klasy VII-VIII

9. Co w branży piszczy?

Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: analizowanie informacji o zawodach szkolnictwa branżowego i możliwościach kształcenia. Cele szczegółowe, uczeń:

  • zna branże szkolnictwa branżowego,
  • dobiera przykładowe zawody w branżach szkolnictwa branżowego,
  • określa typ szkoły, w której można się kształcić w wybranym zawodzie.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • dobieranka,
  • praca w grupach,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • Co w branży piszczy? (załącznik nr 1, pocięty i umieszczony w osobnych kopertach odpowiednio: koperta 1 nazwy branż, koperta 2 przykładowe nazwy zawodów – po jednym zestawie dla każdej grupy),
  • Typy szkół, możliwości kształcenia (załącznik nr 2, pocięty i umieszczony w kopercie – po jednym zestawie dla każdej grupy),
  • nożyczki.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

8. To samo, a jednak inaczej – informatyk czy programista? Cz. 1

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej i pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

4. Więcej, mniej, inaczej

Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • poznaje metodę odkrywania nowych działań w drodze do osiągnięcia celu,
  • określa, czego powinien robić mniej lub więcej, żeby trafnie podjąć decyzję edukacyjno-zawodową,
  • wskazuje, co powinien zacząć i przestać robić, aby trafnie podjąć decyzję edukacyjno-zawodową,
  • określa, co powinien robić inaczej, podejmując decyzje dotyczące swojej przyszłości.

Metody pracy:

  • metoda 5Q,
  • praca w grupach,
  • wirujące plakaty,
  • dyskusja grupowa,
  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • markery (w pięciu kolorach),
  • 5 dużych arkuszy papieru (po 1 sztuce dla każdej grupy),

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

4 Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VII, uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy, planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).