Wykorzystanie Piramidy Poziomów Logicznych Diltsa w pracy z uczniami
Dlaczego jedni uczniowie szybko podejmują działania, a inni, mimo starań, wciąż się zatrzymują? Co sprawia, że zmiana bywa tak trudna, nawet gdy cel jest wyraźnie określony? Piramida Poziomów Logicznych Diltsa pomaga czynniki, które nie zawsze widać na pierwszy rzut oka. Model ten pomaga lepiej zrozumieć, co wpływa na uczniowskie decyzje i zachowania, a jednocześnie nie podaje gotowych odpowiedzi, lecz porządkuje sposób myślenia o procesie zmiany. W niniejszym artykule pokazano, jak można korzystać z piramidy Diltsa w pracy z uczniami, a także przedstawiono przykłady i krótkie ćwiczenia, które mogą pomóc w prowadzeniu zajęć. Z artykułu dowiesz się: Jakie są założenia teorii, której autorem jest Robert Dilts? Jak szukać przyczyn postępowania ucznia na sześciu poziomach? W jaki sposób wykorzystać Piramidę Diltsa do wsparcia rozwoju osobistego uczniów? »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: grudzień 2025 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w grudniu 2025 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Uczeń – przyszły przedsiębiorca. Czym jest przedsiębiorczość i jak ją kształtować w uczniach?
Przedsiębiorczość wykracza poza samą umiejętność zakładania firm. Obejmuje sposób myślenia, postawę oraz umiejętność dostrzegania i wykorzystywania pojawiających się szans. To umiejętność kreowania wartości poprzez identyfikowanie potrzeb, podejmowanie inicjatywy oraz gotowość do podejmowania ryzyka w celu osiągnięcia założonych celów. Osoby przedsiębiorcze łączą takie cechy, jak kreatywność, odpowiedzialność i determinacja. Przedsiębiorczość jest ważną kompetencją społeczną, która może być rozwijana niezależnie od wieku czy doświadczenia. Szkoła to pierwsze środowisko sprzyjające kreowaniu aktywnych postaw, kreatywności i odpowiedzialności. Naturalna ciekawość dzieci sprzyja otwartości i zachęca do eksplorowania nowych tematów. Wspieranie uczniów w budowaniu innowacyjnego myślenia i działań przedsiębiorczych jest inwestycją, która może przynosić wymierne efekty. Z artykułu dowiesz się: Jakie kluczowe kompetencje i postawy sprzyjają zachowaniom przedsiębiorczym? Dlaczego warto rozwijać cechy przedsiębiorcy już w szkole podstawowej? Jaka jest rola nauczyciela w rozwoju zachowań przedsiębiorczych u uczniów? Jakie są skuteczne metody i narzędzia wspierające młodych ludzi w działaniach przedsiębiorczych? Skąd czerpać inspiracje i wiedzę na temat kreowania postaw przedsiębiorczych? Czy przedsiębiorczy jest tylko ten, kto prowadzi działalność gospodarczą? »
Teoria X i Y McGregora w pracy z uczniami szkoły ponadpodstawowej. Jak podejście dorosłych wpływa na przyszłego pracownika?
W każdej szkole można zaobserwować zarówno uczniów, którzy z zaangażowaniem realizują zadania, jak i tych, którzy wycofują się, czekając na instrukcje. Czy te różnice wynikają z cech ucznia, czy ze sposobu postrzegania jego potencjału przez obecnych w otoczeniu dorosłych? Na podobną kwestię zwrócił uwagę Douglas McGregor, badacz środowiska pracy dorosłych. Opisał dwa sposoby patrzenia na możliwości człowieka. Choć jego teoria powstała w oparciu o obserwacje biznesu, to jej założenia można z powodzeniem odnieść również do edukacji. W jaki sposób i w jakim celu zastosować teorię X i Y w pracy z uczniami, którzy za chwilę staną się młodymi pracownikami? Z artykułu dowiesz się: Czy styl zarządzania zespołem wpływa na motywację? Jak kierować grupą, by motywować pracowników lub uczniów? Czy efektywność i motywacja do pracy rosną wraz z autonomią i możliwością samorealizacji? Dlaczego biznesowa teoria X i teoria Y mają znaczenie w edukacji? »
Duże zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach od września 2026 roku
Kolejny rok szkolny przyniesie zmiany w doradztwie zawodowym w szkołach. Nowości zaproponowane w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego obejmują między innymi zwiększenie roli branżowych centrów umiejętności, wykorzystanie narzędzi analitycznych, zacieśnienie współpracy ze środowiskiem gospodarczym oraz większe zaangażowanie rodziców w proces doradczy. Nowe rozwiązania mają zapewnić doradcom zawodowym oraz uczniom lepsze narzędzia do planowania kariery edukacyjno-zawodowej. Z artykułu dowiesz się: Jakie zmiany z zakresu doradztwa zawodowego planuje MEN? Od kiedy będą obowiązywały zmiany treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego? Dla jakich szkół i klas planowane są zmiany? »
Ustawa Kamilka a spotkania z przedstawicielami zawodów w ramach zajęć doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Na lekcję z doradztwa zawodowego nauczyciele doradcy nierzadko zapraszają przedstawicieli różnych zawodów. Realny kontakt z praktykami pomaga uczniom zweryfikować wyobrażenia o pracy, poznać ścieżki kształcenia i zrozumieć, jakich kompetencji i dlaczego właśnie tych oczekuje rynek. W jaki sposób nauczyciel musi zweryfikować zapraszanego do szkoły gościa, aby jego obecność była zgodna z wytycznymi wskazanymi w tzw. Ustawie Kamilka? Czy nauczyciel powinien każdorazowo uzyskać zgodę rodziców na takie spotkanie? Z artykułu dowiesz się: Jakie przepisy regulują zasady organizacji warsztatów z udziałem pracowników w ramach doradztwa zawodowego w szkole? Czy doradca zawodowy musi weryfikować niekaralność osób wizytujących u uczniów podczas zajęć z doradztwa zawodowego? Czy doradca zawodowy powinien zapytać rodziców uczniów o zgodę na organizację spotkania z danym przedstawicielem zawodu? »
Model Wielkiej Piątki – osobowość uczniów w pięciu wymiarach
Model Wielkiej Piątki (Big Five) to, uznawany w psychologii za rzetelny, pięcioczynnikowy model osobowości. Składa się z pięciu cech, które stanowią praktyczne ramy rozumienia osobowości człowieka. Poznanie tych cech uczniów może pomóc doradcom zawodowym w szkole podstawowej lepiej zidentyfikować ich predyspozycje, wspierać rozwój kompetencji oraz zaplanować dostosowane do wieku działania profilaktyczno ‑doradcze. Z artykułu dowiesz się: Czym jest model pięciu czynników osobowości Wielka Piątka? W jakich pięciu wymiarach (OCEAN) opisuje się różnice indywidualne osobowości ucznia i co oznacza wysoki lub niski poziom każdej cechy w zachowaniu szkolnym? Jakie praktyczne strategie i ćwiczenia doradca i nauczyciele mogą zastosować, aby rozwijać mocne strony uczniów i wspierać obszary trudniejsze? Jak wykorzystać wiedzę o Wielkiej Piątce przy planowaniu wstępnej ścieżki kariery ucznia oraz w pracy z rodzicami i zespołem pedagogicznym? »
Poznaj platformę Educado – najlepsze szkolenia dla profesjonalistów. Skorzystaj z nowości: Oferta Wielostanowiskowości i Panel Raportowy
Obowiązek doskonalenia nauczycieli to nie tylko formalność. Podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej i specjalistów realnie przekłada się na wyniki uczniów. Educado to platforma, na której znajdują się setki webinarów i szkoleń online dla profesjonalistów! »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 76

/WiedzaiPraktyka
/wip