Przebranżowienie – dlaczego warto rozmawiać z uczniami o zmianie zawodu i przekwalifikowaniu podczas doradztwa zawodowego
Współczesny rynek pracy jest dynamiczny i nieprzewidywalny. Żyjemy w rzeczywistości VUCA (akronim z jęz. angielskiego: Volatility – zmienność, Uncertainty – niepewność, Complexity – złożoność, Ambiguity – niejednoznaczność) [1]. Zawody, które jeszcze kilka lat temu były pożądane, dziś tracą na znaczeniu, a nowe profesje pojawiają się z „prędkością światła”. W obliczu tych zmian, coraz więcej pracowników zastanawia się nad przebranżowieniem, czyli zmianą ścieżki kariery. Także uczniowie, którzy dopiero planują wygląd swojej drogi zawodowej, powinni być świadomi zachodzących zmian w środowisku pracy i uwzględniać możliwość lub konieczność przebranżowienia się w dalszej przyszłości.
Z artykułu dowiesz się:
- Czy już na etapie planowania początków ścieżki kariery zawodowej warto myśleć o tym, by zmienić zawód?
- Czym różnią się od siebie, przekwalifikowanie, przebranżowienie i zmiana zawodu?
- Czy zmiana pracy zawsze powinna wynikać z konieczności?
- Czy wizja przebranżowienia i przekwalifikowania się jest realna dla uczniów?
- Co powinien sprawdzić kandydat przed podjęciem decyzji o zmianie – branżowej lub zawodowej?
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
- atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy