Nauczyciel bez wymaganych kwalifikacji nie poprowadzi zajęć doradztwa zawodowego
Powierzenie czynności z zakresu doradztwa zawodowego nauczycielowi nieposiadającemu kwalifikacji do zajmowania stanowiska doradcy zawodowego jest ograniczone. Nauczyciel niebędący doradcą, nie może powiem prowadzić zajęć obowiązkowych, uwzględnionych w ramowych planach nauczania. Sprawdź, jakie zadania można powierzyć nauczycielowi bez kwalifikacji doradcy zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie zadania z zakresu doradztwa zawodowego można powierzyć nauczycielowi bez kwalifikacji doradcy zawodowego? Czy nauczyciel bez kwalifikacji może prowadzić obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego? Co zrobić, jeśli szkoła nie może zatrudnić doradcy zawodowego? »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: styczeń 2025 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w styczniu 2025 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Opis i forma realizacji doradztwa zawodowego w IPET ucznia
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), to zindywidualizowany dokument, opracowany po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym zawiera także informacje o sposobach realizacji doradztwa zawodowego. Z artykułu dowiesz się: Kiedy należy uwzględniać sposób realizacji doradztwa zawodowego w IPET? Jak kwestia doradztwa zawodowego powinna zostać opisana w IPET ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym? Czy doradztwo zawodowe może być realizowane i opisane w IPET w formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy muszą to być oddzielne zajęcia? »
10 sposobów na podniesienie poziomu samooceny ucznia
Wzmacnianie samooceny ucznia to proces wymagający czasu, cierpliwości oraz świadomego podejścia. Wykonanie pojedynczego zadania nie utrwali w uczniu pozytywnego obrazu siebie. Warto zatem wplatać w tok nauczania ćwiczenia mające na celu kształtowanie poczucia własnej wartości w codzienną aktywność szkolną i łączyć je z różnorodnymi metodami. Praca nad samooceną ucznia to jeden z elementów budowania odporności psychicznej. Wysoka samoocena pozwala dostrzegać własne zasoby i popycha do działania oraz podejmowania wyzwań, bez lęku przed niepowodzeniem. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie ćwiczenia pomagają uczniom w odkrywaniu i wzmacnianiu ich mocnych stron? Dlaczego warto doceniać małe sukcesy i w jaki sposób robić to skutecznie? Jak narzędzia takie jak dziennik osiągnięć czy wykres postępów wspierają rozwój samooceny uczniów? W jaki sposób klasowe wyzwania mogą budować poczucie własnej wartości i rozwijać umiejętności uczniów? Jakie sentencje motywujące mogą pomóc dzieciom podejmować wyzwania i rozwijać samodzielność? W jaki sposób praca zespołowa i projekty grupowe wzmacniają poczucie przynależności i wartość indywidualnego wkładu ucznia? Jak uczyć uczniów radzenia sobie z porażkami i wyciągania z nich wniosków? Dlaczego konstruktywna informacja zwrotna jest kluczowa dla budowania samooceny i jak ją efektywnie przekazywać? Jakie zabawy i ćwiczenia integracyjne pomagają uczniom poczuć się ważnym członkiem grupy? Gdzie znaleźć bezpłatne materiały edukacyjne wspierające rozwój psychiczny i emocjonalny dzieci? »
Okno Johari – narzędzie do samooceny i budowania samoświadomości
Okno Johari to jedno z interesujących narzędzi wspomagających proces samooceny. Jego zastosowanie pomaga lepiej poznać siebie oraz ułatwia budowanie zdrowych relacji z innymi, co czyni je cenioną metodą działania w obszarze coachingu, doradztwa zawodowego bądź rozwoju osobistego. Jakie zalety i możliwości oferuje Okno Johari? Jak można je wykorzystać w praktyce zawodowej? Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest Okno Johari i jak wspiera rozwój uczniów? Jak wykorzystać Okno Johari w doradztwie zawodowym dla uczniów? Jakie korzyści przynosi Okno Johari w edukacji? Jak przeprowadzić ćwiczenie Okno Johari w szkole? Dlaczego warto stosować Okno Johari w pracy z młodzieżą? »
Przebranżowienie – dlaczego warto rozmawiać z uczniami o zmianie zawodu i przekwalifikowaniu podczas doradztwa zawodowego
Współczesny rynek pracy jest dynamiczny i nieprzewidywalny. Żyjemy w rzeczywistości VUCA (akronim z jęz. angielskiego: Volatility – zmienność, Uncertainty – niepewność, Complexity – złożoność, Ambiguity – niejednoznaczność) [1]. Zawody, które jeszcze kilka lat temu były pożądane, dziś tracą na znaczeniu, a nowe profesje pojawiają się z „prędkością światła”. W obliczu tych zmian, coraz więcej pracowników zastanawia się nad przebranżowieniem, czyli zmianą ścieżki kariery. Także uczniowie, którzy dopiero planują wygląd swojej drogi zawodowej, powinni być świadomi zachodzących zmian w środowisku pracy i uwzględniać możliwość lub konieczność przebranżowienia się w dalszej przyszłości. Z artykułu dowiesz się: Czy już na etapie planowania początków ścieżki kariery zawodowej warto myśleć o tym, by zmienić zawód? Czym różnią się od siebie, przekwalifikowanie, przebranżowienie i zmiana zawodu? Czy zmiana pracy zawsze powinna wynikać z konieczności? Czy wizja przebranżowienia i przekwalifikowania się jest realna dla uczniów? Co powinien sprawdzić kandydat przed podjęciem decyzji o zmianie – branżowej lub zawodowej? »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: grudzień 2024 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w grudniu 2024 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Sposoby określania typu osobowości. Test MBTI
W czasach rosnącego znaczenia samorozwoju i efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi testy osobowości są nieocenionym narzędziem dla doradców zawodowych, pedagogów oraz specjalistów HR. Umożliwiają lepsze zrozumienie indywidualnych cech, preferencji i potencjału każdej osoby, co z kolei może wpłynąć na decyzje zawodowe czy osobiste. Z artykułu dowiesz się m.in.: Dlaczego testy osobowości zyskują na znaczeniu w edukacji i zarządzaniu zasobami ludzkimi? Jakie są główne rodzaje testów psychologicznych i kto może je stosować? Jakie kategorie testów osobowościowych wyróżniamy i czym się różnią? Czym charakteryzuje się test MBTI i jakie są jego podstawy teoretyczne? Jakie wymiary osobowości analizuje MBTI? Jakie zawody są rekomendowane dla poszczególnych typów osobowości MBTI? W jaki sposób MBTI może wspierać doradców zawodowych i nauczycieli w ich pracy? Jakie kontrowersje budzi test MBTI i na co zwrócić uwagę podczas jego stosowania? Czym różni się oficjalna wersja MBTI od innych, powszechnie dostępnych testów osobowości? »
Asertywność – czym jest i czemu przydaje się w pracy? Rozwijanie asertywności
Asertywność odgrywa znaczącą rolę w budowaniu zdrowych relacji – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dla pracujących na co dzień z młodzieżą nauczycieli to skutecznie narzędzie do komunikacji oraz radzenia sobie z wyzwaniami edukacyjnymi. Warto poznać zawarte w artykule praktyczne wskazówki oraz propozycje technik rozwijania asertywności własnej i uczniów. Z artykułu dowiesz się: Czym jest asertywność? Czy asertywność to jedynie odmowa? Dlaczego postawa asertywna nauczyciela jest ważna? Jak i w jakim celu stosować trening asertywności? Z jakich narzędzi i technik rozwijania asertywności warto skorzystać w pracy z młodzieżą, by kształtować zachowania asertywne? Jakie są konsekwencje braku asertywności i umiejętności stawiania granic w miejscu pracy, w szkole i w gronie znajomych? »
Organizacja doradztwa zawodowego w szkole podstawowej bez wybranych oddziałów klasowych. Czy tworzy się program realizacji i WSDZ w szkole bez klas VII i VIII?
Nie w każdej szkole tworzone są wszystkie oddziały na I i II etapie edukacyjnym. Jeżeli w szkole nie tworzy się klas VII i VIII, pojawiają się wątpliwości – czy konieczne jest opracowanie WSDZ i programu realizacji doradztwa zawodowego? W artykule wyjaśniamy, jakie obowiązki związane z realizacją doradztwa zawodowego spoczywają na dyrektorze i nauczycielach w szkołach, w których nie realizuje się doradztwa w ramach tzw. dziesiątek. Dowiedz się, jakie działania związane z realizacją doradztwa zawodowego spoczywają na każdej szkole podstawowej. Z artykułu dowiesz się: Jak powinna postąpić szkoła w sprawie realizacji programu doradztwa zawodowego w przypadku braku wybranych oddziałów klasowych? Które przepisy regulują sposób postępowania z takiej sytuacji? Co powinno zostać zawarte w programie realizacji doradztwa zawodowego szkoły, w której nie istnieją klasy VII i VIII? »