Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.

Czy charakter jest moim zasobem? Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego uczniów branżowych szkół I stopnia, uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy, załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: analiza własnych zasobów związanych z charakterem. Cele szczegółowe: wskazanie własnych cech charakteru, analiza własnych cech charakteru pod kątem postrzegania ich jako najatrakcyjniejsze, prezentacja/wizualizacja postaci, które takie cechy posiada, analiza postaci pod kątem posiadania hipotetycznych cech charakteru, zastosowanie informacji zwrotnej do odkrywania nieuświadomionych cech charakteru. Metody pracy: praca indywidualna, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: komputer, tablet lub telefon z przeglądarką internetową z dostępem do Internetu – dla każdego ucznia link do strony internetowej z The Character Creator – Build visually stunning avatars: https://charactercreator.org/  Moje cechy charakteru (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), Jakie widzę cechy charakteru? (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), Przewidywany czas realizacji: 45 minut. »

„Nie taki diabeł straszny…” – tworzenie szytego na miarę CV, przez osoby wkraczające na rynek pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców; Załącznik nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń potrafi sporządzić i/lub zaktualizować CV zgodnie ze swoim statusem na rynku pracy, w odpowiedzi na oczekiwania potencjalnych pracodawców. Cele szczegółowe: Uczeń: zna elementy i istotną kolejność informacji zamieszczonych w CV kandydata wchodzącego na rynek pracy, umie stworzyć krótką notatkę o sobie bazując na wiedzy o swoich zasobach i osiągnięciach, rozumie rolę procesu samopoznania w tworzeniu CV, rozumie i potrafi posłużyć się tzw. językiem korzyści podczas tworzenia autorskiego CV. Metody pracy: praca w parach/praca grupowa, rozmowa kierowana, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Moduły CV (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia) Wskazówki do tworzenia CV (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) Wskazówki do tworzenia CV (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) Szablon CV (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia) flipchart, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Poznawanie własnych zasobów. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych: 2. Świat zawodów i rynek pracy, 2.4: uczeń: konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy; załącznik nr 4, nr 5 i nr 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: wyposażenie ucznia w wiedzę dotyczącą własnych predyspozycji osobowościowych i ograniczeń zdrowotnych, uświadomienie uczniowi związku istniejącego pomiędzy predyspozycjami a możliwą ścieżką kariery zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: zna specyfikę zawodów oraz ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia stanowiące przeciwskazanie do ich wykonania, potrafi scharakteryzować grupy zawodów właściwe dla posiadanych predyspozycji, wskazuje swoje mocne i słabe strony w kontekście planowanych form wykonywania pracy zawodowej. Metody pracy: indywidualna, dyskusja, burza mózgów. Środki dydaktyczne: Moje plany i sukcesy (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), Tabela – SWOT (załącznik nr 2 – po jednym dla każdego ucznia), długopisy, tablica, kreda. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72
Dostępny w wersji elektronicznej