Nowoczesne Doradztwo Zawodowe

Przeszkody na drodze do celu edukacyjno-zawodowego. Jak je przeskoczyć? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • formułuje wstępny cel edukacyjno-zawodowy,
  • nazywa możliwe przeszkody na drodze do jego osiągnięcia,
  • uczy się współpracy i buduje poczucie sprawczości.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • praca indywidualna,
  • praca indywidualna na tle grupy,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Karta pracy do przeszkody nr 1 „Tunel niepewności” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • Karta pracy do przeszkody nr 4 „Plecak ograniczeń” (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia,
  • mazaki,
  • rekwizyty:
  1. sznurek, taśma malarska lub skakanka,
  2. firanka lub inna lekka tkanina zawieszona na krzesłach oraz kartka z napisem „Tunel niepewności”,
  3. kartka z napisem „Ściana cudzych oczekiwań”, obrazek przedstawiający ceglaną ścianę oraz kartka i długopis – dla każdej z trzech utworzonych grup,
  4. poplątany sznurek lub włóczka oraz kartka z napisem „Plątanina informacji”,
  5. plecak z kartką z napisem „Co jest twoim ograniczeniem?”,
  6. arkusz A3 z napisem „CEL”.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.