W tym miejscu znajdziesz materiały wspierające doradców w realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Znajdują się tutaj zarówno wskazówki praktyczne, jak również wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych.
Roczny program realizacji doradztwa zawodowego w szkole – pytania i odpowiedzi
Obowiązek przygotowania rocznego programu realizacji doradztwa zawodowego wynika z rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego. Przepisy te są bardzo ogólne i nie odpowiadają na pytanie, jak opracować program, którego nadrzędnym celem jest przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Wśród doradców zawodowych pojawiają się więc wątpliwości, co powinien zawierać i na co zwrócić szczególną uwagę przy jego tworzeniu. W artykule udzielamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Z artykułu dowiesz się: Czy roczny program realizacji doradztwa zawodowego jest tym samym, co wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego? W jakim trybie przyjmowany jest roczny program realizacji doradztwa zawodowego? Co powinien uwzględniać roczny program doradztwa zawodowego? Jakie działania można uwzględnić w rocznym programie? W jakiej formie przygotować roczny program realizacji doradztwa zawodowego? »
Doradztwo zawodowe w systemie edukacji – podstawy prawne
Znajomość aktualnych przepisów to podstawa pracy doradcy zawodowego. Bez przepisów prawa oświatowego trudno jest rzetelnie wspierać uczniów w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Prawo oświatowe nie tylko określa zasady organizacji doradztwa w szkołach, ale także nakłada konkretne obowiązki na dyrektora szkoły, doradcę zawodowego oraz pozostałych nauczycieli zatrudnionych w szkole. Nauczyciel, który nie orientuje się w tych regulacjach, ryzykuje podejmowanie działań sprzecznych z przepisami i utratę zaufania środowiska szkolnego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Które akty prawne regulują doradztwo zawodowe w systemie edukacji? Które przepisy szczegółowo określają organizację doradztwa zawodowego w szkołach? Znajomość których przepisów prawa oświatowego jest niezbędna do właściwej realizacji zadań doradcy zawodowego w szkole? »
Edukacja na wsi – perspektywy uczniów szkół z obszarów wiejskich
Czy możliwości edukacyjne ucznia ze wsi są w Polsce inne niż dla mieszkańca miasta? Kreśląc perspektywy edukacyjne dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich warto zastanowić się nad sytuacją polskiej wsi w ogóle, nad jej możliwościami rozwojowymi, ale także czynnikami, które kształtują polską wieś XXI wieku. Z artykułu dowiesz się: Jakie zmiany społeczne wpłynęły w ostatnich latach na jakość działań edukacyjnych na wsi? Jakie priorytety stawia się w edukacji dorosłych i dzieci na obszarach wiejskich? Czy wciąż istnieją istotne różnice perspektyw edukacyjnych pomiędzy miejską a wiejską szkołą? Czy młodzi mieszkańcy wsi przejawiają inne kompetencje miękkie niż ich rówieśnicy z miasta? »
Rola wychowawców i nauczycieli przedmiotów w realizacji WSDZ
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) to zespół działań wspierających ucznia w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej, realizowanych przez całą społeczność szkolną. Jego skuteczność nie zależy wyłącznie od zaangażowania doradcy zawodowego. Ważną rolę odgrywają ci, którzy na co dzień pracują z uczniami – wychowawcy oraz nauczyciele przedmiotowi [1]. To oni, poprzez relacje, obserwację i codzienne sytuacje edukacyjne, mogą skutecznie wspierać rozwój samoświadomości uczniów, ich aspiracji oraz kompetencji przydatnych w dorosłym życiu. Ich codzienne działania mają istotne znaczenie dla realizacji programu doradztwa zawodowego w szkole i są integralnym elementem wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jaką rolę odgrywa wychowawca w realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego? W jaki sposób nauczyciele przedmiotowi mogą wspierać uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych? Jak nauczyciel przedmiotowy może włączyć doradztwo zawodowe w treści swojego przedmiotu? Jak szkoła może skutecznie włączyć rodziców w działania związane z doradztwem zawodowym? »
Włączenie specjalistów (psychologa, pedagoga) w realizację WSDZ
Rola psychologa i pedagoga w szkole jest nieoceniona. Specjaliści ci są cennym wsparciem w życiu młodego człowieka, także w kontekście doradztwa zawodowego. Czy uczeń może liczyć na ich pomoc w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej? Zdecydowanie tak – współpraca nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) umożliwia realizację zadań z zakresu doradztwa zawodowego na wszystkich etapach kształcenia. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jaką rolę pełnią psycholog i pedagog w realizacji doradztwa zawodowego w szkole? W jaki sposób specjaliści wspierają ucznia w wyborze dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej? Na czym polega współpraca z rodzicami w ramach WSDZ? Jakie działania podejmują pedagodzy i psycholodzy w zakresie diagnozy predyspozycji zawodowych uczniów? »
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego – struktura i organizacja
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) to obowiązkowy element organizacji pracy szkoły. Choć jego opracowanie jest wymagane ustawowo, to brak szczegółowych wytycznych dotyczących jego treści powoduje, że wiele szkół ma trudność z jego opracowaniem. Jak zbudować dokument, który będzie zgodny z prawem, spójny wewnętrznie i rzeczywiście wspierający ucznia w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej? W niniejszym artykule omawiamy cele, strukturę, etapy organizacji WSDZ oraz przykładowe rozwiązania do zastosowania w praktyce szkolnej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak opracować wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zgodny z przepisami prawa oświatowego? Kto odpowiada za przygotowanie, wdrożenie i ewaluację działań doradczych w szkole? Jakie elementy powinien zawierać roczny program realizacji doradztwa zawodowego? W jaki sposób angażować nauczycieli, rodziców i instytucje zewnętrzne w działania WSDZ? Jak planować działania doradcze dostosowane do etapu edukacyjnego uczniów? »
Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego – jeden z priorytetowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026
Dn. 21 maja 2025 r. Minister Edukacji Barbara Nowacka przedstawiła główne kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na nadchodzący rok szkolny 2025/2026. Jednym z nich jest promocja edukacji zawodowej w szkołach podstawowych. Wśród innych podkreślonych zagadnień znalazły się m.in. profilaktyka zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, wykorzystanie sztucznej inteligencji w dydaktyce oraz interdyscyplinarne nauczanie przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. »
Organizacja zajęć z doradztwa zawodowego w terenie
Współczesne szkolne doradztwo zawodowe musi odpowiadać na dynamicznie zmieniający się świat pracy i coraz wcześniejsze pytania uczniów o przyszłość. Prezentacja zawodów w sali lekcyjnej w niewielkim stopniu uwzględnia potrzebę budowania doświadczenia – fundament skutecznego uczenia się opartego na przeżyciu, działaniu i refleksji. W tym kontekście zasadne staje się pytanie: czy przestrzeń edukacyjna ograniczona do klasy szkolnej sprzyja rzeczywistemu rozwijaniu orientacji zawodowej? Wyjście do lokalnych środowisk pracy, w przestrzeń publiczną, do miejsc aktywności zawodowej i społecznej jest dla uczniów przeżyciem silniej oddziałującym i kształtującym niż tradycyjna lekcja. Z artykułu dowiesz się: Jaką formę mogą mieć zajęcia z doradztwa zawodowego w terenie? Jakie wartości niesie ze sobą lekcja terenowa? czym należy pamiętać, organizując wyjście z uczniami w ramach lekcji terenowej? W jaki sposób przygotować się w sali lekcyjnej do wyjścia z uczniami, by było ono owocne? Gdzie warto udać się z uczniami na zajęcia w ramach doradztwa zawodowego? »
Mam marzenia – nie mam środków. O formach wsparcia finansowego ucznia
Niektórzy uczniowie od najmłodszych lat wiedzą, co chcieliby robić w życiu. Natomiast inni potrzebują więcej czasu, by odnaleźć swój kierunek. Jedni marzą o pracy lekarza, architekta, informatyka czy mechanika, a drudzy chcą tworzyć i odkrywać. Wszyscy potrzebują wsparcia, by móc te marzenia stopniowo realizować. Czasem potrzebną pomocą są jedynie dobre słowo, podpowiedź, rozmowa. Niektórym brakuje środków finansowych na kurs, komputer, dojazdy czy materiały edukacyjne. W jaki sposób nauczyciele mogą przyczynić się do organizacji wsparcia finansowego ucznia? Z artykułu dowiesz się: Z jakich źródeł uczeń może otrzymać pomoc materialną, m.in. zasiłek szkolny, zasiłek rodzinny, stypendium szkolne i inne świadczenia? Czy dochód na osobę w rodzinie i wyniki w nauce to jedyne możliwe kryterium we wniosku o przyznanie stypendium szkolnego? Jakie form wsparcia finansowego o charakterze socjalnym może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej lub z niepełnosprawnością? Jakie świadczenie przysługuje uczniom rozpoczynającym rok szkolny? Czy istnieję formy wsparcia finansowego, ze względu na miejsce zamieszkania, kierowane do uczniów z obszarów wiejskich? Czy możliwe jest wykorzystywane świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych dojazdem do szkoły? Czy można otrzymać jednorazowy zasiłek, na który zapotrzebowanie wyników z powodu zdarzeń losowych? »
Wyniki kontroli doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych – zawartość arkuszy kontroli, wstępne doniesienia i rekomendacje
Polityka oświatowa państwa w bieżącym roku szkolnym kładzie nacisk m.in. na wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych uczniów poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. W ramach nadzoru pedagogicznego, kuratorzy oświaty w bieżącym roku szkolnym przeprowadzają w szkołach podstawowych kontrolę. Jakie są wyniki kontroli doradztwa zawodowego w okresie do marca 2025 – zgodności realizacji przedmiotu z przepisami prawa oświatowego w szkołach podstawowych? Z artykułu dowiesz się: Co jest sprawdzane przez kuratorium podczas kontroli zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego w szkole? Jakie punkty znalazły się w arkuszach kontroli w zakresie zgodności z przepisami prawa, zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej? Jakie są pierwsze wyniki kontroli doradztwa zawodowego w publicznych szkołach podstawowych? »
Kategorie
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72
