• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Artykuły

Profilaktyka wykluczenia zawodowego. Czynniki predysponujące ucznia – przyszłego pracownika – do wykluczenia z rynku pracy

Profilaktyka wykluczenia zawodowego. Czynniki predysponujące ucznia – przyszłego pracownika – do wykluczenia z rynku pracy

Dzisiejszy rynek pracy jest niezwykle konkurencyjny i wymagający. Aby odnieść sukces zawodowy, niezbędne jest posiadanie odpowiednich umiejętności, wiedzy i predyspozycji. Niestety, nie wszyscy uczniowie są równie dobrze przygotowani do wejścia na ten rynek. Część z nich jest narażona na wykluczenie zawodowe. Istnieje wiele czynników, które mogą predysponować ucznia do tego niekorzystnego stanu. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są wyróżniane formy wykluczenia zawodowego? Czym wykluczenie zawodowe różni się od wykluczenia społecznego? Które grupy społeczne są szczególnie narażone na wykluczenie zawodowe? Jakie skutki ma długotrwałe bezrobocie dla jednostki i społeczeństwa? Dlaczego niskie zarobki mogą być jednym z czynników wykluczenia zawodowego? Czym jest praca w warunkach niesprzyjających rozwojowi zawodowemu? Jakie są konsekwencje pracy niepewnej (prekariatu) dla młodych ludzi? Dlaczego dyskryminacja na rynku pracy może prowadzić do wykluczenia zawodowego? Jakie indywidualne czynniki predysponują uczniów do wykluczenia zawodowego? Które czynniki społeczne i ekonomiczne zwiększają ryzyko wykluczenia zawodowego? Jakie nowe wyzwania XXI wieku mogą przyczyniać się do wykluczenia zawodowego? Jak dysfunkcyjne środowisko rodzinne wpływa na przyszłe szanse zawodowe uczniów? Jakie trudności zdrowotne i edukacyjne mogą utrudnić uczniom znalezienie zatrudnienia? Jak brak doświadczenia zawodowego wpływa na możliwość znalezienia pracy przez młodych ludzi?

Pszczelarz – pracowity jak pszczółka. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach.Cele szczegółowe:Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, wymienia główne zadania i czynności zawodowe charakterystyczne dla pracy pszczelarza, potrafi określić zakres talentów, zdolności i predyspozycji zawodowych pszczelarza, poznaje przybory i narzędzia przydatne w pracy pszczelarza, rozwija śmiałość w wystąpieniach publicznych. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca indywidulana, ekspresja plastyczna, projekcja filmu dydaktycznego. Środki dydaktyczne: Pan Pszczelarz – kolorowanka (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, film pt. Dlaczego pszczoły są tak ważne? [1], laptop i rzutnik/tablica interaktywna, dostęp do Internetu, kolorowe kredki, mazaki, flamastry, zabawka – piłka tenisowa lub maskotka w kształcenie pszczoły. Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Aktualnie przeglądasz

Sierpień 2024 - Nr 60
60