Nauka asertywności – sztuki skutecznego i stosownego odmawiania
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Cel główny:
- rozwinięcie umiejętności asertywnego wyrażania swoich potrzeb, opinii i emocji w sposób stanowczy, ale jednocześnie uprzejmy, z poszanowaniem zarówno własnych granic, jak i granic innych osób.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- kształtuje umiejętności asertywnego wyrażania opinii i odmawiania w różnych sytuacjach społecznych,
- rozwija zdolności argumentowania swojego stanowiska w sposób uprzejmy, ale stanowczy,
- uczy się, jak nie ulegać presji grupowej i buduje pewność siebie.
Metody pracy:
- miniwykład,
- praca w parach,
- praca w grupach,
- metoda dramy,
- burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
- W labiryncie postaw: asertywność, uległość, agresja? (załącznik 1) – dla każdej grupy,
- kartki A4,
- flipchart, mazaki lub tablica, kreda.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
- atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Podobne artykuły
Zobacz również
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65
Dostępny w wersji elektronicznej