Cel główny: określanie własnej hierarchii wartości i potrzeb.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wskazuje na wartości życiowe i zawodowe,
- wymienia czynności zawodowe,
- uzasadnia wybory,
- łączy wartości zawodowe z czynnościami i zadaniami zawodowymi.
Metody pracy:
- wizualizacja,
- praca indywidualna,
- autoprezentacja.
Środki dydaktyczne:
- projektor, tablica,
- Myślenie obrazami (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
- Karta instruktażowa – Myślenie obrazami (załącznik nr 2 – do wyświetlenia na tablicy do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
- kartka A5 i długopis.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa własną hierarchię wartości i potrzeb, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Proponowane sytuacje dydaktyczne:
1. Nauczyciel wita uczniów, przedstawia główny cel lekcji oraz wyjaśnia sposób jej realizacji. Zadaniem uczniów będzie wskazanie wartości zawodowych i czynności zawodowych, które chcieliby wykonywać w przyszłości. Mają ich do tego zainspirować fotografie wyświetlone na tablicy – Myślenie obrazami (załącznik nr 1).
2. Obrazy mają charakter przenośni/symbolu, który może luźno łączyć się ze wskazanym zawodem.
3. Zawód wskazany przez ucznia może być rzeczywisty lub uwaga – wymyślony. Ważne, aby uczeń dokonał uzasadnienia według wyświetlonego wzoru – Karta instruktażowa – Myślenie obrazami (załącznik nr 2).
Uczniowie proszeni są o wybór czterech spośród ośmiu. Do każdej z wybranej fotografii:
a) wymyślają lub zapisują znany im zawód,
b) wskazują na wartości, jakimi powinna kierować się osoba wykonująca ten zawód,
c) uzasadniają możliwość wykonywania tego zawodu, wskazując na swoje predyspozycje osobowościowe związane z czynnościami zawodowymi. Swoje pomysły zapisują na kartce.
4. Po przekazaniu polecenia nauczyciel prezentuje przykład związany z fotografią dwóch róż.
5. Uczniowie po opracowaniu czterech przykładów (fotografii) prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy.
6. Nauczyciel podsumowując lekcję, może zadać pytania:
- Który z etapów wykonywanego zadania był dla was najtrudniejszy?
- Czy wiecie, z czego mogą wynikać wasze trudności?