Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.

Logo kariery – zaprojektuj swoje osobiste logo

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowe; załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).      Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: rozwijanie umiejętności refleksji nad swoimi zainteresowaniami, wartościami i celami zawodowymi. Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje swoje zainteresowania, wartości i umiejętności związane z przyszłą karierą, rozwija kreatywność oraz zdolność do wizualnego wyrażania idei, tworzy wizualną reprezentację swoich planów zawodowych w formie logo, uczy się komunikacji wizualnej i rozumie znaczenie marki osobistej. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja kierowana, praca indywidualna, praca w parach, praca z obrazem/grafiką, prezentacja uczniowska. Środki dydaktyczne: kartki A4 – dla każdego ucznia, flamastry, kredki, kolorowy papier, nożyczki, opcjonalnie: komputery z dostępem do Internetu lub programów graficznych (np. Canva, Paint), tablica lub projektor do prezentacji logotypów, Moje osobiste logo – przydatne symbole (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, film pt. „12 logo znanych firm, które mają ukryte znaczenie” [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Etyka w miejscu pracy, czyli jak rozpoznać nieetyczne zachowania pracodawcy

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).                                   Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych Cel główny: nabycie umiejętności rozpoznawania nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy i odpowiedniego reagowania na nie w celu ochrony swoich praw jako pracownika. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje różne formy nieetycznych zachowań pracodawców wobec pracowników, uczy się rozpoznawać oznaki mobbingu, bullyingu i innych nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy, dowiaduje się, jak reagować na nieetyczne zachowania w miejscu pracy, rozumie, jakie prawa mają pracownicy w zakresie ochrony przed nieetycznymi praktykami. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadków, praca w grupach. Środki dydaktyczne: film pt. <a >„Jak rozpoznać toksycznego pracodawcę?” [1], „Rozpoznajemy mobbing i inne nieetyczne zachowania pracodawcy” (załącznik 1) – dla każdego ucznia, flipchart lub tablica, mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65
Dostępny w wersji elektronicznej