Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.
Gra dydaktyczna „Czy jestem autentyczny?”
Celem gry jest zachęcenie uczniów do refleksji nad własną autentycznością i sposobem, w jaki jest ona postrzegana przez innych. Gra ma na celu także rozwijanie umiejętności empatycznego słuchania, obserwacji zachowań i wyrażania opinii w szanujący sposób. Poprzez analizę autentyczności odpowiedzi w kontekście marki osobistej uczestników, uczniowie uczą się, jak ważne są spójność i autentyczność w budowaniu pozytywnych relacji interpersonalnych. Gra umożliwia także dyskusję na temat tego, jak nasze zachowania wpływają na obraz, który kreujemy w oczach innych. Dodatkowo (ponieważ uczestnik nie musi zawsze podawać prawdziwej odpowiedzi), gra wprowadza element strategii i refleksji nad tym, co o marce osobistej człowiek mówią jego decyzje i zachowania, a także jak inni mogą interpretować te sygnały. »
„Elevator pitch” marki osobistej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy ("portfolio"); załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: rozwinięcie umiejętności tworzenia i prezentowania skutecznego elevator pitch – narzędzia do efektywnego promowania marki osobistej. Cele szczegółowe: zrozumienie konceptu elevator pitch marki osobistej, stworzenie, dopracowanie i praktyczne zastosowanie własnego elevator pitch. Metody pracy: burza mózgów z mini-wykładem i wideo, analiza przypadku, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania, film „Elevator pitch #054”, https://www.youtube.com/watch?v=TahW_HaalVY [dostęp: 12.03.2024 r.], laptop, projektor, „Elevator pitch – która opcja jest właściwa?” (załącznik nr 1), kartka i długopis – dla każdej grupy, „Mój elevator pitch” (załącznik nr 2), ilustracja windy (opcjonalnie). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Żegluj, nie dryfuj. Jak nawigować po świecie edukacji?
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: uświadomienie uczniom możliwości i znaczenia wyboru dalszej drogi edukacyjnej. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje możliwości dalszego działania po szkole ponadpodstawowej, w tym możliwości dalszej nauki, wykorzystuje analizę SWOT jako narzędzie do wyboru optymalnej formy dalszej edukacji. Metody pracy: dyskusja moderowana, miniwykład, praca w grupach. Środki dydaktyczne: flipchart, pisaki, pudełko, „Możliwości edukacji po szkole ponadpodstawowej” (załącznik nr 1), „Cztery historie” (załącznik nr 2), „Arkusz analizy SWOT” (załącznik nr 3 – dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Wielozadaniowość – usprawnienie czy opóźnienie czasu działania?
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć - Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: rozwijanie umiejętności zarządzania wielozadaniowością z naciskiem na zrozumienie jej wpływu na efektywność pracy i jakość wykonania zadań. Cele szczegółowe: stymulowanie do refleksji nad własnymi strategiami radzenia sobie w sytuacjach wymagających wielozadaniowości, rozwój umiejętności planowania i priorytetyzacji zadań, rozwijanie umiejętności kompetentnej pracy zespołowej i komunikacji między uczniami. Metody pracy: praca indywidualna, pogadanka z dyskusją, doświadczenie z dyskusją, praca grupowa, debata. Środki dydaktyczne: kartki i długopisy, „Instrukcja wykonania rysunku” (załącznik nr 1), „Lista zadań do wykonania” (załącznik nr 2 – dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Pewność siebie – kompetencja, którą warto nabyć
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Cele główne: uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy, uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego. Cele szczegółowe: Uczeń: zwraca uwagę na elementy komunikacji werbalnej i niewerbalnej podczas krótkiego przywitania oraz wpływu pewności siebie na pierwsze wrażenie, wyjaśnia pojęcie „pewność siebie”, identyfikuje czynniki wpływające na pewność siebie, zarówno pozytywne, jak i negatywne, generuje pomysły, w jaki sposób budować/wzmacniać pewność siebie, analizuje swoją pewność siebie w różnych sytuacjach i identyfikuje obszary wymagające wzmocnienia, formułuje konkretne działania i plan działania w celu budowania pewności siebie w wybranych obszarach życia. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: kartki A4, długopisy, „Koło Pewności Siebie” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Mój wymarzony zawód. Dzięki czemu osiągnę swój cel?
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: rozwój świadomości procesu wyboru zawodu w kontekście własnych zasobów oraz dostarczenie narzędzi do świadomego planowania kariery. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje i rozumie własne zainteresowania, umiejętności i możliwości zawodowe, uczy się definiować cele zawodowe, rozumie proces wyboru zawodu, rozwija umiejętności planowania kariery. Metody pracy: dyskusja moderowana, praca w parach, mapa myśli, praca w grupach. Środki dydaktyczne: flipchart, pisaki, „Mapa myśli” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), „Plan kariery” (załącznik nr 2 – dla każdej grupy oraz dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Złodzieje czasu – jak zarządzać sobą w czasie dla efektywnego planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej?
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cele główne: identyfikacja osobistych „złodziei czasu”, zrozumienie wpływu zarządzania sobą w czasie na osiąganie celów edukacyjnych i zawodowych. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija umiejętności planowania i priorytetyzacji zadań, podnosi świadomości własnych nawyków i postaw wpływających na efektywność. Metody pracy: burza mózgów, praca indywidualna, praca w grupie. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart z narzędziem do zapisywania, „Kwestionariusz Złodzieje czasu” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), koperty (liczba zależna od liczby wybranych w ćw. 3. „złodziei czasu”), kartki A4 (liczba jw.), długopisy, „Złodzieje czasu – plan działania” (dla każdego ucznia) [1]. Przewidywany czas realizacji: 60 min. »
Rozmowa o pracę. Jak pokazać się z najlepszej strony?
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: uczeń prawidłowo reaguje na pytania rekrutacyjne. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi korzystać ze swoich mocnych stron i umiejętności oraz mówić o sobie w superlatywach, potrafi reagować na różne pytania rozmowy kwalifikacyjnej (w tym pytania ,,trudne i niebezpieczne”), wie, w jaki sposób swoje słabe strony zamienić w atuty, poznaje technikę BSTAR. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, dyskusja, miniwykład. Środki dydaktyczne: „Chwalenie się” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), „Potwierdź swoje umiejętności” (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Aby dotrzeć do gwiazd, trzeba zrobić pierwszy krok
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: rozwinięcie u uczniów świadomości różnorodnych form aktywizacji zawodowej oraz refleksja nad ich indywidualnymi działaniami w obszarze aktywizacji zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie korzyści płynące z aktywizacji zawodowej, poznaje istotne elementy aktywizacji zawodowej, generuje pomysły na działania umożliwiające rozwój zawodowy, poznaje różnorodne formy aktywizacji zawodowej młodzieży. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, plakat, metoda kuli śnieżnej. Środki dydaktyczne: flipchart, pisaki, małe karteczki (dla każdego ucznia), „Karty z zadaniami” (załącznik nr 1 pocięty na paski), „Inspirujące cytaty” (załącznik nr 2 – dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Planowanie ścieżki kariery. Moja droga do celu zawodowego
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: uświadomienie uczniom znaczenia planowania kariery i wyboru ścieżki zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi wyznaczać swoje cele, poznaje elementy skutecznego planowania kariery i podejmowania decyzji, potrafi opracować plan działań według metody SMART. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: film pt. "JAK OSIĄGNĄĆ CEL? – 8 skutecznych wskazówek na to, jak wyznaczać cele” [1], „Karta SMART: Ustalam cele. Planuję swoją ścieżkę edukacyjno-zawodową” (załącznik 1 – dla każdego ucznia), „Plac budowy – zdjęcia” (załącznik nr 2 – dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »