Promowanie przedsiębiorczości. Formy edukacji i wsparcia uczniów, którzy planują otworzyć działalność gospodarczą
Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z praca w tradycyjnym modelu nie jest jedyną atrakcyjną ścieżką kariery. Często pojawia się myśl o prowadzeniu własnego biznesu, który przyciąga poczuciem niezależności, elastycznością, możliwością realizacji pomysłów i realnym wpływem na otoczenie. Na drodze do upragnionej działalności gospodarczej mogą pojawić się różne przeszkody: brak kapitału, wysokie koszty startu, trudności w uzyskaniu kredytu, a także ograniczone doświadczenie i deficyty wiedzy z zakresu prawa, zarządzania czy procedur administracyjnych. Świadomość dostępnych form wsparcia może znacząco ułatwić start i zwiększyć szanse powodzenia w biznesie. Dlatego już na etapie edukacji szkolnej warto wśród młodych ludzi promować przedsiębiorczość i zadbać, aby mieli oni nie tylko dostęp do rzetelnych źródeł, ale także uczyli się, jak i gdzie poszukiwać potrzebnych informacji. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto promować przedsiębiorczość wśród uczniów? Jakie atrakcyjne działania wspierające przedsiębiorczość i innowacyjność można podejmować w szkole? Z jakich form wsparcia mogą korzystać młodzi, którzy marzą o własnym przedsiębiorstwie? Skąd przyszli pracownicy mogą czerpać środki na wsparcie swoich innowacyjnych pomysłów na biznes? Skąd uczniowie mogą czerpać praktyczną wiedzę na temat zakładania i prowadzenia własnej działalności? Jak i w jakim celu organizować inspirujące lekcje przedsiębiorczości i wymianę doświadczeń z udziałem lokalnych przedsiębiorców? »
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w doradztwie zawodowym – przykłady zastosowania AI
Rozwój sztucznej inteligencji to kolejny krok w ewolucji narzędzi stosowanych w doradztwie zawodowym [1]. Nowoczesne aplikacje zapewniają użytkownikom szerokie wsparcie w tworzeniu profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, analizowaniu ogłoszeń o pracę czy dobieraniu możliwych do zrealizowania ścieżek kariery na podstawie analizy umiejętności i zainteresowań. W szkole AI może okazać się niezwykle pomocna, zarówno dla doradców, którzy zyskują narzędzie do szybszego przygotowania materiałów edukacyjnych, jak i dla uczniów, którym ułatwia proces dokonania wyborów [2]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak sztuczna inteligencja wspiera uczniów w analizie predyspozycji i planowaniu ścieżki kariery? W jaki sposób AI pomaga tworzyć CV, symulować rozmowy kwalifikacyjne i porównywać zawody? Jakie nowoczesne narzędzia AI warto wykorzystać na lekcjach doradztwa zawodowego? Dlaczego sztuczna inteligencja nie zastąpi doradcy zawodowego i jak uczyć krytycznego podejścia do jej wyników? »
Roczny program realizacji doradztwa zawodowego w szkole – pytania i odpowiedzi
Obowiązek przygotowania rocznego programu realizacji doradztwa zawodowego wynika z rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego. Przepisy te są bardzo ogólne i nie odpowiadają na pytanie, jak opracować program, którego nadrzędnym celem jest przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Wśród doradców zawodowych pojawiają się więc wątpliwości, co powinien zawierać i na co zwrócić szczególną uwagę przy jego tworzeniu. W artykule udzielamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Z artykułu dowiesz się: Czy roczny program realizacji doradztwa zawodowego jest tym samym, co wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego? W jakim trybie przyjmowany jest roczny program realizacji doradztwa zawodowego? Co powinien uwzględniać roczny program doradztwa zawodowego? Jakie działania można uwzględnić w rocznym programie? W jakiej formie przygotować roczny program realizacji doradztwa zawodowego? »
Doradztwo zawodowe w systemie edukacji – podstawy prawne
Znajomość aktualnych przepisów to podstawa pracy doradcy zawodowego. Bez przepisów prawa oświatowego trudno jest rzetelnie wspierać uczniów w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Prawo oświatowe nie tylko określa zasady organizacji doradztwa w szkołach, ale także nakłada konkretne obowiązki na dyrektora szkoły, doradcę zawodowego oraz pozostałych nauczycieli zatrudnionych w szkole. Nauczyciel, który nie orientuje się w tych regulacjach, ryzykuje podejmowanie działań sprzecznych z przepisami i utratę zaufania środowiska szkolnego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Które akty prawne regulują doradztwo zawodowe w systemie edukacji? Które przepisy szczegółowo określają organizację doradztwa zawodowego w szkołach? Znajomość których przepisów prawa oświatowego jest niezbędna do właściwej realizacji zadań doradcy zawodowego w szkole? »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: sierpień 2025 r.
Sprawdź, kiedy możesz skorzystać z pomocy prawnej w sierpniu. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do zaplanowania niezapomnianych zajęć dla uczniów! Skorzystaj z magazynu Nowoczesne Doradztwo Zawodowe – znajdziesz w nim gotowe materiały, scenariusze i pomysły, które ułatwią Ci codzienną pracę i pomogą rozwijać pasje uczniów! »
Edukacja na wsi – perspektywy uczniów szkół z obszarów wiejskich
Czy możliwości edukacyjne ucznia ze wsi są w Polsce inne niż dla mieszkańca miasta? Kreśląc perspektywy edukacyjne dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich warto zastanowić się nad sytuacją polskiej wsi w ogóle, nad jej możliwościami rozwojowymi, ale także czynnikami, które kształtują polską wieś XXI wieku. Z artykułu dowiesz się: Jakie zmiany społeczne wpłynęły w ostatnich latach na jakość działań edukacyjnych na wsi? Jakie priorytety stawia się w edukacji dorosłych i dzieci na obszarach wiejskich? Czy wciąż istnieją istotne różnice perspektyw edukacyjnych pomiędzy miejską a wiejską szkołą? Czy młodzi mieszkańcy wsi przejawiają inne kompetencje miękkie niż ich rówieśnicy z miasta? »
Dobrostan psychiczny uczniów, nauczycieli – przyszłych i obecnych pracowników
Dobrostan psychiczny to stan równowagi emocjonalnej, poznawczej i społecznej, który pozwala jednostce realizować swoje możliwości, radzić sobie z codziennymi wyzwaniami oraz efektywnie funkcjonować w środowisku. Zachowanie dobrostanu nie wynika z braku trudności czy napięć. Jest efektem możliwości i zdolności do radzenia sobie z problemami, otwartości na nowe doświadczenia oraz poczucia sensu i satysfakcji z codziennych działań. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie czynniki wpływają na dobrostan psychiczny uczniów i nauczycieli w szkole i miejscu pracy? Dlaczego programy profilaktyczne i działania wellbeingowe często nie przynoszą oczekiwanych efektów? W jaki sposób emocje, relacje i styl zarządzania przekładają się na motywację i odporność psychiczną? Jak rozwijanie inteligencji emocjonalnej wspiera zdrowie psychiczne i kompetencje przyszłych pracowników? »
Higiena cyfrowa. W jaki sposób uczyć jej w szkole?
Technologia jest dziś obecna w życiu młodzieży niemal bez przerwy. Dla wielu uczniów ekran smartfona to pierwsza rzecz, którą widzą po przebudzeniu, i ostatnia, z którą zasypiają. Internet stał się przestrzenią, w której nie tylko zdobywają informacje i kontaktują się z rówieśnikami, lecz także szukają rozrywki, wsparcia emocjonalnego i ucieczki od codziennego napięcia. Jednak gdy przeciętny nastolatek spędza w sieci już ponad pięć godzin dziennie w dni powszednie, a w weekendy nawet więcej, trudno mówić o zdrowej równowadze. W tym kontekście higiena cyfrowa przestaje być dodatkiem do edukacji, a wręcz staje się koniecznością. Warto więc zastanowić się, jak mądrze i praktycznie prowadzić ten temat na lekcjach, także doradztwa zawodowego, i zajęciach wychowawczych. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najnowsze wyniki badań na temat czasu korzystania z urządzeń ekranowych i uzależnienia wśród młodzieży? Jak tworzyć z uczniami zasady higieny cyfrowej? W jakiej formie uczyć zasad bezpiecznego używania urządzeń cyfrowych? Dlaczego doradca zawodowy powinien przekazywać treści na temat dbania o higienę cyfrową, w tym uzależnienia od używania urządzeń ekranowych, kontrolowania czasu online? »
Rola wychowawców i nauczycieli przedmiotów w realizacji WSDZ
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) to zespół działań wspierających ucznia w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej, realizowanych przez całą społeczność szkolną. Jego skuteczność nie zależy wyłącznie od zaangażowania doradcy zawodowego. Ważną rolę odgrywają ci, którzy na co dzień pracują z uczniami – wychowawcy oraz nauczyciele przedmiotowi [1]. To oni, poprzez relacje, obserwację i codzienne sytuacje edukacyjne, mogą skutecznie wspierać rozwój samoświadomości uczniów, ich aspiracji oraz kompetencji przydatnych w dorosłym życiu. Ich codzienne działania mają istotne znaczenie dla realizacji programu doradztwa zawodowego w szkole i są integralnym elementem wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jaką rolę odgrywa wychowawca w realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego? W jaki sposób nauczyciele przedmiotowi mogą wspierać uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych? Jak nauczyciel przedmiotowy może włączyć doradztwo zawodowe w treści swojego przedmiotu? Jak szkoła może skutecznie włączyć rodziców w działania związane z doradztwem zawodowym? »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 73
