Skorzystaj ze scenariuszy zajęć do realizowania doradztwa zawodowego w szkołach ponadpodstawowych. Scenariusze zostały opracowane z uwzględnieniem treści programowych określonych przez MEN dla poszczególnych typów szkół.
Mój potencjał, moje możliwości
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla Liceów Ogólnokształcących i Techników: uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy ("portfolio"); załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: kształtowanie umiejętności rozpoznawania i analizy własnego potencjału. Cele szczegółowe: Uczeń: dostrzega własne atuty dzięki dotychczasowym doświadczeniom, gromadzi i systematyzuje informacje na temat posiadanych zasobów, rozumie rolę i znaczenie dobrej znajomości siebie w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, wzmacnia poczucie własnej wartości, zwiększa świadomość w zakresie możliwości swojego rozwoju edukacyjnego i zawodowego. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: kartki A4 – dla każdego ucznia, kolorowe kredki, Mój potencjał, moje możliwości – dla każdego ucznia (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Jak i z czyją pomocą założyć własną firmę? Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla Liceów Ogólnokształcących i Techników: uczeń charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej; załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń charakteryzuje etapy i formalności w procesie zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje wspomagające w tych działaniach. Cele szczegółowe, uczeń: tworzy profil osobowościowy przyszłego przedsiębiorcy, określa zasoby przydatne do założenia własnej firmy, potrafi wskazać źródła informacji niezbędnych do założenia swojego biznesu. Metody pracy: praca grupowa, praca zespołowa, burza mózgów, dyskusja, miniwykład. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, dostęp do Internetu (strona www.biznes.gov.pl), monitor (tablica) multimedialny lub ekran i rzutnik, Historia „narodzin” kariery biznesowej Karola (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Jak wyznaczać sobie cele, by móc je osiągnąć? Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla Liceów Ogólnokształcących i Techników: uczeń dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi celami zawodowymi; załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: doskonalenie umiejętności wyznaczania i osiągania celów zawodowych i edukacyjnych. Cele szczegółowe: Uczeń: zdobywa umiejętność identyfikowania i wykorzystywania dostępnych zasobów i form wsparcia w celu osiągnięcia wyznaczonych celów, identyfikuje swoje cele zawodowe oraz edukacyjne, rozumie znaczenie planowania w procesie osiągania celów, rozwija umiejętność analizowania i oceniania własnych postępów, stosuje techniki motywacyjne do osiągnięcia założonych celów. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, praca indywidualna, prezentacja. Środki dydaktyczne: drabina, 8 kartek A4, czarny marker, taśma klejąca, kartki A4 – dla każdego ucznia, długopisy i mazaki – dla każdego ucznia, karty pracy z szablonem metody SMART [1] – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min »
Stres – pomocnik i wróg w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla Liceów Ogólnokształcących i Techników uczeń: przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej; załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie uczniów z tematem stresu, który pojawia się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Cele szczegółowe: Uczeń: zna metody radzenia sobie ze stresem podczas rozmowy kwalifikacyjnej, wie, w jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, rozumie, jakie korzyści może przynieść znajomość dobrych i złych konsekwencji przeżywania stresu. Metody pracy: technika Q-sort, praca w grupach, praca indywidualna, praca w parach, dyskusja/burza mózgów, metoda plastyczna (kolaż). Środki dydaktyczne: Czynniki wywołujące stres (załącznik nr 1 – dla każdej grupy oraz dla każdego ucznia), Szybki strzał – karty pracy (załącznik nr 2 – dla każdej pary), samoprzylepne karteczki, minutnik, arkusze papieru A2, markery, kolorowe gazety, kleje, nożyczki – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min »
Autoprezentacja w kontekście rozmowy kwalifikacyjnej. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz jest przeznaczony do pracy grupowej oraz indywidualnej w realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów branżowej szkoły I stopnia. Uczeń przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel ogólny: Przygotowanie uczniów do skutecznej autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Cele szczegółowe, uczeń: pozna znaczenie autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej, zapozna się ze strukturą autoprezentacji w kontekście rozmowy kwalifikacyjnej, Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, wykład. Środki dydaktyczne: Pytania z rozmowy kwalifikacyjnej (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. »
Skąd czerpać motywację? Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupie oraz indywidualnej, skupiając się na realizacji treści z zakresu doradztwa zawodowego i rozwoju osobistego dla młodzieży w wieku 17-19 lat. Uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową. Cel główny: zrozumienie roli motywacji w życiu człowieka i jej wpływu na podejmowanie decyzji dotyczących kariery zawodowej. Cele szczegółowe , u czeń: definiuje pojęcie motywacji, identyfikuje czynniki motywujące do podejmowania określonych działań, rozpoznaje przyczyny braku motywacji, rozróżnia motywację wewnętrzną od zewnętrznej, efektywnie współpracuje w grupie. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja w grupach, praca indywidualna – autorefleksja. Środki dydaktyczne: Cel do osiągnięcia (załącznik nr 1 – jeden dla grupy) Wpływ otoczenia na motywację (załącznik nr 2 – jeden dla grupy) Marzenia do spełnienia (załącznik nr 3 – jeden dla każdego ucznia) flipchart/tablica arkusze papieru w formacie A3 markery Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników uczeń: określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową oraz sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio"), załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: określenie źródeł motywowania do samorozwoju. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, czym jest motywacja do samorozwoju, rozróżnia rodzaje motywacji – wewnętrzną i zewnętrzną, zna źródła motywacji wewnętrznej i zewnętrznej, identyfikuje własne działania motywowane wewnętrznie i zewnętrznie, zwiększa świadomość korzyści płynących z osiągania celów edukacyjnych i zawodowych, a także zasobów, które pomagają w ich osiągnięciu, identyfikuje czynniki, które utrudniają mu efektywne działanie. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, praca indywidualna, praca grupowa, burza mózgów. Środki dydaktyczne: przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
W obliczu wyzwań życiowych i zawodowych, kluczowe jest rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami. Prezentowany scenariusz zajęć skierowany jest do uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. Materiał ma na celu nie tylko analizę doświadczeń z przeszłości, ale także kształtowanie postaw pozytywnego myślenia i elastyczności w podejściu do problemów. Przez 45 minut uczniowie będą mieli okazję do dyskusji, pracy w grupach, autorefleksji oraz analizy konkretnych przypadków, aby na koniec podzielić się strategiami, które zamierzają zastosować w przyszłości. Cel główny: rozwinięcie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Cele szczegółowe, uczeń: analizuje trudne sytuacje z przeszłości i określa, jakie lekcje z nich wyniósł, proponuje strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach, dostrzega korzyści płynące z pozytywnego myślenia i elastyczności w podejściu do problemów. Metody pracy: dyskusja, praca indywidualna – autorefleksja, praca w grupach, analiza przypadków. Środki dydaktyczne: Przypadki trudnych sytuacji (załącznik nr 1 – dla nauczyciela), Strategie radzenia sobie (załącznik nr 2 – do pocięcia), przybory do pisania kartki Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kluczowe kompetencje miękkie. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla liceów ogólnokształcących i techników: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: doskonalenie umiejętności rozpoznawania i rozwoju kompetencji miękkich. Cele szczegółowe, uczeń: zwiększa świadomość w zakresie własnych kompetencji miękkich oraz identyfikuje czynniki wpływające na ich rozwój, jest gotowy do pracy nad rozwojem swoich umiejętności miękkich, potrafi wskazać przykłady kompetencji wymaganych przez potencjalnych pracodawców. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, praca grupowa. Środki dydaktyczne: Kompetencje w ogłoszeniach o pracę (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), Moje kluczowe kompetencje (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), karteczki z numerem grupy – dla każdego ucznia, przyrządy do pisania, flipchart, gazeta i taśma klejąca – dla każdej grupy, centymetr krawiecki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Sztuka argumentowania. Scenariusz zajęć dla uczniów szkoły ponadpodstawowej
Cel główny: Doskonalenie umiejętności związanych z argumentowaniem oraz autoprezentacją w kontekście współczesnych wyzwań społecznych. Cele szczegółowe, uczeń: rozwija zdolność krytycznego myślenia i analizowania informacji z różnych źródeł potrafi przygotować spójne argumenty wspierające i negujące tezę, uwzględniając różne perspektywy kształtuje umiejętność wyrażania swojego zdania w sposób przemyślany i przekonujący Metody pracy: dyskusja za i przeciw z wykorzystaniem multimedialnych materiałów praca w grupach analiza przypadków Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna Techniki argumentacji kartki do notowania, przybory do pisania Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »