klasy IV-VI

6. Kataloguję…

Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV–VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do wskazywania swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • wskazuje swoje mocne strony,
  • potrafi wymienić sposoby rozpoznawania mocnych stron.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w grupie,
  • praca w dwójkach,
  • dywanik pomysłów,
  • ćwiczenie,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • tablica/flipchart,
  • „dywaniki”7 – jeden dla każdej grupy,
  • Mam mocne strony (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia),
  • Lista mocnych stron (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz do pocięcia dla nauczyciela),
  • arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy,
  • klej – jeden dla każdej grupy,
  • kartki A4 – komplet 20 dla każdej grupy (10 do fazy II, 10 do fazy III „dywanika pomysłów”),
  • kartki A5 – jedna dla każdej dwójki,
  • masa mocująca,
  • małe karteczki samoprzylepne w trzech kolorach lub trzech różnych kształtach w ilości takiej, aby każdy uczeń otrzymał trzy karteczki (każda w innych kolorze bądź kształcenie),
  • pisaki.

Przewidywany czas: 2 × 45 minut.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej, w parach i grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

3. Następna stacja: Zawód

Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: wymienianie różnych grup zawodów i podawanie przykładów zawodów dla tych grup oraz opisywanie różnych dróg dojścia do nich.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • poznaje różne zawody,
  • podaje przykładowe miejsca pracy w tych zawodach,
  • opisuje specyfikę pracy w tych zawodach i różne drogi dochodzenia do tych zawodów.

Metody pracy:

  • praca w obwodach stacyjnych,
  • dyskusja kierowana.

Środki dydaktyczne:

  • Rysujemy atrybuty (załącznik 1 do pocięcia),
  • Nazwy zawodów (załącznik nr 2),
  • Motoskojarzenia (załącznik nr 3 – tyle sztuk, ile jest grup),
  • Zgadnij, co robimy! (załącznik nr 4 – tyle sztuk, ile jest grup),
  • Kwalifikacje ukryte w kopercie (załącznik nr 5 – do pocięcia i zapakowania każdego zestawu do koperty,
  • pudełko, w którym będą się znajdowały kartki z pociętym załącznikiem nr 1,
  • kartki papieru A4,
  • kredki lub flamastry,
  • kolorowe czasopisma,
  • nożyczki,
  • klej,
  • kartki papieru A3 (tyle sztuk, ile jest grup),
  • przybory do pisania,
  • koperty (tyle sztuk, ile jest grup).

Przewidywany czas realizacji: 45 minut.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).