Przebranżowienie – dlaczego warto rozmawiać z uczniami o zmianie zawodu i przekwalifikowaniu podczas doradztwa zawodowego

Katarzyna Kielisiak

Autor: Katarzyna Kielisiak

Dodano: 16 grudnia 2024
  Przebranżowienie – dlaczego warto rozmawiać z uczniami o zmianie zawodu i przekwalifikowaniu podczas doradztwa zawodowego

Współczesny rynek pracy jest dynamiczny i nieprzewidywalny. Żyjemy w rzeczywistości VUCA (akronim z jęz. angielskiego: Volatility – zmienność, Uncertainty – niepewność, Complexity – złożoność, Ambiguity – niejednoznaczność) [1]. Zawody, które jeszcze kilka lat temu były pożądane, dziś tracą na znaczeniu, a nowe profesje pojawiają się z „prędkością światła”. W obliczu tych zmian, coraz więcej pracowników zastanawia się nad przebranżowieniem, czyli zmianą ścieżki kariery. Także uczniowie, którzy dopiero planują wygląd swojej drogi zawodowej, powinni być świadomi zachodzących zmian w środowisku pracy i uwzględniać możliwość lub konieczność przebranżowienia się w dalszej przyszłości.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czy już na etapie planowania początków ścieżki kariery zawodowej warto myśleć o tym, by zmienić zawód?
  • Czym różnią się od siebie, przekwalifikowanie, przebranżowienie i zmiana zawodu?
  • Czy zmiana pracy zawsze powinna wynikać z konieczności?
  • Czy wizja przebranżowienia i przekwalifikowania się jest realna dla uczniów?
  • Co powinien sprawdzić kandydat przed podjęciem decyzji o zmianie – branżowej lub zawodowej?

Pozostało jeszcze 89% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Kielisiak

Autor: Katarzyna Kielisiak

Doradca zawodowy i coach kariery, trener zmiany, certyfikowany projektant kariery metodologii „CareerDesign”. Absolwentka programu rozwoju i treningu kompetencji „Master Class Doradcy Kariery – Trening Budowania Mocy”. Specjalista Obrazkowego Testu Zawodów BBT (tzw. Test Achtnicha), projekcyjnej metody wyjaśniania skłonności zawodowych. Absolwentka UJ na Wydziale Historycznym.

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 65
Dostępny w wersji elektronicznej