Zakładka artykuły i porady to przestrzeń, w której odnajdziesz artykuły pomocne w organizacji i przeprowadzaniu doradztwa zawodowego w szkole ponadpodstawowej. Oferowane materiały są odpowiedzią na bieżące wymagania doradców – znajdziesz tu zarówno porady prawne i metodyczne, jak i aktualności związane z najważniejszymi wydarzeniami w świecie doradztwa zawodowego.
Asertywność – czym jest i czemu przydaje się w pracy? Rozwijanie asertywności
Asertywność odgrywa znaczącą rolę w budowaniu zdrowych relacji – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dla pracujących na co dzień z młodzieżą nauczycieli to skutecznie narzędzie do komunikacji oraz radzenia sobie z wyzwaniami edukacyjnymi. Warto poznać zawarte w artykule praktyczne wskazówki oraz propozycje technik rozwijania asertywności własnej i uczniów. Z artykułu dowiesz się: Czym jest asertywność? Czy asertywność to jedynie odmowa? Dlaczego postawa asertywna nauczyciela jest ważna? Jak i w jakim celu stosować trening asertywności? Z jakich narzędzi i technik rozwijania asertywności warto skorzystać w pracy z młodzieżą, by kształtować zachowania asertywne? Jakie są konsekwencje braku asertywności i umiejętności stawiania granic w miejscu pracy, w szkole i w gronie znajomych? »
Znaczenie networkingu w planowaniu i rozwoju kariery zawodowej
Na rynku pracy, oprócz kompetencji i wartości, ceni się przede wszystkim kontakt z ludźmi. Na drodze rozwoju edukacyjno-zawodowego nieocenionym wsparciem są gotowi do pomocy znajomi. Budowanie i pielęgnowanie relacji zawodowych przynoszą liczne, nie tylko finansowe korzyści. Nie sposób przecenić znaczenia networkingu [1]. Z artykułu dowiesz się: Czym jest networking? Dlaczego warto uczyć w szkole networkingu? Co oznacza i na czym polega skuteczny networking? Jakie znaczenie ma dobry network dla jakości relacji biznesowych? Z jakich powodów warto utrzymywać liczne kontakty interpersonalne? W jaki sposób poszerzać swoją sieć znajomości? Jakie działania podejmowane na terenie szkoły mogą zainspirować uczniów do wymiany doświadczeń, poszerzania horyzontów myślowych i pozyskania nowych znajomych? »
Co to jest talent, jak go rozpoznać i w jakim stopniu warunkuje przyszłość zawodową?
Marcus Buckingham, w odpowiedzi na pytanie „co to jest talent”, proponuje następującą definicję: „Talent to każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania lub zachowania, który może znaleźć praktyczne zastosowanie”. Takie twierdzenie pozwala wysnuć wniosek, że każdy człowiek ma szansę odkryć w sobie talent. W ramach tego pojęcia uwzględnia się bowiem nie tylko wrodzone zdolności, ale również potencjał, który można rozwijać. Umiejętność rozpoznania i wykorzystania własnego talentu może decydować o przyszłym sukcesie zawodowym. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób definiuje się słowo talent? Czym jest talent? Co nazywamy talentem, a co umiejętnością? Czy sprawność w danej dziedzinie to już talent? O czym warto pomyśleć w kontekście talentu i planów edukacyjno-zawodowych? »
Kształtowanie poczucia własnej wartości w szkole. Wpływ samooceny na plany i sukcesy edukacyjno-zawodowe
Poczucie własnej wartości młodego człowieka wpływa znacząco na jego rozwój i przyszłość. Osoby mające wysoką samoocenę, częściej stawiają sobie ambitne cele, skuteczniej realizują plany i osiągają sukcesy. Pod koniec szkoły ponadpodstawowej młodzież staje przed ważnym wyborem dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej. Na tym etapie życia młodzi ludzie podejmują próby zdefiniowania indywidualnych celów zawodowych i właśnie w odniesieniu do oceny własnej wartości kształtują przekonanie o swoich możliwościach i kompetencjach. Znaczenie ćwiczeń mających na celu kształtowanie poczucia własnej wartości w szkole jest zatem nie do przecenienia. Z artykułu dowiesz się: Czym jest poczucie własnej wartości? Jakie są konsekwencje zaniżonego poczucia własnej wartości? Co wpływa na poziom samoakceptacji? Jaka jest rola społeczna – rodziców, rówieśników, nauczycieli – w kształtowaniu obrazu samego siebie młodego człowieka? Jakie ćwiczenia warto zaproponować uczniom w celu kształtowania u nich optymalnego własnego poczucia wartości? »
Wykorzystanie Koła Życia w doradztwie zawodowym i coachingu
Koło Życia to wartościowe narzędzie, którego zastosowanie przynosi liczne korzyści. Zwiększa samoświadomość, pomaga osiągnąć równowagę w realizowaniu się w różnych obszarach życia, ułatwia efektywne zarządzanie czasem. W jaki sposób i w jakim celu doradca zawodowy może skorzystać z Koła Życia w pracy i w życiu osobistym? Z artykułu dowiesz się: W jakim celu warto wykonać z uczniem ćwiczenie coachingowe Koło Życia? Jakie etapy obejmuje to ćwiczenie? Jak przy użyciu Koła Życia poznać predyspozycje i potencjał ucznia? O czym świadczy wysoki poziom zadowolenia z danego obszaru życia? Jak sprawdzić, które sfery życia są źródłem trosk i stresu? W jaki sposób wykorzystać wyniki zastosowania Koła Życia do zmiany własnego życia na lepsze? Jaki wymiar edukacyjny może mieć zastosowanie przez doradcę zawodowego tego narzędzia w pracy z uczniem? »
Studia za granicą. Jak pomóc uczniowi zdecydować, czy edukacja za granicą to dla niego dobry wybór?
Studia za granicą oferują nie tylko możliwość zdobycia międzynarodowego wykształcenia. Stwarzają szansę na poszerzenie osobistych horyzontów, poznanie różnorodnych kultur, zdobycie nowych umiejętności językowych oraz rozwój niezależności. Absolwenci takiej formy zdobywania wiedzy często wnoszą na rynek pracy unikalne umiejętności, wysoko cenione przez pracodawców. Wybór miejsca dalszej edukacji po zdanej maturze zawsze jest wyzwaniem. Wsparcie uczniów szkoły średniej przez doradców zawodowych i nauczycieli może być potrzebne i owocne. Pomoże w podjęciu świadomej decyzji na podstawie wiedzy zarówno o jej korzyściach, jak i potencjalnych negatywnych konsekwencjach i wynikających z niej obowiązków. Z artykułu dowiesz się: Studia w USA, studia w Danii, w Holandii czy w Szwecji? Na co zwrócić uwagę przy wyborze kraju, w którym planuje się rozpocząć studia za granicą? Gdzie sprawdzić, m.in. w jaki sposób należy aplikować na studia za granicą, czy możliwe są studia bezpłatne, jak zdobyć stypendium, jak otrzymać pomoc finansową? Na jakie pytania powinien opowiedzieć sobie uczeń, przed podjęciem decyzji o wyborze uczelni za granicą? Z jakich powodów warto studiować na zagranicznych uczelniach? Jakie obawy i wątpliwości mogą towarzyszyć kandydatom na studia za granicą? »
Doradztwo zawodowe na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia
Doradztwo zawodowe w szkołach ponadpodstawowych to zajęcia obowiązkowe, z których nie wystawia się ocen. Taka konstrukcja prawna sprawia, że podczas wypełniania świadectw pojawiają się wątpliwości – czy należy uwzględniać je w wykazie realizowanych przedmiotów? Sprawdź, czy na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia wpisuje się doradztwo zawodowe. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy uczniowie branżowej szkoły I stopnia otrzymują oceny z doradztwa zawodowego? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się w arkuszu ocen? »
Wakacyjna praca dla nieletnich. O czym warto wiedzieć? Gdzie jej szukać?
Praca zarobkowa osób nieletnich staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Poza praktyczną nauką zawodu w szkole branżowej, młodzi ludzie coraz chętniej podejmują swoją pierwszą aktywność zawodową w okresie wakacji, ferii czy podczas weekendów. Uczy ich to samodzielności, gospodarowania własnym budżetem, budowania samoświadomości i pewności siebie, kształtuje osobowość zawodową. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i nabyciu szeregu kompetencji pracowniczych w przyszłości stają się bardziej atrakcyjnymi pracownikami na rynku pracy. Z tego artykułu dowiesz się: O czym warto wiedzieć, zachęcając młodych ludzi do ich pierwszej aktywności zawodowej? Jakie są atuty pracy w przypadku osób nieletnich? Na jakich zasadach zatrudnia się osoby nieletnie? Praca sezonowa – gdzie szukać ofert pracy dla osób nieletnich? Jakie pomysły na pracę na wakacje warto polecać młodzieży? Jak przygotować młodych ludzi do ich pierwszej pracy zarobkowej? Co warto sprawdzić, przed nawiązaniem współpracy? »
Cechy dobrego przywódcy. Kto i w jaki sposób może zostać liderem?
Przywództwo definiowane jest różnie. Dla niektórych dobrym przywódcą jest wybitna jednostka odnosząca spektakularne sukcesy, dla innych – osoba najwyżej postawiona w hierarchii organizacji lub stojąca na czele grupy. Przywódca „ma to coś”. Jest autorytetem, posiada dobrowolnie akceptowaną przez innych władzę. Wyznacza kierunek i wizję przyszłości, motywując, inspirując i wyzwalając w ludziach energię potrzebną do działania [1]. Szkoły są miejscem kształtowania młodych ludzi, w tym także przyszłych liderów. Dobrze, aby uczniowie nie tylko mogli rozwijać kompetencje przywódcze, ale i osobiście obserwować wartościowych, naturalnych przywódców. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto kształtować w sobie cechy dobrego przywódcy? Jakie podejmować działania, by stać się dobrym przywódcą? Czy szkoła jest dobrym miejscem na doskonalenie w sobie umiejętności przewodzenia? Dlaczego lider powinien stale się uczyć? Jakie cechy powinien wzmacniać uczeń by stać się dobrym i skutecznym liderem? W jaki sposób powinien komunikować się przywódca, by osiągać ze swoim zespołem postawione sobie cele? »
Kreatywność. Jak ją w sobie obudzić? Jak jej nie stracić?
Jak stać się bardziej twórczym i kreatywnym? Nie myśleć szablonowo oraz unikać utartych schematów, sztywnych norm i zasad. Odpowiedź na pytanie wydaje się prosta. Trudniejsze może być zastosowanie tych wskazówek w praktyce. Codzienna rutyna ułatwia funkcjonowanie, daje poczucie bezpieczeństwa i wygody – wdraża schematy myślowe i stereotypy. Nawyki są jak hamujące kotwice. Kreatywność tworzy się wówczas, gdy abstrakcja i nielogiczność przejmują ster na nieznanych wodach. Pomysłowość nie zawsze jest wrodzonym talentem, ale można się jej nauczyć. Otwartość umysłu, podejmowanie ryzyka, akceptacja popełniania błędów, chęć do eksperymentowania, ciekawość – to cechy, które pozwalają spojrzeć z innej perspektywy na problem i dzięki temu być może znaleźć jego nietypowe rozwiązanie. »