klasy VII-VIII

11. Być Proteuszem własnej kariery. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

12. Szybkie odpowiedzi część 2 – gra. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

10. Cieszyć się na zmiany! To dopiero kompetencja! Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w zespole przy realizacji następujących treści programowych
z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz
charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,
załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
(Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

11. Kształt mojej decyzji. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII.  Cel główny: przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • zapoznaje się z procesem podejmowania decyzji,
  • określa, co i kto wpływa na podejmowane przez niego decyzje,
  • analizuje swoje decyzje o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej,
  • wymienia korzyści z bardziej świadomego podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.

Metody pracy:

  • zabawa ruchowa,
  • rozmowa kierowana,
  • miniwykład,
  • praca indywidualna,
  • autorefleksja,
  • dyskusja kierowana.

Środki dydaktyczne:

  • Proces podejmowania decyzji (załącznik nr 1 – jedna sztuka dla nauczyciela),
  • Kształt mojej decyzji (załącznik nr 2 – po jednej sztuce dla każdego ucznia),
  • Moja decyzja edukacyjno-zawodowa – załącznik nr 3 – po jednej sztuce dla każdego ucznia),
  • przybory do pisania.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu
doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie
lub przy wsparciu doradczym; określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby; planuje ścieżkę
edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

12. Mów mi Mistrzunio! Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII

Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów. Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wskazuje, czym się zajmują osoby wykonujące różne zawody,
  • charakteryzuje zawody,
  • nazywa zawody,
  • poznaje nowe zawody,
  • sprawdza swoją wiedzę na temat zawodów,
  • otrzymuje informację zwrotną na temat swojej wiedzy o zawodach,
  • pracuje w grupie,
  • rywalizuje.

Metody pracy:

  • grywalizacja,
  • praca w zespole,
  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • Karta pracy Mów mi Mistrzunio! (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia),
  • Karta pracy Stanowiska (załącznik nr 2, do skopiowania dla poszczególnych stanowisk × 1),
  • naklejki z emotikonami: 6 sztuk po 24 emotikony (załącznik nr 3) lub stemple × 6,
  • flipchart/tablica,
  • mazak/kreda,
  • magnesy i tablica magnetyczna lub pinezki/szpilki oraz tablica korkowa.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej i pracy w zespole przy realizacji następujących treści programowych
z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz
charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania,
załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
(Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

8. Jakiego koloru jest Twoje DNA? Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej i w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

9. Szybkie odpowiedzi. Część 1– przygotowania. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej i pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych
z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku
pracy i oczekiwaniami pracodawców, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r.
w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

9. Oto JA za 10 lat!

Scenariusz zajęć Klasy VII–VIII

Cel główny: dokonanie autoprezentacji oraz syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-

-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł.

Cele szczeg ół owe:

Ucze ń :

  • rozpoznaje własne zasoby,
  • analizuje ofertę szkół ponadpodstawowych w środowisku lokalnym,
  • doskonali autoprezentację,
  • określa swoje predyspozycje zawodowe,
  • planuje wystąpienie na forum,
  • kwalifikuje informacje do poszczególnych części swojej pracy,
  • ilustruje treści istotne dla tematu zadania,
  • wykonuje projekt – przekład intersemiotyczny.

Metody:

Ś rodki dydaktyczne:

  • Oto Ja za 10 lat! (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy),
  • oprawa teatru KAMISHIBAI (instrukcja wykonania znajduje się na stronie www.doradztwoszkolne.pl),
  • smartfon/laptop,
  • przybory plastyczne: blok techniczny, mazaki, kredki,
  • strona internetowa Liceum im. R. Traugutta – Kwestionariusz temperamentu wg Florence Littauer http://traugutt.net/lo/temperament/kwestionariusz.php [dostęp: 03.10.2021 r.],
  • strona internetowa Mapa Karier https://mapakarier.org/paths [dostęp: 03.10.2021 r.],
  • dostęp do strony internetowej organu prowadzącego szkołę – Informator o Szkołach Ponadpodstawowych.

Przewidywany czas realizacji: 90 min (2 jednostki lekcyjne).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji oraz dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

10. Pytania i odpowiedzi milowe?

Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII. Cel główny: ustalenie listy pytań, na które warto odpowiedzieć przed podjęciem decyzji edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń:

  • potrafi określić pytania, na które powinien sobie odpowiedzieć przed pojęciem decyzji edukacyjnej,
  • potrafi przeanalizować możliwe dodatkowe pytania na podstawie zaproponowanych,
  • potrafi określić wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na odpowiedzi,
  • potrafi znaleźć osoby, które na te pytania pomogą mu odpowiedzieć.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca grupowa,
  • prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym).

Środki dydaktyczne:

  • stoper do mierzenia czasu (może być smartfon z aplikacją stopera),
  • Karty pytań (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • Karta odpowiedzi (załącznik nr 2 – dwie sztuki dla każdego ucznia),
  • Karty czynników (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia),
  • Przykładowe rozmieszczenie elementów na stole (załącznik nr 3 – dla nauczyciela),
  • kartka papieru dla każdego ucznia,
  • nożyczki,
  • mazaki.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Karta pracy jest przeznaczona do pracy indywidualnej i grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).