zawód

5. Jak ocenić trafność wyboru zawodowego? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • nauka oceny trafności wyboru zawodowego na podstawie wyników analiz różnych czynników,
  • rozwijanie umiejętności identyfikacji i refleksji nad czynnikami mającymi wpływ na wybory zawodowe (zainteresowania, umiejętności, wartości, warunki rynku pracy, wpływ rodziny i środowiska),
  • wsparcie uczniów w procesie samooceny i świadomego planowania ścieżki zawodowej, z uwzględnieniem osobistych predyspozycji i preferencji.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • zna różne zawody i umiejętności potrzebne do ich wykonywania,
  • rozumie, jaki wpływ na wybór zawodu mają jego zainteresowania, umiejętności i wyznawane wartości,
  • uczestniczy w dyskusji i ćwiczeniach grupowych, aby lepiej zrozumieć różne perspektywy zawodowe,
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia poprzez analizę plusów i minusów pracy w różnych zawodach.

Metody pracy:

  • miniwykład z dyskusją,
  • metoda plakatowa,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • Moje zawodowe wybory – ankieta (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • Lista zawodów (załącznik nr 2),
  • kartki A3, kolorowe mazaki – dla każdej grupy,
  • kartka i długopis – dla każdej pary.

Przewidywany czas realizacji: 60 min.

3. Co zapakować do plecaka, udając się w podróż do zawodowego celu? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • doskonalenie umiejętności tworzenia i realizacji długoterminowych planów zawodowych oraz adaptacji

do zmieniającego się środowiska pracy.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie, że rozwój zawodowy to proces ciągły, wymagający adaptacji do zmieniającego się rynku pracy,
  • rozwija umiejętność planowania i organizacji,
  • rozumie, jakie kroki są potrzebne do osiągnięcia zawodowych celów.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • ćwiczenie indywidualne,
  • burza mózgów.

Środki dydaktyczne:

  • film pt. WYBIERAM ŚWIADOMIE – doradca zawodowy radzi – „Mój potencjał zawodowy” [1],
  • Mój plecak na zawodową podróż (załącznik 1 – dla każdego ucznia),
  • zdjęcia ilustrujące przedmioty, tj.: kompas, górskie buty, sweter, rękawiczki, woda, prowiant, naładowany telefon, powerbank, latarka, GPS, wodoodporna mapa, apteczka, scyzoryk, zapałki,
  • flipchart, mazaki lub tablica, kreda.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.