2) – dla każdej pary, „Ja i konflikt” (załącznik nr 3) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Nauka asertywności – sztuki skutecznego i stosownego odmawiania
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: rozwinięcie umiejętności asertywnego wyrażania swoich potrzeb, opinii i emocji w sposób stanowczy, ale jednocześnie uprzejmy, z poszanowaniem zarówno własnych granic, jak i granic innych osób. Cele szczegółowe: Uczeń: kształtuje umiejętności asertywnego wyrażania opinii i odmawiania w różnych sytuacjach społecznych, rozwija zdolności argumentowania swojego stanowiska w sposób uprzejmy, ale stanowczy, uczy się, jak nie ulegać presji grupowej i buduje pewność siebie. Metody pracy: miniwykład, praca w parach, praca w grupach, metoda dramy, burza mózgów. Środki dydaktyczne: W labiryncie postaw: asertywność, uległość, agresja? (załącznik 1) – dla każdej grupy, kartki A4, flipchart, mazaki lub tablica, kreda. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Networking – kiedy i w jaki sposób zacząć budować sieć kontaktów zawodowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: uczeń poznaje znaczenie networkingu w rozwoju zawodowym. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, jakie korzyści wynikają z budowania sieci kontaktów zawodowych, uczy się, jak efektywnie rozwijać relacje zawodowe, rozwija umiejętności komunikacyjne oraz aktywnego uczestnictwa w rozmowach zawodowych. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca w parach, rozmowa kierowana, metoda symulacji, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart i pisaki, kartki A4, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, „Lider networkingu odcinek 5. Porady i tipy” – film [1], „Lider networkingu odcinek 4. Mój pierwszy networking” – film [2], „Korzyści płynące z networkingu – case study” (załącznik nr 1) – dla każdej pary. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Rekrutacja – gra dydaktyczna
„Rekrutacja” to edukacyjna gra karciana, w której gracze wcielają się w role Kandydatów i Rekruterów. Gracze zdobywają punkty poprzez odgadywanie zawodów, rozwiązywanie wyzwań zawodowych i dopasowywanie odpowiednich umiejętności do sytuacji. Gra łączy elementy zabawy z nauką o różnorodności zawodów i znaczeniu umiejętności miękkich w pracy. »
Etyka w miejscu pracy, czyli jak rozpoznać nieetyczne zachowania pracodawcy
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: nabycie umiejętności rozpoznawania nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy i odpowiedniego reagowania na nie w celu ochrony swoich praw jako pracownika. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje różne formy nieetycznych zachowań pracodawców wobec pracowników, uczy się rozpoznawać oznaki mobbingu, bullyingu i innych nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy, dowiaduje się, jak reagować na nieetyczne zachowania w miejscu pracy, rozumie, jakie prawa mają pracownicy w zakresie ochrony przed nieetycznymi praktykami. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadków, praca w grupach. Środki dydaktyczne: film pt. <a >„Jak rozpoznać toksycznego pracodawcę?” [1], „Rozpoznajemy mobbing i inne nieetyczne zachowania pracodawcy” (załącznik 1) – dla każdego ucznia, flipchart lub tablica, mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Career Memory – gra dydaktyczna
„Career Memory” to klasyczna gra typu memory, doskonała do wykorzystania podczas spotkań uczniów z doradcą zawodowym. Jest atrakcyjnym narzędziem do nauki o różnych zawodach i związanych z nimi kompetencjach, w tym transferowalnych (przekrojowych). Kompetencje przekrojowe wyróżniają się tym, że można je wykorzystywać w różnych sytuacjach, kontekstach, zawodach, rolach, stanowiskach i branżach. Na przykład umiejętność krytycznego myślenia przyda się zarówno w branży badawczej, w przemyśle, jak i w branży transportowej. »
Lider jako mediator
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie umiejętności w zakresie mediacji i rozwiązywania konfliktów. Cele szczegółowe: Uczeń: zrozumie rolę mediacji i negocjacji w procesie rozwiązywania konfliktów, rozwija umiejętność aktywnego słuchania i parafrazowania, identyfikuje punkty sporne i interesy stron, rozwija umiejętność pracy zespołowej. Metody pracy: miniwykład z dyskusją, praca indywidualna, studium przypadków, role-play. Środki dydaktyczne: „Mapa konfliktu” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), „Droga przez konflikt – studium przypadków” (załącznik nr 2 – dla każdej grupy), „Gorące krzesła – role-play” (załącznik nr 3 – dla każdej grupy), kartki i długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 68
