klasy VII-VIII

10. Pokaż, narysuj, opowiedz. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • nazywa zawody,
  • demonstruje czynności zawodowe,
  • weryfikuje swoją wiedzę na temat zawodów,
  • rozwija umiejętności werbalne i pozawerbalne,
  • pracuje w grupie.

Metody pracy:

  • grywalizacja,
  • przekład intersemiotyczny,
  • improwizacja pantomimiczna,
  • kalambury,
  • praca w grupach,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • karta pracy Wchodzimy w role (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na ekranie),
  • karta pracy Co to za zawód? (załącznik nr 2 – po jednym egzemplarzu dla każdej z 10 grup),
  • Nazwy zawodów (załącznik nr 3 – do wydrukowania i pocięcia, przeznaczone do losowania po jednym pasku dla jednej grupy),
  • tablica i kreda, mazak,
  • klepsydra lub minutnik niezbędny do odmierzania czasu pracy,
  • dostęp do Internetu,
  • dostęp do komputera dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

9. Mój kolejny ruch cz. 1 – zainteresowania. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

10. Turystyka… jeszcze nie kosmiczna… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: analizowanie informacji na temat zawodów z branży turystycznej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • charakteryzuje zawody technika turystyki na obszarach wiejskich i technika organizacji turystyki,
  • wymienia kwalifikacje, możliwości ich uzyskiwania oraz ścieżki kształcenia w tych zawodach,
  • wskazuje źródła wiedzy o tych zawodach.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • praca w grupach,
  • zgadywanka,
  • praca indywidualna,
  • psychozabawa.

Środki dydaktyczne:

  • Zgadnij kim jestem? (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej czteroosobowej grupy),
  • Psychozabawa: Czy zawody z branży turystycznej pasują do mnie? (załącznik nr 2 – po jednym dla każdego ucznia),
  • przybory do pisania.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Opcjonalnie – jeśli uczniowie mają trudność w tłumaczeniu stwierdzeń, doradca lub nauczyciel języka angielskiego może tłumaczyć poszczególne zwroty, a uczniowie po kolei wypełniają kwestionariusz.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
(Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

8. Prawdy, półprawdy i mity. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • analizuje informacje na dany temat,
  • poznaje zawody niszowe,
  • dzieli się wiedzą,
  • współpracuje w grupie,
  • prezentuje temat na forum.

Metody:

  • praca w grupie,
  • gra,
  • tutoring.

Środki dydaktyczne:

  • projektor, tablica,
  • jeden pionek dla każdej grupy (na 30 uczniów – 6 pionków),
  • Plansza do gry (załącznik nr 1 – 6 kopii, po jednej dla każdej z grup do pobrania ze strony

www.doradztwoszkolne.pl),

  • Zestaw do gry nr I. Pytania i zadania (załącznik nr 1a, 3 kopie – po jednej dla każdej z grup),
  • Poprawne odpowiedzi do zestawu do gry I (załącznik nr 1b – dla każdego lidera),
  • Zestaw do gry nr II. Pytania i zadania (załącznik nr 2a, 3 kopie – po jednej dla każdej z grup),
  • Poprawne odpowiedzi do Zestawu do gry nr II (załącznik nr 2b – dla każdego lidera),
  • Informacje zawodowe – Zestaw do gry nr I (załącznik nr 3 – do wyświetlenia na tablicy),
  • Informacje zawodowe – Zestaw do gry nr II (załącznik nr 4 – do wyświetlenia na tablicy).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

7. Autoprezentacja – inspiracja do rozwoju osobistego. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cele główne: dokonanie autoprezentacji oraz określenie celów i planów edukacyjno-zawodowych z uwzględnieniem własnych zasobów. Cele szczegółowe, uczeń:

  • dokonuje syntezy wiedzy o sobie samym,
  • konkretyzuje cele edukacyjne,
  • planuje przyszłość edukacyjno-zawodową,
  • skutecznie komunikuje się ze słuchaczami,
  • doskonali techniki autoprezentacji,
  • stosuje figury retoryczne w publicznym wystąpieniu,
  • radzi sobie ze stresem, zarządza tremą.

Metody:
• miniwykład,

  • praca indywidualna,
  • heureza,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • projektor/TV, biała tablica,
  • kartka A4, długopis (dla każdego ucznia),
  • Pytania pomocnicze do autoprezentacji (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy),
  • Kryteria wystąpienia publicznego (załącznik nr 2 – 3 egzemplarze dla członków „Komisji rekrutacyjnej” i do wyświetlenia na tablicy).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w grupie przy realizacji następujących treści programowych
z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje autoprezentacji oraz określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

8. SMART wybory. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu
doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).