Etyka w miejscu pracy, czyli jak rozpoznać nieetyczne zachowania pracodawcy
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Cel główny:
- nabycie umiejętności rozpoznawania nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy i odpowiedniego reagowania na nie w celu ochrony swoich praw jako pracownika.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- poznaje różne formy nieetycznych zachowań pracodawców wobec pracowników,
- uczy się rozpoznawać oznaki mobbingu, bullyingu i innych nieetycznych zachowań ze strony pracodawcy,
- dowiaduje się, jak reagować na nieetyczne zachowania w miejscu pracy,
- rozumie, jakie prawa mają pracownicy w zakresie ochrony przed nieetycznymi praktykami.
Metody pracy:
- miniwykład,
- dyskusja,
- burza mózgów,
- analiza przypadków,
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- film pt. <a >„Jak rozpoznać toksycznego pracodawcę?” [1],
- „Rozpoznajemy mobbing i inne nieetyczne zachowania pracodawcy” (załącznik 1) – dla każdego ucznia,
- flipchart lub tablica, mazaki.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
- atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Podobne artykuły
Zobacz również
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65
Dostępny w wersji elektronicznej