Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.
Wartości zawodowe jako podstawa indywidualnej ścieżki kariery. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załączniki nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zdobycie umiejętności określania listy wartości zawodowych, zrozumienie wpływu wyznawanych wartości zawodowych na decyzje zawodowe. Cel szczegółowy, uczeń: określa własne wartości zawodowe, rozumie koncepcję Edgara Scheina dot. kotwic kariery, analizuje własne motywatory w kontekście wyznawanych wartości, gromadzi informacje przydatne w czasie tworzenia indywidualnego planu działania. Metody pracy: bank pomysłów, dyskusja kierowana, autorefleksja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, mazaki, Lista wartości zawodowych (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Kotwice kariery E. Scheina (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Zwiększanie świadomości własnego systemu wartości. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego Cel główny: zrozumienie znaczenia systemu wartości w życiu zawodowym. Cele szczegółowe: Uczeń: zna rolę systemu wartości w życiu osobistym i zawodowym, rozwija umiejętność określania priorytetów związanych z wyznaczaniem celów zawodowych, zwiększa świadomość własnego systemu wartości w odniesieniu do pracy, identyfikuje obszary zawodowe odpowiadające wyznawanym wartościom i potrzebom. Metody pracy: mini-wykład, praca indywidualna, praca grupowa, metafora, burza mózgów. Środki dydaktyczne: metafory życia zapisane na arkuszu flipchart (załącznik nr 1), arkusze do ćwiczenia Mój idealny zawód (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), arkusze do ćwiczenia dodatkowego Co jest dla mnie ważne w pracy (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia), przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Edukacyjne menu – co wybierzesz, by się nasycić? Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: wskazuje możliwości kontynuowania nauki, załącznik nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie uczniów z możliwymi formami kontynuacji nauki po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje możliwe formy edukacji ponadpodstawowej, projektuje możliwe ścieżki edukacyjne, przygotowujące do uzyskania kwalifikacji do wykonywania wybranych zawodów. Metody pracy: kalambury, mini wykład, plakat, praca w grupach. Środki dydaktyczne: kolorowe pisaki, plastelina trenerska, karteczki samoprzylepne, arkusze A3 (po jednym na grupę), Zadanie: kalambury (załącznik nr 1 – po jednym na grupę), Wskazówki dla grup (załącznik nr 2 – po jednym na grupę, pocięty na paski), Schemat szkolnictwa (załącznik nr 3), Zadanie: projekt ścieżki edukacyjnej (załącznik nr 4 – po jednym na grupę). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Rozpoznawanie zainteresowań zawodowych kluczem do sukcesu edukacyjno-zawodowego. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla techników: poznawanie własnych zasobów, uczeń: analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego Cel główny: doskonalenie umiejętności rozpoznawania własnych zasobów w kontekście planowania kariery edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi zaplanować ścieżkę rozwoju edukacyjno-zawodowego, nabywa umiejętność oceny własnych możliwości, jest zainteresowany rozwojem zawodowym, rozumie termin: zainteresowania, rozpoznaje swoje zainteresowania zawodowe. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Moje zainteresowania (załącznik 1 – dla każdego ucznia), Moje ja (załącznik 2 – dla każdej grupy), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Moja autoprezentacja. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceum ogólnokształcącego, uczeń: przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej (załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Cel: przygotowanie uczniów do dokonywania autoprezentacji Metody pracy: mini-wykład, praca w dwójkach, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: autoprezentacja – mini-wykład (załącznik nr 1), ratownik zagrożonych – zakres obowiązków – jeden egzemplarz dla każdej grupy, kartki A5 – 4-5 sztuk, długopisy – 4-5 sztuk. Przewidywany czas: 45 minut »
Pasje i zainteresowania. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów branżowej szkoły I stopnia, uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej (załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Cel główny: rozpoznaje własne zainteresowania i dostrzega zależność między pasją a wykonywaną pracą. Cele szczegółowe, uczeń: określa swoje pasje, dokonuje autorefleksji nad wpływem zainteresowań na wybór pracy zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca z obrazem. Środki dydaktyczne: komputer, dostęp do Internetu, aplikacja Canva. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. »
Ja i zarządzanie projektami. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych, uczeń analizuje informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach ich uzyskiwania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych. Cel ogólny: poznawanie swoich zasobów w powiązaniu z planami zawodowymi Cele szczegółowe: określenie definicji zarządzania projektami i jego etapów, przyporządkowanie swoich mocnych stron do danego etapu, wymiana spostrzeżeń z innymi uczniami w kontekście rynku pracy. Metody pracy: praca indywidualna, praca w zespołach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Ja i zarządzanie projektami (załącznik nr 1 – wydruk dla każdego ucznia), długopisy, Zarządzanie projektem, https://mfiles.pl/pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_projektem Etapy projektu, https://mfiles.pl/pl/index.php/Etapy_projektu. »
Jak oswoić stres? Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Cel główny: zapoznanie uczniów z pojęciem stresu w pracy zawodowej i przeciwdziałanie jego wystąpieniu. Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje czynniki wpływające na pojawienie się stresu, zna sposoby na przeciwdziałanie stresowi w kontekście pracy zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca w grupie, praca plastyczna, burza mózgów, wirujące plakaty. Środki dydaktyczne: piłeczka, duże arkusze papieru (tak aby można było odrysować ludzką postać – dla każdej grupy), mazaki kolorowe dla każdej z grup, arkusz flipchart – dla nauczyciela, Oswoić stres (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 90 minut. »
Mała firma – pomysł na biznes. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: zdobycie podstawowych informacji dotyczących uwarunkowań mających wpływ na decyzję o rozpoczęciu pracy na własny rachunek, zdobycie podstawowych informacji dotyczących procedury rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej. Cele szczegółowe: Uczeń: zna procedurę rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej, identyfikuje czynniki wpływające na sukces rynkowy firmy, ma świadomość cech i kompetencji ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej, potrafi wskazać instytucje wspierające działalność gospodarczą oraz źródła jej finansowania. Metody pracy: studium przypadku, mini-wykład, praca indywidualna, praca grupowa, debata oksfordzka, burza mózgów. Środki dydaktyczne: arkusze do ćwiczenia Człowiek sukcesu (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), kartki flipchart z narysowaną postacią człowieka (po jednej kartce dla każdej grupy), arkusze do ćwiczenia Moje zasoby przedsiębiorcze (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), arkusz zawierający schemat zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej – Procedura rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej (załącznik nr 3 – dla nauczyciela), przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 2x 45 min. »
Udana rozmowa kwalifikacyjna. Scenariusz zajęć dla uczniów liceów i techników
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: rozwijanie umiejętności prezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie istotę prowadzenia rozmowy z kwalifikacyjnej, zna obszary tematyczne poruszane podczas rozmowy o pracę i umie się do niej przygotować, wzmacnia poczucie własnej wartości w odniesieniu do swoich mocnych stron, potrafi zaprezentować własne zasoby w odpowiedzi na oczekiwania konkretnego pracodawcy. Metody pracy: mini-wykład, praca indywidualna, praca grupowa, metafora, burza mózgów, dyskusja moderowana, symulacja rozmowy kwalifikacyjnej. Środki dydaktyczne: arkusze do ćwiczenia Moje Dossier (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), test Czym jest, a czym nie jest rozmowa kwalifikacyjna? (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
- « pierwsza
- «
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- »
- ostatnia »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72
