Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas szkół ponadpodstawowych, uczeń: wskazuje możliwości kontynuowania nauki, załącznik nr 4, 5, 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie uczniów z możliwymi formami kontynuacji nauki po ukończeniu szkoły ponadpodstawowej. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje możliwe formy edukacji ponadpodstawowej, projektuje możliwe ścieżki edukacyjne, przygotowujące do uzyskania kwalifikacji do wykonywania wybranych zawodów. Metody pracy: kalambury, mini wykład, plakat, praca w grupach. Środki dydaktyczne: kolorowe pisaki, plastelina trenerska, karteczki samoprzylepne, arkusze A3 (po jednym na grupę), Zadanie: kalambury (załącznik nr 1 – po jednym na grupę), Wskazówki dla grup (załącznik nr 2 – po jednym na grupę, pocięty na paski), Schemat szkolnictwa (załącznik nr 3), Zadanie: projekt ścieżki edukacyjnej (załącznik nr 4 – po jednym na grupę). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla techników: poznawanie własnych zasobów, uczeń: analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego Cel główny: doskonalenie umiejętności rozpoznawania własnych zasobów w kontekście planowania kariery edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi zaplanować ścieżkę rozwoju edukacyjno-zawodowego, nabywa umiejętność oceny własnych możliwości, jest zainteresowany rozwojem zawodowym, rozumie termin: zainteresowania, rozpoznaje swoje zainteresowania zawodowe. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Moje zainteresowania (załącznik 1 – dla każdego ucznia), Moje ja (załącznik 2 – dla każdej grupy), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceum ogólnokształcącego, uczeń: przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej (załącznik nr 3 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Cel: przygotowanie uczniów do dokonywania autoprezentacji Metody pracy: mini-wykład, praca w dwójkach, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: autoprezentacja – mini-wykład (załącznik nr 1), ratownik zagrożonych – zakres obowiązków – jeden egzemplarz dla każdej grupy, kartki A5 – 4-5 sztuk, długopisy – 4-5 sztuk. Przewidywany czas: 45 minut »
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów branżowej szkoły I stopnia, uczeń analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej (załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego). Cel główny: rozpoznaje własne zainteresowania i dostrzega zależność między pasją a wykonywaną pracą. Cele szczegółowe, uczeń: określa swoje pasje, dokonuje autorefleksji nad wpływem zainteresowań na wybór pracy zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca z obrazem. Środki dydaktyczne: komputer, dostęp do Internetu, aplikacja Canva. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. »
Ćwiczenie przeznaczone jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych, uczeń analizuje informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach ich uzyskiwania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych. Cel ogólny: poznawanie swoich zasobów w powiązaniu z planami zawodowymi Cele szczegółowe: określenie definicji zarządzania projektami i jego etapów, przyporządkowanie swoich mocnych stron do danego etapu, wymiana spostrzeżeń z innymi uczniami w kontekście rynku pracy. Metody pracy: praca indywidualna, praca w zespołach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Ja i zarządzanie projektami (załącznik nr 1 – wydruk dla każdego ucznia), długopisy, Zarządzanie projektem, https://mfiles.pl/pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_projektem Etapy projektu, https://mfiles.pl/pl/index.php/Etapy_projektu. »
Cel główny: zapoznanie uczniów z pojęciem stresu w pracy zawodowej i przeciwdziałanie jego wystąpieniu. Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje czynniki wpływające na pojawienie się stresu, zna sposoby na przeciwdziałanie stresowi w kontekście pracy zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca w grupie, praca plastyczna, burza mózgów, wirujące plakaty. Środki dydaktyczne: piłeczka, duże arkusze papieru (tak aby można było odrysować ludzką postać – dla każdej grupy), mazaki kolorowe dla każdej z grup, arkusz flipchart – dla nauczyciela, Oswoić stres (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 90 minut. »
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: zdobycie podstawowych informacji dotyczących uwarunkowań mających wpływ na decyzję o rozpoczęciu pracy na własny rachunek, zdobycie podstawowych informacji dotyczących procedury rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej. Cele szczegółowe: Uczeń: zna procedurę rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej, identyfikuje czynniki wpływające na sukces rynkowy firmy, ma świadomość cech i kompetencji ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej, potrafi wskazać instytucje wspierające działalność gospodarczą oraz źródła jej finansowania. Metody pracy: studium przypadku, mini-wykład, praca indywidualna, praca grupowa, debata oksfordzka, burza mózgów. Środki dydaktyczne: arkusze do ćwiczenia Człowiek sukcesu (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), kartki flipchart z narysowaną postacią człowieka (po jednej kartce dla każdej grupy), arkusze do ćwiczenia Moje zasoby przedsiębiorcze (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), arkusz zawierający schemat zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej – Procedura rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej (załącznik nr 3 – dla nauczyciela), przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 2x 45 min. »
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: rozwijanie umiejętności prezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie istotę prowadzenia rozmowy z kwalifikacyjnej, zna obszary tematyczne poruszane podczas rozmowy o pracę i umie się do niej przygotować, wzmacnia poczucie własnej wartości w odniesieniu do swoich mocnych stron, potrafi zaprezentować własne zasoby w odpowiedzi na oczekiwania konkretnego pracodawcy. Metody pracy: mini-wykład, praca indywidualna, praca grupowa, metafora, burza mózgów, dyskusja moderowana, symulacja rozmowy kwalifikacyjnej. Środki dydaktyczne: arkusze do ćwiczenia Moje Dossier (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), test Czym jest, a czym nie jest rozmowa kwalifikacyjna? (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych, poznawanie własnych zasobów, analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, załącznik nr 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. Cel główny: rozwijanie umiejętności pozytywnego myślenia. Cele szczegółowe: Uczeń: charakteryzuje czynniki, które wpływają na pozytywne myślenie, rozwija umiejętność dbania o pozytywne myślenie, rozumie rolę pozytywnego myślenia w życiu zawodowym, rozwija empatię. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, miniwykład. Środki dydaktyczne: Moje sposoby na pozytywne myślenie (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Pozytywny list (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego uczniów branżowej szkoły I stopnia, uczeń: sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy, załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: analizowanie swoich mocnych stron w odniesieniu do wybranych zawodów. Cele szczegółowe: Uczeń: podaje przykłady mocnych stron, które może mieć człowiek, potrafi określić swoje mocne strony, podaje przykłady zawodów, podczas wykonywania których mógłby wykorzystać swoje mocne strony, wyjaśnia, w jaki sposób można odkrywać swoje mocne strony oraz je pielęgnować, doskonalić. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Moje mocne strony (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), Zawody (załącznik nr 2 – po jednym dla każdego ucznia), przybory do pisania, komputer z rzutnikiem, tablica, markery. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »