Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.

Koniec szkoły to koniec uczenia się? Korzyści płynące z Lifelong learning. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników: uczeń określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym; w kontekście zawodów przyszłości i zmian na rynku pracy, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: Uczeń: określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym. Cele szczegółowe: Uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego, wskazuje możliwości kontynuowania nauki. Metody pracy: praca grupowa, praca zespołowa, praca indywidualna, burza mózgów, dyskusja, rozmowa kierowana, mini wykład. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, zwiastun filmu „The Intern”, https://www.youtube.com/watch?v=qW43-tU6LLU kartki samoprzylepne, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, Retrospekcja i wizja twojego rozwoju edukacyjno-zawodowego – kwestionariusz (załącznik nr 1) Historia Anny i Rafała – case study (załącznik nr 2), Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Moja przyszłość zawodowa a oczekiwania pracodawców. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników: uczeń konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy. Cele szczegółowe: Uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, wie, czym są kompetencje transwersalne i rozumie ich rolę w planowaniu swojej kariery edukacyjno-zawodowej. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, mini wykład, mapa myśli. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, kartki samoprzylepne, monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, Oczekiwania pracodawców na fotografii (załącznik nr 1), Przykłady ofert pracy wraz z oczekiwaniami pracodawców (załącznik nr 2), Wybrane kompetencje transwersalne (przekrojowe) (załącznik nr 3). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Czy charakter jest moim zasobem? Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego uczniów branżowych szkół I stopnia, uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy, załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: analiza własnych zasobów związanych z charakterem. Cele szczegółowe: wskazanie własnych cech charakteru, analiza własnych cech charakteru pod kątem postrzegania ich jako najatrakcyjniejsze, prezentacja/wizualizacja postaci, które takie cechy posiada, analiza postaci pod kątem posiadania hipotetycznych cech charakteru, zastosowanie informacji zwrotnej do odkrywania nieuświadomionych cech charakteru. Metody pracy: praca indywidualna, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: komputer, tablet lub telefon z przeglądarką internetową z dostępem do Internetu – dla każdego ucznia link do strony internetowej z The Character Creator – Build visually stunning avatars: https://charactercreator.org/  Moje cechy charakteru (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), Jakie widzę cechy charakteru? (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), Przewidywany czas realizacji: 45 minut. »

„Nie taki diabeł straszny…” – tworzenie szytego na miarę CV, przez osoby wkraczające na rynek pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców; Załącznik nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń potrafi sporządzić i/lub zaktualizować CV zgodnie ze swoim statusem na rynku pracy, w odpowiedzi na oczekiwania potencjalnych pracodawców. Cele szczegółowe: Uczeń: zna elementy i istotną kolejność informacji zamieszczonych w CV kandydata wchodzącego na rynek pracy, umie stworzyć krótką notatkę o sobie bazując na wiedzy o swoich zasobach i osiągnięciach, rozumie rolę procesu samopoznania w tworzeniu CV, rozumie i potrafi posłużyć się tzw. językiem korzyści podczas tworzenia autorskiego CV. Metody pracy: praca w parach/praca grupowa, rozmowa kierowana, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Moduły CV (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia) Wskazówki do tworzenia CV (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) Wskazówki do tworzenia CV (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) Szablon CV (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia) flipchart, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65
Dostępny w wersji elektronicznej