10. Pokaż, narysuj, opowiedz. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Cel główny: wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów.Cele szczegółowe:Uczeń:
nazywa zawody,
demonstruje czynności zawodowe,
weryfikuje swoją wiedzę na temat zawodów,
rozwija umiejętności werbalne i pozawerbalne,
pracuje w grupie.
Metody pracy:
grywalizacja,
przekład intersemiotyczny,
improwizacja pantomimiczna,
kalambury,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
karta pracy Wchodzimy w role (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na ekranie),
karta pracy Co to za zawód? (załącznik nr 2 – po jednym egzemplarzu dla każdej z 10 grup),
Nazwy zawodów (załącznik nr 3 – do wydrukowania i pocięcia, przeznaczone do losowania po jednym pasku dla jednej grupy),
tablica i kreda, mazak,
klepsydra lub minutnik niezbędny do odmierzania czasu pracy,
dostęp do Internetu,
dostęp do komputera dla każdego ucznia.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).