klasy VII-VIII

Karty pracy współpraca

6. Czy warto współpracować? Scenariusz zajęć uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny: analizowanie znaczenia współpracy w życiu każdego człowieka z uwzględnieniem pracy zawodowej. Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • określa, co sprzyja dobrej współpracy, a co ją utrudnia,
  • wymienia, w jakich czynnościach codziennego życia realizowana jest współpraca,
  • wyjaśnia, dlaczego warto doskonalić umiejętność współpracy,
  • określa wstępnie swoje wyobrażenia na temat możliwości pracy indywidualnej lub w zespole,
  • współpracuje w grupie.

Metody pracy:

  • indywidualna – autorefleksja,
  • praca w grupach,
  • rozmowa kierowana.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, rzutnik,
  • grafika do wyświetlenia ze strony portalu Publiczne Służby Zatrudnienia (strona 83) kup_7.p65 (praca.gov.pl)
  • koperty – jedna na grupę,
  • Układanka (załącznik nr 1 – jeden na grupę do pocięcia),
  • Wespół w zespół (załącznik nr 2 – jeden na grupę),
  • Nazwy zawodów (załącznik nr 3 – do pocięcia),
  • przybory do pisania/markery,
  • tablica.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

10. Losuję i generuję… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: swobodna wypowiedź na temat własnej osoby w oparciu o losowe hasła.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • potrafi przedstawić własne zainteresowania,
  • potrafi przedstawić własną cechę charakteru,
  • potrafi przedstawić własną wartość,
  • potrafi przedstawić własny cel,
  • potrafi przedstawić własny zasób lub jego brak,
  • potrafi uważnie śledzić wypowiedzi innych uczniów.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • gra,
  • prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym).

Środki dydaktyczne:

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

8. Kto pierwszy podsumuje… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: opisywanie własnych zainteresowań, wartości, cech charakteru i oczekiwań względem przyszłej pracy.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • potrafi opisać własne zainteresowania,
  • potrafi opisać elementy hierarchii wartości u siebie i innych,
  • potrafi określić preferencje względem przyszłej pracy,
  • potrafi opisać cechy charakteru.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • gra,
  • prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym).

Środki dydaktyczne:

  • projektor i komputer z dostępem do Internetu,
  • dostęp do strony internetowej z minutnikiem np.: zegaronline.pl,
  • pionki do gry lub inny mały przedmiot (dla każdego ucznia),
  • Zasady gry – załącznik nr 1 (dla każdego ucznia),
  • Karta odpowiedzi – załącznik 2 – dla każdego ucznia),
  • Karta zadań (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia),
  • Karta plansza (załącznik nr 4 – dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, oceny innych osób oraz innych źródeł, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).