Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.
Mój start na rynku pracy. Rodzaje umów, różnice pomiędzy umowami pracowniczymi i niepracowniczymi. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Cel główny: zapoznanie z wybranymi formami zatrudnienia, rodzajami umów, możliwościami funkcjonowania na rynku pracy oraz kosztami zatrudnienia. Cele szczegółowe, uczeń: rozróżnia umowy pracownicze i umowy cywilnoprawne, zna formę i treść umowy o pracę, wyjaśnia pojęcie minimalnego wynagrodzenia, wie, co wpływa na koszty zatrudnienia osób ze statusem ucznia/studenta do 26 roku życia w ramach umowy o pracę, umowy zlecenia i umowy o dzieło. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupach, dyskusja kierowana, autorefleksja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, mazaki, kartki A4 – po jednej dla każdej grupy, Plakat Rodzaje umów przy podejmowaniu pracy (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Wzór umowy o pracę (załącznik nr 2 – dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Cel bez planu jest tylko życzeniem. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załączniki nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: przygotowanie uczniów do planowania i celów edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe: Uczeń: zna i umie wykorzystać zasady formułowania celów, rozwija umiejętność planowania swoich działań w czasie, analizuje potencjalne przeszkody na drodze do celu, analizuje swoje zasoby wewnętrzne i zewnętrzne w kontekście dążenia do osiągnięcia celu. Metody pracy: mini wykład, dyskusja, rozmowa kierowana, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: flipchart lub tablica, pisaki, małe karteczki (jedna dla każdego ucznia), Mój plan działania (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Poznawanie własnych zasobów. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych: 2. Świat zawodów i rynek pracy, 2.4: uczeń: konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz wymaganiami rynku pracy; załącznik nr 4, nr 5 i nr 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: wyposażenie ucznia w wiedzę dotyczącą własnych predyspozycji osobowościowych i ograniczeń zdrowotnych, uświadomienie uczniowi związku istniejącego pomiędzy predyspozycjami a możliwą ścieżką kariery zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: zna specyfikę zawodów oraz ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia stanowiące przeciwskazanie do ich wykonania, potrafi scharakteryzować grupy zawodów właściwe dla posiadanych predyspozycji, wskazuje swoje mocne i słabe strony w kontekście planowanych form wykonywania pracy zawodowej. Metody pracy: indywidualna, dyskusja, burza mózgów. Środki dydaktyczne: Moje plany i sukcesy (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), Tabela – SWOT (załącznik nr 2 – po jednym dla każdego ucznia), długopisy, tablica, kreda. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Moja pierwsza rozmowa kwalifikacyjna: gra planszowa dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Gra planszowa „Moja pierwsza rozmowa kwalifikacyjna" stworzona specjalnie dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Ta dynamiczna gra pomoże im utrwalić wiadomości na temat przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej oraz przypomni najczęściej zadawane przez rekrutera pytania podczas pierwszego etapu kwalifikacji. Pobierz grę planszową dla uczniów szkół podstawowych. »
Wartości zawodowe jako podstawa indywidualnej ścieżki kariery. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załączniki nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zdobycie umiejętności określania listy wartości zawodowych, zrozumienie wpływu wyznawanych wartości zawodowych na decyzje zawodowe. Cel szczegółowy, uczeń: określa własne wartości zawodowe, rozumie koncepcję Edgara Scheina dot. kotwic kariery, analizuje własne motywatory w kontekście wyznawanych wartości, gromadzi informacje przydatne w czasie tworzenia indywidualnego planu działania. Metody pracy: bank pomysłów, dyskusja kierowana, autorefleksja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, mazaki, Lista wartości zawodowych (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Kotwice kariery E. Scheina (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Zwiększanie świadomości własnego systemu wartości. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego Cel główny: zrozumienie znaczenia systemu wartości w życiu zawodowym. Cele szczegółowe: Uczeń: zna rolę systemu wartości w życiu osobistym i zawodowym, rozwija umiejętność określania priorytetów związanych z wyznaczaniem celów zawodowych, zwiększa świadomość własnego systemu wartości w odniesieniu do pracy, identyfikuje obszary zawodowe odpowiadające wyznawanym wartościom i potrzebom. Metody pracy: mini-wykład, praca indywidualna, praca grupowa, metafora, burza mózgów. Środki dydaktyczne: metafory życia zapisane na arkuszu flipchart (załącznik nr 1), arkusze do ćwiczenia Mój idealny zawód (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), arkusze do ćwiczenia dodatkowego Co jest dla mnie ważne w pracy (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia), przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Edukacyjne menu – co wybierzesz, by się nasycić? Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: wskazuje możliwości kontynuowania nauki, załącznik nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie uczniów z możliwymi formami kontynuacji nauki po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje możliwe formy edukacji ponadpodstawowej, projektuje możliwe ścieżki edukacyjne, przygotowujące do uzyskania kwalifikacji do wykonywania wybranych zawodów. Metody pracy: kalambury, mini wykład, plakat, praca w grupach. Środki dydaktyczne: kolorowe pisaki, plastelina trenerska, karteczki samoprzylepne, arkusze A3 (po jednym na grupę), Zadanie: kalambury (załącznik nr 1 – po jednym na grupę), Wskazówki dla grup (załącznik nr 2 – po jednym na grupę, pocięty na paski), Schemat szkolnictwa (załącznik nr 3), Zadanie: projekt ścieżki edukacyjnej (załącznik nr 4 – po jednym na grupę). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Rozpoznawanie zainteresowań zawodowych kluczem do sukcesu edukacyjno-zawodowego. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla techników: poznawanie własnych zasobów, uczeń: analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego Cel główny: doskonalenie umiejętności rozpoznawania własnych zasobów w kontekście planowania kariery edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi zaplanować ścieżkę rozwoju edukacyjno-zawodowego, nabywa umiejętność oceny własnych możliwości, jest zainteresowany rozwojem zawodowym, rozumie termin: zainteresowania, rozpoznaje swoje zainteresowania zawodowe. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Moje zainteresowania (załącznik 1 – dla każdego ucznia), Moje ja (załącznik 2 – dla każdej grupy), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Moja autoprezentacja. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceum ogólnokształcącego, uczeń: przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej (załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Cel: przygotowanie uczniów do dokonywania autoprezentacji Metody pracy: mini-wykład, praca w dwójkach, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: autoprezentacja – mini-wykład (załącznik nr 1), ratownik zagrożonych – zakres obowiązków – jeden egzemplarz dla każdej grupy, kartki A5 – 4-5 sztuk, długopisy – 4-5 sztuk. Przewidywany czas: 45 minut »
Pasje i zainteresowania. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów branżowej szkoły I stopnia, uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej (załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Cel główny: rozpoznaje własne zainteresowania i dostrzega zależność między pasją a wykonywaną pracą. Cele szczegółowe, uczeń: określa swoje pasje, dokonuje autorefleksji nad wpływem zainteresowań na wybór pracy zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca z obrazem. Środki dydaktyczne: komputer, dostęp do Internetu, aplikacja Canva. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »