SCAMPER – nowe spojrzenie na stare rzeczy

Katarzyna Płuska

Autor: Katarzyna Płuska

Dodano: 20 sierpnia 2025

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych 

Cel główny:

  • rozwijanie umiejętności twórczego i praktycznego myślenia poprzez zastosowanie metody SCAMPER do modyfikowania znanych przedmiotów, sytuacji i rozwiązań z życia codziennego. 

Uczeń:

  • rozumie, na czym polega metoda SCAMPER i zna jej zastosowanie w praktyce,
  • potrafi wykorzystać siedem pytań metody SCAMPER do analizowania i ulepszania różnych rozwiązań,
  • tworzy własne pomysły, modyfikacje i usprawnienia wybranych przedmiotów, usług lub sytuacji,
  • pracuje indywidualnie i zespołowo, dzieląc się swoimi pomysłami i wspólnie szukając rozwiązań.

Metody pracy:

  • dyskusja moderująca z miniwykładem, 
  • doświadczenie,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • rekwizyt – telefon z ładowarką, bidon oraz piórnik, 
  • „Metoda SCAMPER (7 kroków)” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia oraz dla każdej z utworzonych grup, 
  • „Zagadnienia do losowania (9 karteczek)” – załącznik nr 2.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Pozostało jeszcze 88% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Płuska

Autor: Katarzyna Płuska

Specjalista ds. komunikacji społecznej, certyfikowany trener umiejętności społecznych (TUS) 1 i 2 stopnia dla dzieci i dorosłych, absolwentka specjalizacji zarządzania zasobami ludzkimi, menedżer oświaty, trener soft skills, autorka serwisu „Miękko o kompetencjach” www.katarzynapluska.pl. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Integracja sensoryczna. Twórczyni tematycznych artykułów, e-booków, pomocy dydaktycznych oraz kursów online. Szkoleniowiec.

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72
Dostępny w wersji elektronicznej