Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.
Jak wyznaczać sobie cele, by móc je osiągnąć? Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla Liceów Ogólnokształcących i Techników: uczeń dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi; załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: doskonalenie umiejętności wyznaczania i osiągania celów zawodowych i edukacyjnych. Cele szczegółowe: Uczeń: zdobywa umiejętność identyfikowania i wykorzystywania dostępnych zasobów i form wsparcia w celu osiągnięcia wyznaczonych celów, identyfikuje swoje cele zawodowe oraz edukacyjne, rozumie znaczenie planowania w procesie osiągania celów, rozwija umiejętność analizowania i oceniania własnych postępów, stosuje techniki motywacyjne do osiągnięcia założonych celów. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, praca indywidualna, prezentacja. Środki dydaktyczne: drabina, 8 kartek A4, czarny marker, taśma klejąca, kartki A4 – dla każdego ucznia, długopisy i mazaki – dla każdego ucznia, karty pracy z szablonem metody SMART [1] – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min »
Stres – pomocnik i wróg w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla Liceów Ogólnokształcących i Techników uczeń: przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej; załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie uczniów z tematem stresu, który pojawia się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Cele szczegółowe: Uczeń: zna metody radzenia sobie ze stresem podczas rozmowy kwalifikacyjnej, wie, w jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, rozumie, jakie korzyści może przynieść znajomość dobrych i złych konsekwencji przeżywania stresu. Metody pracy: technika Q-sort, praca w grupach, praca indywidualna, praca w parach, dyskusja/burza mózgów, metoda plastyczna (kolaż). Środki dydaktyczne: Czynniki wywołujące stres (załącznik nr 1 – dla każdej grupy oraz dla każdego ucznia), Szybki strzał – karty pracy (załącznik nr 2 – dla każdej pary), samoprzylepne karteczki, minutnik, arkusze papieru A2, markery, kolorowe gazety, kleje, nożyczki – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min »
Autoprezentacja w kontekście rozmowy kwalifikacyjnej. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz jest przeznaczony do pracy grupowej oraz indywidualnej w realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów branżowej szkoły I stopnia. Uczeń przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel ogólny: Przygotowanie uczniów do skutecznej autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Cele szczegółowe, uczeń: pozna znaczenie autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, zapozna się ze strukturą autoprezentacji w kontekście rozmowy kwalifikacyjnej, Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, wykład. Środki dydaktyczne: Pytania z rozmowy kwalifikacyjnej (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. »
Skąd czerpać motywację? Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupie oraz indywidualnej, skupiając się na realizacji treści z zakresu doradztwa zawodowego i rozwoju osobistego dla młodzieży w wieku 17-19 lat. Uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową. Cel główny: zrozumienie roli motywacji w życiu człowieka i jej wpływu na podejmowanie decyzji dotyczących kariery zawodowej. Cele szczegółowe , u czeń: definiuje pojęcie motywacji, identyfikuje czynniki motywujące do podejmowania określonych działań, rozpoznaje przyczyny braku motywacji, rozróżnia motywację wewnętrzną od zewnętrznej, efektywnie współpracuje w grupie. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja w grupach, praca indywidualna – autorefleksja. Środki dydaktyczne: Cel do osiągnięcia (załącznik nr 1 – jeden dla grupy) Wpływ otoczenia na motywację (załącznik nr 2 – jeden dla grupy) Marzenia do spełnienia (załącznik nr 3 – jeden dla każdego ucznia) flipchart/tablica arkusze papieru w formacie A3 markery Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową oraz sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio"), załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: określenie źródeł motywowania do samorozwoju. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, czym jest motywacja do samorozwoju, rozróżnia rodzaje motywacji – wewnętrzną i zewnętrzną, zna źródła motywacji wewnętrznej i zewnętrznej, identyfikuje własne działania motywowane wewnętrznie i zewnętrznie, zwiększa świadomość korzyści płynących z osiągania celów edukacyjnych i zawodowych, a także zasobów, które pomagają w ich osiągnięciu, identyfikuje czynniki, które utrudniają mu efektywne działanie. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, praca indywidualna, praca grupowa, burza mózgów. Środki dydaktyczne: przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
W obliczu wyzwań życiowych i zawodowych, kluczowe jest rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami. Prezentowany scenariusz zajęć skierowany jest do uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. Materiał ma na celu nie tylko analizę doświadczeń z przeszłości, ale także kształtowanie postaw pozytywnego myślenia i elastyczności w podejściu do problemów. Przez 45 minut uczniowie będą mieli okazję do dyskusji, pracy w grupach, autorefleksji oraz analizy konkretnych przypadków, aby na koniec podzielić się strategiami, które zamierzają zastosować w przyszłości. Cel główny: rozwinięcie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Cele szczegółowe, uczeń: analizuje trudne sytuacje z przeszłości i określa, jakie lekcje z nich wyniósł, proponuje strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach, dostrzega korzyści płynące z pozytywnego myślenia i elastyczności w podejściu do problemów. Metody pracy: dyskusja, praca indywidualna – autorefleksja, praca w grupach, analiza przypadków. Środki dydaktyczne: Przypadki trudnych sytuacji (załącznik nr 1 – dla nauczyciela), Strategie radzenia sobie (załącznik nr 2 – do pocięcia), przybory do pisania kartki Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kluczowe kompetencje miękkie. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: doskonalenie umiejętności rozpoznawania i rozwoju kompetencji miękkich. Cele szczegółowe, uczeń: zwiększa świadomość w zakresie własnych kompetencji miękkich oraz identyfikuje czynniki wpływające na ich rozwój, jest gotowy do pracy nad rozwojem swoich umiejętności miękkich, potrafi wskazać przykłady kompetencji wymaganych przez potencjalnych pracodawców. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, praca grupowa. Środki dydaktyczne: Kompetencje w ogłoszeniach o pracę (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), Moje kluczowe kompetencje (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), karteczki z numerem grupy – dla każdego ucznia, przyrządy do pisania, flipchart, gazeta i taśma klejąca – dla każdej grupy, centymetr krawiecki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Sztuka argumentowania. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Cel główny: Doskonalenie umiejętności związanych z argumentowaniem oraz autoprezentacją w kontekście współczesnych wyzwań społecznych. Cele szczegółowe, uczeń: rozwija zdolność krytycznego myślenia i analizowania informacji z różnych źródeł potrafi przygotować spójne argumenty wspierające i negujące tezę, uwzględniając różne perspektywy kształtuje umiejętność wyrażania swojego zdania w sposób przemyślany i przekonujący Metody pracy: dyskusja za i przeciw z wykorzystaniem multimedialnych materiałów praca w grupach analiza przypadków Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna Techniki argumentacji kartki do notowania, przybory do pisania Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Moje możliwości i predyspozycje. Ćwiczenie dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Ćwiczenie jest przeznaczone do pracy indywidualnej i pracy w grupie dla uczniów szkół branżowych I stopnia. Służy realizacji następujących treści programowych: uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, załącznik nr 4 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: poznanie własnych zainteresowań i zasobów. Cele szczegółowe, uczeń: dokonuje autodiagnozy własnych możliwości i predyspozycji, poszukuje zawodów zgodnych z zainteresowaniami i umiejętnościami. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupie, ruch, miniwykład. Środki dydaktyczne: Co lubię robić w wolnym czasie? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Wolontariat – start do kariery czy rozwój zainteresowań? Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie z ideą wolontariatu jako alternatywną możliwością rozwoju zawodowego. Cele szczegółowe: Uczeń: wie, czym jest wolontariat, zna podstawowe aspekty prawne związane z podjęciem pracy w charakterze wolontariusza, ma świadomość korzyści, jakie daje działalność wolontarystyczna, identyfikuje działania i organizacje w środowisku lokalnym pod kątem możliwości podjęcia pracy wolontarystycznej. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, praca indywidualna, praca grupowa, burza mózgów. Środki dydaktyczne: Ocena własnych możliwości i potrzeb wynikających z podjęcia pracy wolontarystycznej (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), przyrządy do pisania, komputer z dostępem do Internetu, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 73
