Jakie wartości powinien mieć mój przyszły zawód? Technika Q-sort w praktyce
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Cel główny:
- uczniowie poznają technikę Q-sort i wykorzystują ją do określenia, jakie wartości są dla nich istotne w przyszłej pracy zawodowej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozpoznaje wartości i potrzeby ważne przy wyborze zawodu,
- uczy się porządkowania wypowiedzi według osobistych kryteriów,
- podejmuje refleksję nad tym, co dla niego istotne w pracy,
- rozwija umiejętność argumentowania swoich wyborów,
- potrafi nazwać i przedyskutować różne podejścia do wartości zawodowych.
Metody pracy:
- praca indywidualna,
- praca w parach,
- rozmowa kierowana z elementami burzy mózgów,
- praca indywidualna na tle grupy – prezentacja.
Środki dydaktyczne:
- „Matryca Q-sort. Co jest dla mnie ważne w przyszłej pracy?” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
- „Zestaw 25 stwierdzeń dotyczących pracy zawodowej” (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
- atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Podobne artykuły
Zobacz również
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 70

Dostępny w wersji elektronicznej