Nowoczesne Doradztwo Zawodowe

Snowball Method. Jak podejmować dobre decyzje edukacyjne i zawodowe?

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Cel główny:

  • uświadomienie uczniom, jakie czynniki wpływają na podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz wyłonienie najważniejszych kryteriów wyboru dalszej ścieżki. 

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozpoznaje możliwości dalszej edukacji i pracy po ukończeniu swojego typu szkoły,
  • identyfikuje czynniki, które wpływają na podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych,
  • potrafi wybrać i uzasadnić własne kryteria decyzyjne,
  • współpracuje w parze i grupie przy selekcjonowaniu najważniejszych kryteriów,
  • uczestniczy w procesie wspólnego wypracowywania kryteriów wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej,
  • potrafi porównać różne perspektywy i wyciągać wnioski. 

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w parach,
  • praca w grupach,
  • metoda kuli śnieżnej Snowball Method,
  • miniwykład z dyskusją moderowana,
  • prezentacja.

Środki dydaktyczne:

  • kartki i długopisy,
  • tablica lub flipchart.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Przeszkody na drodze do celu edukacyjno-zawodowego. Jak je przeskoczyć? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • formułuje wstępny cel edukacyjno-zawodowy,
  • nazywa możliwe przeszkody na drodze do jego osiągnięcia,
  • uczy się współpracy i buduje poczucie sprawczości.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • praca indywidualna,
  • praca indywidualna na tle grupy,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Karta pracy do przeszkody nr 1 „Tunel niepewności” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • Karta pracy do przeszkody nr 4 „Plecak ograniczeń” (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia,
  • mazaki,
  • rekwizyty:
  1. sznurek, taśma malarska lub skakanka,
  2. firanka lub inna lekka tkanina zawieszona na krzesłach oraz kartka z napisem „Tunel niepewności”,
  3. kartka z napisem „Ściana cudzych oczekiwań”, obrazek przedstawiający ceglaną ścianę oraz kartka i długopis – dla każdej z trzech utworzonych grup,
  4. poplątany sznurek lub włóczka oraz kartka z napisem „Plątanina informacji”,
  5. plecak z kartką z napisem „Co jest twoim ograniczeniem?”,
  6. arkusz A3 z napisem „CEL”.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.