Zakładka artykuły i porady to przestrzeń, w której odnajdziesz artykuły pomocne w organizacji i przeprowadzaniu doradztwa zawodowego w szkole ponadpodstawowej. Oferowane materiały są odpowiedzią na bieżące wymagania doradców – znajdziesz tu zarówno porady prawne i metodyczne, jak i aktualności związane z najważniejszymi wydarzeniami w świecie doradztwa zawodowego.
Teoria X i Y McGregora w pracy z uczniami szkoły ponadpodstawowej. Jak podejście dorosłych wpływa na przyszłego pracownika?
W każdej szkole można zaobserwować zarówno uczniów, którzy z zaangażowaniem realizują zadania, jak i tych, którzy wycofują się, czekając na instrukcje. Czy te różnice wynikają z cech ucznia, czy ze sposobu postrzegania jego potencjału przez obecnych w otoczeniu dorosłych? Na podobną kwestię zwrócił uwagę Douglas McGregor, badacz środowiska pracy dorosłych. Opisał dwa sposoby patrzenia na możliwości człowieka. Choć jego teoria powstała w oparciu o obserwacje biznesu, to jej założenia można z powodzeniem odnieść również do edukacji. W jaki sposób i w jakim celu zastosować teorię X i Y w pracy z uczniami, którzy za chwilę staną się młodymi pracownikami? Z artykułu dowiesz się: Czy styl zarządzania zespołem wpływa na motywację? Jak kierować grupą, by motywować pracowników lub uczniów? Czy efektywność i motywacja do pracy rosną wraz z autonomią i możliwością samorealizacji? Dlaczego biznesowa teoria X i teoria Y mają znaczenie w edukacji? »
Ustawa Kamilka a spotkania z przedstawicielami zawodów w ramach zajęć doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Na lekcję z doradztwa zawodowego nauczyciele doradcy nierzadko zapraszają przedstawicieli różnych zawodów. Realny kontakt z praktykami pomaga uczniom zweryfikować wyobrażenia o pracy, poznać ścieżki kształcenia i zrozumieć, jakich kompetencji i dlaczego właśnie tych oczekuje rynek. W jaki sposób nauczyciel musi zweryfikować zapraszanego do szkoły gościa, aby jego obecność była zgodna z wytycznymi wskazanymi w tzw. Ustawie Kamilka? Czy nauczyciel powinien każdorazowo uzyskać zgodę rodziców na takie spotkanie? Z artykułu dowiesz się: Jakie przepisy regulują zasady organizacji warsztatów z udziałem pracowników w ramach doradztwa zawodowego w szkole? Czy doradca zawodowy musi weryfikować niekaralność osób wizytujących u uczniów podczas zajęć z doradztwa zawodowego? Czy doradca zawodowy powinien zapytać rodziców uczniów o zgodę na organizację spotkania z danym przedstawicielem zawodu? »
Promowanie przedsiębiorczości. Formy edukacji i wsparcia uczniów, którzy planują otworzyć działalność gospodarczą
Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z praca w tradycyjnym modelu nie jest jedyną atrakcyjną ścieżką kariery. Często pojawia się myśl o prowadzeniu własnego biznesu, który przyciąga poczuciem niezależności, elastycznością, możliwością realizacji pomysłów i realnym wpływem na otoczenie. Na drodze do upragnionej działalności gospodarczej mogą pojawić się różne przeszkody: brak kapitału, wysokie koszty startu, trudności w uzyskaniu kredytu, a także ograniczone doświadczenie i deficyty wiedzy z zakresu prawa, zarządzania czy procedur administracyjnych. Świadomość dostępnych form wsparcia może znacząco ułatwić start i zwiększyć szanse powodzenia w biznesie. Dlatego już na etapie edukacji szkolnej warto wśród młodych ludzi promować przedsiębiorczość i zadbać, aby mieli oni nie tylko dostęp do rzetelnych źródeł, ale także uczyli się, jak i gdzie poszukiwać potrzebnych informacji. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto promować przedsiębiorczość wśród uczniów? Jakie atrakcyjne działania wspierające przedsiębiorczość i innowacyjność można podejmować w szkole? Z jakich form wsparcia mogą korzystać młodzi, którzy marzą o własnym przedsiębiorstwie? Skąd przyszli pracownicy mogą czerpać środki na wsparcie swoich innowacyjnych pomysłów na biznes? Skąd uczniowie mogą czerpać praktyczną wiedzę na temat zakładania i prowadzenia własnej działalności? Jak i w jakim celu organizować inspirujące lekcje przedsiębiorczości i wymianę doświadczeń z udziałem lokalnych przedsiębiorców? »
Poznanie swoich talentów i osobowości. Test Gallupa – dla kogo i w jakim celu?
Doradca zawodowy pełni coraz ważniejszą rolę w ciągle zmieniającym się świecie edukacji i rynku pracy. Jednym z narzędzi, które zyskuje na popularności wśród coachów, doradców i specjalistów HR, jest Test Gallupa. Z artykułu dowiesz się: W jakim celu warto wykonać badanie talentów Gallupa? Uczniom w jakim wieku można zaproponować Test Talentów Gallupa? W jakie grupy połączono 34 talenty Gallupa? Jak wykorzystać wiedzę o 5 dominujących talentach wskazanych w wyniku testu? Jakie wskazuje się zalety i wady badania Gallupa? »
Higiena cyfrowa. W jaki sposób uczyć jej w szkole?
Technologia jest dziś obecna w życiu młodzieży niemal bez przerwy. Dla wielu uczniów ekran smartfona to pierwsza rzecz, którą widzą po przebudzeniu, i ostatnia, z którą zasypiają. Internet stał się przestrzenią, w której nie tylko zdobywają informacje i kontaktują się z rówieśnikami, lecz także szukają rozrywki, wsparcia emocjonalnego i ucieczki od codziennego napięcia. Jednak gdy przeciętny nastolatek spędza w sieci już ponad pięć godzin dziennie w dni powszednie, a w weekendy nawet więcej, trudno mówić o zdrowej równowadze. W tym kontekście higiena cyfrowa przestaje być dodatkiem do edukacji, a wręcz staje się koniecznością. Warto więc zastanowić się, jak mądrze i praktycznie prowadzić ten temat na lekcjach, także doradztwa zawodowego, i zajęciach wychowawczych. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najnowsze wyniki badań na temat czasu korzystania z urządzeń ekranowych i uzależnienia wśród młodzieży? Jak tworzyć z uczniami zasady higieny cyfrowej? W jakiej formie uczyć zasad bezpiecznego używania urządzeń cyfrowych? Dlaczego doradca zawodowy powinien przekazywać treści na temat dbania o higienę cyfrową, w tym uzależnienia od używania urządzeń ekranowych, kontrolowania czasu online? »
Najczęściej pojawiające się pytania na rozmowie o pracę w latach 2025–2030. Jak uczyć na nie odpowiadać?
Rozmowa kwalifikacyjna to kluczowy etap procesu rekrutacji. Jej celem jest nie tylko weryfikacja umiejętności, ale też poznanie osobowości kandydata, jego sposobu myślenia, reakcji na stres i umiejętności dopasowania do zespołu. W pracy doradcy zawodowego w szkole ponadpodstawowej oznacza to konieczność przygotowywania uczniów do rozmowy nie tylko merytorycznie, ale również psychologicznie i komunikacyjnie. Odpowiedni trening z pewnością ułatwi przyszłym pracownikom odpowiadanie na pytania na rozmowie o pracę. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najczęstsze pytania na rozmowie kwalifikacyjnej? Jakie cechy ceni pracodawca u osób aplikujących na dane stanowisko pracy? Co sprawdzają rekruterzy, zadając różne, w tym podchwytliwe pytania na rozmowie kwalifikacyjnej? Jakie mogą być przykłady odpowiedzi na pytania rekrutacyjne, gdy nie ma się doświadczenia poprzedniej pracy Jakie ćwiczenia i kształtowanie jakich kompetencji powinno obejmować kompleksowe przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej? »
Savoir-vivre kandydata – o kulturze osobistej podczas rozmowy o pracę
Kultura osobista w kontekście zawodowym to realna kompetencja wpływająca na odbiór kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Młodzi ludzie, wkraczając na rynek pracy, mają coraz większą świadomość swoich celów i możliwości, ale nie zawsze towarzyszy temu pewność, jak zachować się w sytuacjach oficjalnych. Dobre maniery, sposób mówienia, punktualność i umiejętność prowadzenia rozmowy z poszanowaniem zasad komunikacji to kwestie, które mogą decydować o pierwszym wrażeniu, a w konsekwencji o wyniku całego spotkania. Warto więc zadać pytanie, w jaki sposób nauczyciele i doradcy zawodowi mogą przekazywać wiedzę na temat zasad kultury osobistej podczas rozmowy o pracę? Z artykułu dowiesz się: Jakich zachowań powinni unikać kandydaci do pracy podczas rozmowy o pracę? Jak zrobić dobre wrażenie w oczach rekrutującego? W jaki sposób skutecznie i atrakcyjnie przekazywać wiedzę na temat zasad kultury osobistej podczas rozmowy o pracę? »
Najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego na rok 2025–2030
Zmieniający się rynek pracy oraz rozwój technologii rekrutacyjnych wpływają bezpośrednio na kształt dokumentów aplikacyjnych. Współczesne CV i list motywacyjny nie tylko prezentują doświadczenie zawodowe, ale są także narzędziem do budowania marki osobistej, pokazywania potencjału oraz świadomego komunikowania motywacji. W artykule przedstawiono zarówno aktualne globalne trendy, które będą dominować w latach 2025–2030, jak i praktyczne wskazówki wynikające z wieloletniej pracy doradczej z młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najnowsze trendy w pisaniu CV i listu motywacyjnego? Czym są list motywacyjny, życiorys, portfolio? Jakie dokumenty rekrutacyjne mają największe znaczenie? Czy wciąż warto w procesie rekrutacji napisać list motywacyjny? Czy warto uczyć uczniów jak napisać CV i dobry list motywacyjny? Czy warto korzystać z kreatora CV i szablonów CV do tworzenia profesjonalnego curriculum vitae? »
Ostatnia prosta przed maturą. Jak doradca zawodowy może wesprzeć maturzystę?
Okres przygotowania do egzaminu maturalnego to jeden z najważniejszych etapów w edukacji, dla wielu czas pełen obaw i niepewności. Istotne jest, aby doradca zawodowy był nie tylko źródłem informacji, ale oferował również przyszłym maturzystom wsparcie emocjonalne. Jak w tym trudnym czasie doradca zawodowy może wesprzeć maturzystę, pomóc uczniowi pokonać stres i ograniczające przekonania oraz zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową? Z artykułu dowiesz się: Jak wesprzeć maturzystę, który odczuwa stres z powodu wątpliwości, czy wybrał dobrą uczelnię, studia lub pomysł na karierę? W jaki sposób kształcić u uczniów umiejętność radzenia sobie ze stresem? Jaka może być rola doradcy zawodowego w procesie wsparcia maturzysty i absolwenta szkoły średniej? Jakie techniki pracy warto zaproponować kończącym etap nauki uczniom szkół ponadpodstawowych, którzy poszukują wsparcia w kreowaniu swojej kariery zawodowej? Jakie postawy i przekonania, które ukształtują w sobie młodzi ludzie, może w przyszłości szczególnie docenić pracodawca? »
Szkolny doradca zawodowy jako rzetelny ekspert rynku pracy 2025 – 2030
Rynek pracy w latach 2025–2030 będzie podlegać dynamicznym zmianom. Przedstawiciele młodego pokolenia muszą dostosować swoje podejście do kariery uwzględniając między innymi takie zjawiska jak automatyzacja, rozwój sztucznej inteligencji, nowe modele zatrudnienia i globalizacja. Wsparciem w tym zakresie dla ucznia jest nauczyciel doradca zawodowy. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są najważniejsze trendy w rekrutacji pracowników wchodzących na rynek pracy do 2030 r.? Jakie zmiany przechodzi światowy i polski rynek pracy? Do jakich zmian na rynku pracy należy przygotowywać uczniów? W jakich branżach można spodziewać się licznych nowych miejsc pracy w latach 2025-2030? Jakie działania uwzględnić w pracy nauczyciela doradcy zawodowego, aby przygotować uczniów do wejścia na rynek pracy do 2030? W jaki sposób nauczyciel doradca zawodowy może aktualizować wiedzę o przyszłości rynku pracy? Jak wdrażać wiedzę o wymaganiach rynku i przyszłości pracy w Polsce i na świecie podczas lekcji z doradcą zawodowym? »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 75

/WiedzaiPraktyka
/wip