zawód

  Profilaktyka wykluczenia zawodowego. Czynniki predysponujące ucznia – przyszłego pracownika – do wykluczenia z rynku pracy

Profilaktyka wykluczenia zawodowego. Czynniki predysponujące ucznia – przyszłego pracownika – do wykluczenia z rynku pracy

Dzisiejszy rynek pracy jest niezwykle konkurencyjny i wymagający. Aby odnieść sukces zawodowy, niezbędne jest posiadanie odpowiednich umiejętności, wiedzy i predyspozycji. Niestety, nie wszyscy uczniowie są równie dobrze przygotowani do wejścia na ten rynek. Część z nich jest narażona na wykluczenie zawodowe. Istnieje wiele czynników, które mogą predysponować ucznia do tego niekorzystnego stanu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są wyróżniane formy wykluczenia zawodowego?
  • Czym wykluczenie zawodowe różni się od wykluczenia społecznego?
  • Które grupy społeczne są szczególnie narażone na wykluczenie zawodowe?
  • Jakie skutki ma długotrwałe bezrobocie dla jednostki i społeczeństwa?
  • Dlaczego niskie zarobki mogą być jednym z czynników wykluczenia zawodowego?
  • Czym jest praca w warunkach niesprzyjających rozwojowi zawodowemu?
  • Jakie są konsekwencje pracy niepewnej (prekariatu) dla młodych ludzi?
  • Dlaczego dyskryminacja na rynku pracy może prowadzić do wykluczenia zawodowego?
  • Jakie indywidualne czynniki predysponują uczniów do wykluczenia zawodowego?
  • Które czynniki społeczne i ekonomiczne zwiększają ryzyko wykluczenia zawodowego?
  • Jakie nowe wyzwania XXI wieku mogą przyczyniać się do wykluczenia zawodowego?
  • Jak dysfunkcyjne środowisko rodzinne wpływa na przyszłe szanse zawodowe uczniów?
  • Jakie trudności zdrowotne i edukacyjne mogą utrudnić uczniom znalezienie zatrudnienia?
  • Jak brak doświadczenia zawodowego wpływa na możliwość znalezienia pracy przez młodych ludzi?

5. Jak ocenić trafność wyboru zawodowego? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • nauka oceny trafności wyboru zawodowego na podstawie wyników analiz różnych czynników,
  • rozwijanie umiejętności identyfikacji i refleksji nad czynnikami mającymi wpływ na wybory zawodowe (zainteresowania, umiejętności, wartości, warunki rynku pracy, wpływ rodziny i środowiska),
  • wsparcie uczniów w procesie samooceny i świadomego planowania ścieżki zawodowej, z uwzględnieniem osobistych predyspozycji i preferencji.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • zna różne zawody i umiejętności potrzebne do ich wykonywania,
  • rozumie, jaki wpływ na wybór zawodu mają jego zainteresowania, umiejętności i wyznawane wartości,
  • uczestniczy w dyskusji i ćwiczeniach grupowych, aby lepiej zrozumieć różne perspektywy zawodowe,
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia poprzez analizę plusów i minusów pracy w różnych zawodach.

Metody pracy:

  • miniwykład z dyskusją,
  • metoda plakatowa,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • Moje zawodowe wybory – ankieta (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • Lista zawodów (załącznik nr 2),
  • kartki A3, kolorowe mazaki – dla każdej grupy,
  • kartka i długopis – dla każdej pary.

Przewidywany czas realizacji: 60 min.

3. Co zapakować do plecaka, udając się w podróż do zawodowego celu? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • doskonalenie umiejętności tworzenia i realizacji długoterminowych planów zawodowych oraz adaptacji

do zmieniającego się środowiska pracy.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • rozumie, że rozwój zawodowy to proces ciągły, wymagający adaptacji do zmieniającego się rynku pracy,
  • rozwija umiejętność planowania i organizacji,
  • rozumie, jakie kroki są potrzebne do osiągnięcia zawodowych celów.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • ćwiczenie indywidualne,
  • burza mózgów.

Środki dydaktyczne:

  • film pt. WYBIERAM ŚWIADOMIE – doradca zawodowy radzi – „Mój potencjał zawodowy” [1],
  • Mój plecak na zawodową podróż (załącznik 1 – dla każdego ucznia),
  • zdjęcia ilustrujące przedmioty, tj.: kompas, górskie buty, sweter, rękawiczki, woda, prowiant, naładowany telefon, powerbank, latarka, GPS, wodoodporna mapa, apteczka, scyzoryk, zapałki,
  • flipchart, mazaki lub tablica, kreda.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.