7. Portfolio. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny:
rozwijanie samoświadomości oraz umiejętności autoprezentacji.
Cele szczegółowe, uczeń:
podejmuje refleksję nad dotychczasowymi umiejętnościami, postawami i pasjami,
doskonali umiejętności miękkie, tj. komunikacja niewerbalna, aktywne słuchanie i twórcze wyrażanie siebie (kreatywność),
poznaje technikę tworzenia mapy myśli – narzędzia do organizacji i wizualizacji pomysłów i informacji,
identyfikuje i przedstawia różne aspekty swojej osobowości, zainteresowań i umiejętności,
rozwija umiejętność organizacji informacji i tworzenia czytelnych prezentacji wizualnych, w tym autoprezentacji.
Metody pracy:
praca w grupie (pajęcza sieć),
praca indywidualna,
dyskusja,
mapa myśli.
Środki dydaktyczne:
lustro o wymiarach około 20×15 cm,
kosz lub nieprzezroczyste pudełko z przykryciem,
odtwarzacz muzyczny,
utwór muzyczny autorstwa Tiny Turner pt. Simply the best,
duży kłębek wełny,
kartka A4 lub A3 – dla każdego ucznia,
zestaw mazaków – dla każdego ucznia.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.