Jakie wartości powinien mieć mój przyszły zawód? Technika Q-sort w praktyce

Katarzyna Płuska

Autor: Katarzyna Płuska

Dodano: 9 czerwca 2025

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Cel główny:

  • uczniowie poznają technikę Q-sort i wykorzystują ją do określenia, jakie wartości są dla nich istotne w przyszłej pracy zawodowej. 

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozpoznaje wartości i potrzeby ważne przy wyborze zawodu,
  • uczy się porządkowania wypowiedzi według osobistych kryteriów,
  • podejmuje refleksję nad tym, co dla niego istotne w pracy,
  • rozwija umiejętność argumentowania swoich wyborów,
  • potrafi nazwać i przedyskutować różne podejścia do wartości zawodowych.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w parach,
  • rozmowa kierowana z elementami burzy mózgów,
  • praca indywidualna na tle grupy – prezentacja.

Środki dydaktyczne:

  • „Matryca Q-sort. Co jest dla mnie ważne w przyszłej pracy?” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • „Zestaw 25 stwierdzeń dotyczących pracy zawodowej” (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Pozostało jeszcze 88% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Płuska

Autor: Katarzyna Płuska

Specjalista ds. komunikacji społecznej, certyfikowany trener umiejętności społecznych (TUS) 1 i 2 stopnia dla dzieci i dorosłych, absolwentka specjalizacji zarządzania zasobami ludzkimi, menedżer oświaty, trener soft skills, autorka serwisu „Miękko o kompetencjach” www.katarzynapluska.pl. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Integracja sensoryczna. Twórczyni tematycznych artykułów, e-booków, pomocy dydaktycznych oraz kursów online. Szkoleniowiec.

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 70

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 70
Dostępny w wersji elektronicznej