Zakładka artykuły i porady to przestrzeń, w której odnajdziesz artykuły pomocne w organizacji i przeprowadzaniu doradztwa zawodowego w szkole ponadpodstawowej. Oferowane materiały są odpowiedzią na bieżące wymagania doradców – znajdziesz tu zarówno porady prawne i metodyczne, jak i aktualności związane z najważniejszymi wydarzeniami w świecie doradztwa zawodowego.
Savoir-vivre kandydata – o kulturze osobistej podczas rozmowy o pracę
Kultura osobista w kontekście zawodowym to realna kompetencja wpływająca na odbiór kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Młodzi ludzie, wkraczając na rynek pracy, mają coraz większą świadomość swoich celów i możliwości, ale nie zawsze towarzyszy temu pewność, jak zachować się w sytuacjach oficjalnych. Dobre maniery, sposób mówienia, punktualność i umiejętność prowadzenia rozmowy z poszanowaniem zasad komunikacji to kwestie, które mogą decydować o pierwszym wrażeniu, a w konsekwencji o wyniku całego spotkania. Warto więc zadać pytanie, w jaki sposób nauczyciele i doradcy zawodowi mogą przekazywać wiedzę na temat zasad kultury osobistej podczas rozmowy o pracę? Z artykułu dowiesz się: Jakich zachowań powinni unikać kandydaci do pracy podczas rozmowy o pracę? Jak zrobić dobre wrażenie w oczach rekrutującego? W jaki sposób skutecznie i atrakcyjnie przekazywać wiedzę na temat zasad kultury osobistej podczas rozmowy o pracę? »
Najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego na rok 2025–2030
Zmieniający się rynek pracy oraz rozwój technologii rekrutacyjnych wpływają bezpośrednio na kształt dokumentów aplikacyjnych. Współczesne CV i list motywacyjny nie tylko prezentują doświadczenie zawodowe, ale są także narzędziem do budowania marki osobistej, pokazywania potencjału oraz świadomego komunikowania motywacji. W artykule przedstawiono zarówno aktualne globalne trendy, które będą dominować w latach 2025–2030, jak i praktyczne wskazówki wynikające z wieloletniej pracy doradczej z młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego? Czym są list motywacyjny, życiorys, portfolio? Jakie dokumenty rekrutacyjne mają największe znaczenie? Czy wciąż warto w procesie rekrutacji napisać list motywacyjny? Czy warto uczyć uczniów jak napisać CV i dobry list motywacyjny? Czy warto korzystać z kreatora CV i szablonów CV do tworzenia profesjonalnego curriculum vitae? »
Ostatnia prosta przed maturą. Jak doradca zawodowy może wesprzeć maturzystę?
Okres przygotowania do egzaminu maturalnego to jeden z najważniejszych etapów w edukacji, dla wielu czas pełen obaw i niepewności. Istotne jest, aby doradca zawodowy był nie tylko źródłem informacji, ale oferował również przyszłym maturzystom wsparcie emocjonalne. Jak w tym trudnym czasie doradca zawodowy może wesprzeć maturzystę, pomóc uczniowi pokonać stres i ograniczające przekonania oraz zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową? Z artykułu dowiesz się: Jak wesprzeć maturzystę, który odczuwa stres z powodu wątpliwości, czy wybrał dobrą uczelnię, studia lub pomysł na karierę? W jaki sposób kształcić u uczniów umiejętność radzenia sobie ze stresem? Jaka może być rola doradcy zawodowego w procesie wsparcia maturzysty i absolwenta szkoły średniej? Jakie techniki pracy warto zaproponować kończącym etap nauki uczniom szkół ponadpodstawowych, którzy poszukują wsparcia w kreowaniu swojej kariery zawodowej? Jakie postawy i przekonania, które ukształtują w sobie młodzi ludzie, może w przyszłości szczególnie docenić pracodawca? »
Szkolny doradca zawodowy jako rzetelny ekspert rynku pracy 2025 – 2030
Rynek pracy w latach 2025–2030 będzie podlegać dynamicznym zmianom. Przedstawiciele młodego pokolenia muszą dostosować swoje podejście do kariery uwzględniając między innymi takie zjawiska jak automatyzacja, rozwój sztucznej inteligencji, nowe modele zatrudnienia i globalizacja. Wsparciem w tym zakresie dla ucznia jest nauczyciel doradca zawodowy. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są najważniejsze trendy w rekrutacji pracowników wchodzących na rynek pracy do 2030 r.? Jakie zmiany przechodzi światowy i polski rynek pracy? Do jakich zmian na rynku pracy należy przygotowywać uczniów? W jakich branżach można spodziewać się licznych nowych miejsc pracy w latach 2025-2030? Jakie działania uwzględnić w pracy nauczyciela doradcy zawodowego, aby przygotować uczniów do wejścia na rynek pracy do 2030? W jaki sposób nauczyciel doradca zawodowy może aktualizować wiedzę o przyszłości rynku pracy? Jak wdrażać wiedzę o wymaganiach rynku i przyszłości pracy w Polsce i na świecie podczas lekcji z doradcą zawodowym? »
Przyszły pracowniku, nastaw się na zmiany. Czym są reskilling i upskilling?
Przemiany gospodarcze, transformacja cyfrowa, rozwój sztucznej inteligencji to tylko niektóre z czynników warunkujących zmiany na rynku pracy. Skutkiem jest między innymi wypieranie pracy ludzkiej przez procesy automatyzacji. By móc mierzyć się skutecznie z tą sytuacją, niezbędne jest ciągłe inwestowanie w rozwój kompetencji zawodowych. Jednymi z możliwych rozwiązań są reskilling i upskilling pracowników. Z artykułu dowiesz się: Jakie trendy kształtują przyszłość zatrudniania pracowników? Dlaczego lifelong learning jest niezbędny, aby skutecznie zmierzyć się ze zmianami zachodzącymi na rynku pracy? Jak reskilling i upskilling pomaga w zdobywaniu nowych kompetencji? Jakie zalety dla pracownika i przedsiębiorstwa niosą ze sobą upskilling i reskilling? Jak nastawić się pozytywnie do zmian w życiu zawodowym? »
Przebranżowienie – dlaczego warto rozmawiać z uczniami o zmianie zawodu i przekwalifikowaniu podczas doradztwa zawodowego
Współczesny rynek pracy jest dynamiczny i nieprzewidywalny. Żyjemy w rzeczywistości VUCA (akronim z jęz. angielskiego: Volatility – zmienność, Uncertainty – niepewność, Complexity – złożoność, Ambiguity – niejednoznaczność) [1]. Zawody, które jeszcze kilka lat temu były pożądane, dziś tracą na znaczeniu, a nowe profesje pojawiają się z „prędkością światła”. W obliczu tych zmian, coraz więcej pracowników zastanawia się nad przebranżowieniem, czyli zmianą ścieżki kariery. Także uczniowie, którzy dopiero planują wygląd swojej drogi zawodowej, powinni być świadomi zachodzących zmian w środowisku pracy i uwzględniać możliwość lub konieczność przebranżowienia się w dalszej przyszłości. Z artykułu dowiesz się: Czy już na etapie planowania początków ścieżki kariery zawodowej warto myśleć o tym, by zmienić zawód? Czym różnią się od siebie, przekwalifikowanie, przebranżowienie i zmiana zawodu? Czy zmiana pracy zawsze powinna wynikać z konieczności? Czy wizja przebranżowienia i przekwalifikowania się jest realna dla uczniów? Co powinien sprawdzić kandydat przed podjęciem decyzji o zmianie – branżowej lub zawodowej? »
Asertywność – czym jest i czemu przydaje się w pracy? Rozwijanie asertywności
Asertywność odgrywa znaczącą rolę w budowaniu zdrowych relacji – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dla pracujących na co dzień z młodzieżą nauczycieli to skutecznie narzędzie do komunikacji oraz radzenia sobie z wyzwaniami edukacyjnymi. Warto poznać zawarte w artykule praktyczne wskazówki oraz propozycje technik rozwijania asertywności własnej i uczniów. Z artykułu dowiesz się: Czym jest asertywność? Czy asertywność to jedynie odmowa? Dlaczego postawa asertywna nauczyciela jest ważna? Jak i w jakim celu stosować trening asertywności? Z jakich narzędzi i technik rozwijania asertywności warto skorzystać w pracy z młodzieżą, by kształtować zachowania asertywne? Jakie są konsekwencje braku asertywności i umiejętności stawiania granic w miejscu pracy, w szkole i w gronie znajomych? »
Znaczenie networkingu w planowaniu i rozwoju kariery zawodowej
Na rynku pracy, oprócz kompetencji i wartości, ceni się przede wszystkim kontakt z ludźmi. Na drodze rozwoju edukacyjno-zawodowego nieocenionym wsparciem są gotowi do pomocy znajomi. Budowanie i pielęgnowanie relacji zawodowych przynoszą liczne, nie tylko finansowe korzyści. Nie sposób przecenić znaczenia networkingu [1]. Z artykułu dowiesz się: Czym jest networking? Dlaczego warto uczyć w szkole networkingu? Co oznacza i na czym polega skuteczny networking? Jakie znaczenie ma dobry network dla jakości relacji biznesowych? Z jakich powodów warto utrzymywać liczne kontakty interpersonalne? W jaki sposób poszerzać swoją sieć znajomości? Jakie działania podejmowane na terenie szkoły mogą zainspirować uczniów do wymiany doświadczeń, poszerzania horyzontów myślowych i pozyskania nowych znajomych? »
Co to jest talent, jak go rozpoznać i w jakim stopniu warunkuje przyszłość zawodową?
Marcus Buckingham, w odpowiedzi na pytanie „co to jest talent”, proponuje następującą definicję: „Talent to każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania lub zachowania, który może znaleźć praktyczne zastosowanie”. Takie twierdzenie pozwala wysnuć wniosek, że każdy człowiek ma szansę odkryć w sobie talent. W ramach tego pojęcia uwzględnia się bowiem nie tylko wrodzone zdolności, ale również potencjał, który można rozwijać. Umiejętność rozpoznania i wykorzystania własnego talentu może decydować o przyszłym sukcesie zawodowym. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób definiuje się słowo talent? Czym jest talent? Co nazywamy talentem, a co umiejętnością? Czy sprawność w danej dziedzinie to już talent? O czym warto pomyśleć w kontekście talentu i planów edukacyjno-zawodowych? »
Kształtowanie poczucia własnej wartości w szkole. Wpływ samooceny na plany i sukcesy edukacyjno-zawodowe
Poczucie własnej wartości młodego człowieka wpływa znacząco na jego rozwój i przyszłość. Osoby mające wysoką samoocenę, częściej stawiają sobie ambitne cele, skuteczniej realizują plany i osiągają sukcesy. Pod koniec szkoły ponadpodstawowej młodzież staje przed ważnym wyborem dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej. Na tym etapie życia młodzi ludzie podejmują próby zdefiniowania indywidualnych celów zawodowych i właśnie w odniesieniu do oceny własnej wartości kształtują przekonanie o swoich możliwościach i kompetencjach. Znaczenie ćwiczeń mających na celu kształtowanie poczucia własnej wartości w szkole jest zatem nie do przecenienia. Z artykułu dowiesz się: Czym jest poczucie własnej wartości? Jakie są konsekwencje zaniżonego poczucia własnej wartości? Co wpływa na poziom samoakceptacji? Jaka jest rola społeczna – rodziców, rówieśników, nauczycieli – w kształtowaniu obrazu samego siebie młodego człowieka? Jakie ćwiczenia warto zaproponować uczniom w celu kształtowania u nich optymalnego własnego poczucia wartości? »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nr 69: Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej
