Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.
Moje możliwości i predyspozycje. Ćwiczenie dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Ćwiczenie jest przeznaczone do pracy indywidualnej i pracy w grupie dla uczniów szkół branżowych I stopnia. Służy realizacji następujących treści programowych: uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, załącznik nr 4 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: poznanie własnych zainteresowań i zasobów. Cele szczegółowe, uczeń: dokonuje autodiagnozy własnych możliwości i predyspozycji, poszukuje zawodów zgodnych z zainteresowaniami i umiejętnościami. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupie, ruch, miniwykład. Środki dydaktyczne: Co lubię robić w wolnym czasie? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Wolontariat – start do kariery czy rozwój zainteresowań? Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie z ideą wolontariatu jako alternatywną możliwością rozwoju zawodowego. Cele szczegółowe: Uczeń: wie, czym jest wolontariat, zna podstawowe aspekty prawne związane z podjęciem pracy w charakterze wolontariusza, ma świadomość korzyści, jakie daje działalność wolontarystyczna, identyfikuje działania i organizacje w środowisku lokalnym pod kątem możliwości podjęcia pracy wolontarystycznej. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, praca indywidualna, praca grupowa, burza mózgów. Środki dydaktyczne: Ocena własnych możliwości i potrzeb wynikających z podjęcia pracy wolontarystycznej (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), przyrządy do pisania, komputer z dostępem do Internetu, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Koniec szkoły to koniec uczenia się? Korzyści płynące z Lifelong learning. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników: uczeń określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym; w kontekście zawodów przyszłości i zmian na rynku pracy, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: Uczeń: określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym. Cele szczegółowe: Uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego, wskazuje możliwości kontynuowania nauki. Metody pracy: praca grupowa, praca zespołowa, praca indywidualna, burza mózgów, dyskusja, rozmowa kierowana, mini wykład. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, zwiastun filmu „The Intern”, https://www.youtube.com/watch?v=qW43-tU6LLU kartki samoprzylepne, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, Retrospekcja i wizja twojego rozwoju edukacyjno-zawodowego – kwestionariusz (załącznik nr 1) Historia Anny i Rafała – case study (załącznik nr 2), Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Moja przyszłość zawodowa a oczekiwania pracodawców. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników: uczeń konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy. Cele szczegółowe: Uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, wie, czym są kompetencje transwersalne i rozumie ich rolę w planowaniu swojej kariery edukacyjno-zawodowej. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, mini wykład, mapa myśli. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, kartki samoprzylepne, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, Oczekiwania pracodawców na fotografii (załącznik nr 1), Przykłady ofert pracy wraz z oczekiwaniami pracodawców (załącznik nr 2), Wybrane kompetencje transwersalne (przekrojowe) (załącznik nr 3). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Tendencje na rynkach pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla techników: świat zawodów, uczeń: analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych. Cel główny: przygotowanie uczniów do analizowania informacji o zmianach na lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy. Cel szczegółowy: Uczeń: rozumie termin: tendencje/zmiany na rynku pracy, identyfikuje zmiany zachodzące na lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy, potrafi ocenić przyczyny i konsekwencje zmian występujących na rynku pracy. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca w parach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Lokalnie i w szerszym zakresie (załącznik nr 1 – jeden dla pary) Konsekwencje zmian (załącznik 2 – dla każdego ucznia), kartki, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Czy charakter jest moim zasobem? Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego uczniów branżowych szkół I stopnia, uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy, załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: analiza własnych zasobów związanych z charakterem. Cele szczegółowe: wskazanie własnych cech charakteru, analiza własnych cech charakteru pod kątem postrzegania ich jako najatrakcyjniejsze, prezentacja/wizualizacja postaci, które takie cechy posiada, analiza postaci pod kątem posiadania hipotetycznych cech charakteru, zastosowanie informacji zwrotnej do odkrywania nieuświadomionych cech charakteru. Metody pracy: praca indywidualna, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: komputer, tablet lub telefon z przeglądarką internetową z dostępem do Internetu – dla każdego ucznia link do strony internetowej z The Character Creator – Build visually stunning avatars: https://charactercreator.org/ Moje cechy charakteru (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), Jakie widzę cechy charakteru? (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), Przewidywany czas realizacji: 45 minut. »
Rozmowa kwalifikacyjna. Scenariusz zajęć z wykorzystaniem gry symulacyjnej
Gra jest przeznaczona do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego liceum ogólnokształcącego, uczeń 2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, załącznik nr 5 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r.w sprawie doradztwa zawodowego, Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel: przygotowanie uczniów do dokonywania autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Metody pracy: gra symulacyjna dyskusja Środki dydaktyczne: Instrukcja „Moja rozmowa kwalifikacyjna” (załącznik nr 1 jeden egzemplarz) Przykładowe pytania rekrutacyjne (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz) Kilka wskazówek (załącznik nr 3 – jeden egzemplarz dla nauczyciela) stolik dwa krzesła Przewidywany czas: 30 minut »
Indywidualny Plan Działania w kontekście planowania swojej ścieżki kariery. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla techników: planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, uczeń: sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy, przewidując skutki własnych decyzji, załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: przygotowanie uczniów do sporządzenia indywidualnego planu działania. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie termin: indywidualny plan działania, potrafi zaplanować różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych, nabywa umiejętność oceny własnych zasobów i wartości, potrafi sporządzić Indywidualny Plan Działania. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, praca indywidualna, Środki dydaktyczne: Indywidualny Plan Działania (załącznik 1 – dla każdego ucznia), arkusze papieru flipchart, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Zawodowy savoir vivre. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz zajęć do pracy indywidualnej i w grupach dla uczniów pierwszej klasy szkoły ponadpodstawowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół branżowych I stopnia, uczeń: przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny poznanie prawidłowych zasad zachowania się w pracy Cele szczegółowe: Uczeń: zauważenie związku pomiędzy kulturą osobistą, a postrzeganiem nas przez innych, zdefiniowanie właściwych zachowań między ludźmi, określenie niezbędnych zasad właściwego zachowania się w pracy. Metody pracy: mini wykład, praca w grupie, sortowanie, praca indywidualna, odgrywanie ról, dyskusja. Środki dydaktyczne: Pukanie i przepuszczanie w drzwiach (załącznik nr 1), Witanie i przedstawianie się (załącznik nr 2), Dress code (załącznik nr 3), Telefon i netykieta (załącznik nr 4), Inne zasady (załącznik nr 5). Przewidywany czas realizacji: 90 min. »
„Nie taki diabeł straszny…” – tworzenie szytego na miarę CV, przez osoby wkraczające na rynek pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców; Załącznik nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń potrafi sporządzić i/lub zaktualizować CV zgodnie ze swoim statusem na rynku pracy, w odpowiedzi na oczekiwania potencjalnych pracodawców. Cele szczegółowe: Uczeń: zna elementy i istotną kolejność informacji zamieszczonych w CV kandydata wchodzącego na rynek pracy, umie stworzyć krótką notatkę o sobie bazując na wiedzy o swoich zasobach i osiągnięciach, rozumie rolę procesu samopoznania w tworzeniu CV, rozumie i potrafi posłużyć się tzw. językiem korzyści podczas tworzenia autorskiego CV. Metody pracy: praca w parach/praca grupowa, rozmowa kierowana, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Moduły CV (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia) Wskazówki do tworzenia CV (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) Wskazówki do tworzenia CV (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) Szablon CV (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia) flipchart, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »