Duże zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach od września 2026 roku
Kolejny rok szkolny przyniesie zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach. Nowości zaproponowane w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego obejmują między innymi zwiększenie roli branżowych centrów umiejętności, wykorzystanie narzędzi analitycznych, zacieśnienie współpracy ze środowiskiem gospodarczym oraz większe zaangażowanie rodziców w proces doradczy. Nowe rozwiązania mają zapewnić doradcom zawodowym oraz uczniom lepsze narzędzia do planowania kariery edukacyjno-zawodowej. Z artykułu dowiesz się: Jakie zmiany z zakresu doradztwa zawodowego planuje MEN? Od kiedy będą obowiązywały zmiany treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego? Dla jakich szkół i klas planowane są zmiany? »
Ustawa Kamilka a spotkania z przedstawicielami zawodów w ramach zajęć doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Na lekcję z doradztwa zawodowego nauczyciele doradcy nierzadko zapraszają przedstawicieli różnych zawodów. Realny kontakt z praktykami pomaga uczniom zweryfikować wyobrażenia o pracy, poznać ścieżki kształcenia i zrozumieć, jakich kompetencji i dlaczego właśnie tych oczekuje rynek. W jaki sposób nauczyciel musi zweryfikować zapraszanego do szkoły gościa, aby jego obecność była zgodna z wytycznymi wskazanymi w tzw. Ustawie Kamilka? Czy nauczyciel powinien każdorazowo uzyskać zgodę rodziców na takie spotkanie? Z artykułu dowiesz się: Jakie przepisy regulują zasady organizacji warsztatów z udziałem pracowników w ramach doradztwa zawodowego w szkole? Czy doradca zawodowy musi weryfikować niekaralność osób wizytujących u uczniów podczas zajęć z doradztwa zawodowego? Czy doradca zawodowy powinien zapytać rodziców uczniów o zgodę na organizację spotkania z danym przedstawicielem zawodu? »
Model Wielkiej Piątki – osobowość uczniów w pięciu wymiarach
Model Wielkiej Piątki (Big Five) to, uznawany w psychologii za rzetelny, pięcioczynnikowy model osobowości. Składa się z pięciu cech, które stanowią praktyczne ramy rozumienia osobowości człowieka. Poznanie tych cech uczniów może pomóc doradcom zawodowym w szkole podstawowej lepiej zidentyfikować ich predyspozycje, wspierać rozwój kompetencji oraz zaplanować dostosowane do wieku działania profilaktyczno ‑doradcze. Z artykułu dowiesz się: Czym jest model pięciu czynników osobowości Wielka Piątka? W jakich pięciu wymiarach (OCEAN) opisuje się różnice indywidualne osobowości ucznia i co oznacza wysoki lub niski poziom każdej cechy w zachowaniu szkolnym? Jakie praktyczne strategie i ćwiczenia doradca i nauczyciele mogą zastosować, aby rozwijać mocne strony uczniów i wspierać obszary trudniejsze? Jak wykorzystać wiedzę o Wielkiej Piątce przy planowaniu wstępnej ścieżki kariery ucznia oraz w pracy z rodzicami i zespołem pedagogicznym? »
Poznaj platformę Educado – najlepsze szkolenia dla profesjonalistów. Skorzystaj z nowości: Oferta Wielostanowiskowości i Panel Raportowy
Obowiązek doskonalenia nauczycieli to nie tylko formalność. Podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej i specjalistów realnie przekłada się na wyniki uczniów. Educado to platforma, na której znajdują się setki webinarów i szkoleń online dla profesjonalistów! »
Zatrudnialność – czy tego można uczyć w szkole?
Zatrudnialność to zdolności jednostki do zdobycia, utrzymania i rozwoju w miejscu pracy. Umiejętne zarządzanie własną karierą oraz stały rozwój oczekiwanych na rynku pracy cech wydają się koniecznością w procesie poszukiwania zatrudnienia. Elastyczność oraz dopasowanie się do priorytetów firmy wpływają na adaptacyjność potencjalnych pracowników. Czy możliwe jest nauczanie zatrudnialności w szkole – instytucji kształtującej przyszłych pracowników? Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest zatrudnialność i dlaczego staje się kluczowa na współczesnym rynku pracy? Jak szkoła może rozwijać kompetencje zwiększające zatrudnialność uczniów? Jakie działania i narzędzia edukacyjne realnie wspierają uczniów w budowaniu zdolności do zdobycia pracy? Jakie cechy pracownika decydują o wysokiej, a jakie o niskiej zatrudnialności? »
Promowanie przedsiębiorczości. Formy edukacji i wsparcia uczniów, którzy planują otworzyć działalność gospodarczą
Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z praca w tradycyjnym modelu nie jest jedyną atrakcyjną ścieżką kariery. Często pojawia się myśl o prowadzeniu własnego biznesu, który przyciąga poczuciem niezależności, elastycznością, możliwością realizacji pomysłów i realnym wpływem na otoczenie. Na drodze do upragnionej działalności gospodarczej mogą pojawić się różne przeszkody: brak kapitału, wysokie koszty startu, trudności w uzyskaniu kredytu, a także ograniczone doświadczenie i deficyty wiedzy z zakresu prawa, zarządzania czy procedur administracyjnych. Świadomość dostępnych form wsparcia może znacząco ułatwić start i zwiększyć szanse powodzenia w biznesie. Dlatego już na etapie edukacji szkolnej warto wśród młodych ludzi promować przedsiębiorczość i zadbać, aby mieli oni nie tylko dostęp do rzetelnych źródeł, ale także uczyli się, jak i gdzie poszukiwać potrzebnych informacji. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto promować przedsiębiorczość wśród uczniów? Jakie atrakcyjne działania wspierające przedsiębiorczość i innowacyjność można podejmować w szkole? Z jakich form wsparcia mogą korzystać młodzi, którzy marzą o własnym przedsiębiorstwie? Skąd przyszli pracownicy mogą czerpać środki na wsparcie swoich innowacyjnych pomysłów na biznes? Skąd uczniowie mogą czerpać praktyczną wiedzę na temat zakładania i prowadzenia własnej działalności? Jak i w jakim celu organizować inspirujące lekcje przedsiębiorczości i wymianę doświadczeń z udziałem lokalnych przedsiębiorców? »
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w doradztwie zawodowym – przykłady zastosowania AI
Rozwój sztucznej inteligencji to kolejny krok w ewolucji narzędzi stosowanych w doradztwie zawodowym [1]. Nowoczesne aplikacje zapewniają użytkownikom szerokie wsparcie w tworzeniu profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, analizowaniu ogłoszeń o pracę czy dobieraniu możliwych do zrealizowania ścieżek kariery na podstawie analizy umiejętności i zainteresowań. W szkole AI może okazać się niezwykle pomocna, zarówno dla doradców, którzy zyskują narzędzie do szybszego przygotowania materiałów edukacyjnych, jak i dla uczniów, którym ułatwia proces dokonania wyborów [2]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak sztuczna inteligencja wspiera uczniów w analizie predyspozycji i planowaniu ścieżki kariery? W jaki sposób AI pomaga tworzyć CV, symulować rozmowy kwalifikacyjne i porównywać zawody? Jakie nowoczesne narzędzia AI warto wykorzystać na lekcjach doradztwa zawodowego? Dlaczego sztuczna inteligencja nie zastąpi doradcy zawodowego i jak uczyć krytycznego podejścia do jej wyników? »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 75

/WiedzaiPraktyka
/wip