klasy VII-VIII

9. Mój kolejny ruch cz. 1 – zainteresowania. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

10. Turystyka… jeszcze nie kosmiczna… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: analizowanie informacji na temat zawodów z branży turystycznej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • charakteryzuje zawody technika turystyki na obszarach wiejskich i technika organizacji turystyki,
  • wymienia kwalifikacje, możliwości ich uzyskiwania oraz ścieżki kształcenia w tych zawodach,
  • wskazuje źródła wiedzy o tych zawodach.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • praca w grupach,
  • zgadywanka,
  • praca indywidualna,
  • psychozabawa.

Środki dydaktyczne:

  • Zgadnij kim jestem? (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej czteroosobowej grupy),
  • Psychozabawa: Czy zawody z branży turystycznej pasują do mnie? (załącznik nr 2 – po jednym dla każdego ucznia),
  • przybory do pisania.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Opcjonalnie – jeśli uczniowie mają trudność w tłumaczeniu stwierdzeń, doradca lub nauczyciel języka angielskiego może tłumaczyć poszczególne zwroty, a uczniowie po kolei wypełniają kwestionariusz.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
(Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

8. Prawdy, półprawdy i mity. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: wyszukiwanie i analizowanie informacji na temat zawodów oraz charakteryzowanie wybranych zawodów.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • analizuje informacje na dany temat,
  • poznaje zawody niszowe,
  • dzieli się wiedzą,
  • współpracuje w grupie,
  • prezentuje temat na forum.

Metody:

  • praca w grupie,
  • gra,
  • tutoring.

Środki dydaktyczne:

  • projektor, tablica,
  • jeden pionek dla każdej grupy (na 30 uczniów – 6 pionków),
  • Plansza do gry (załącznik nr 1 – 6 kopii, po jednej dla każdej z grup do pobrania ze strony

www.doradztwoszkolne.pl),

  • Zestaw do gry nr I. Pytania i zadania (załącznik nr 1a, 3 kopie – po jednej dla każdej z grup),
  • Poprawne odpowiedzi do zestawu do gry I (załącznik nr 1b – dla każdego lidera),
  • Zestaw do gry nr II. Pytania i zadania (załącznik nr 2a, 3 kopie – po jednej dla każdej z grup),
  • Poprawne odpowiedzi do Zestawu do gry nr II (załącznik nr 2b – dla każdego lidera),
  • Informacje zawodowe – Zestaw do gry nr I (załącznik nr 3 – do wyświetlenia na tablicy),
  • Informacje zawodowe – Zestaw do gry nr II (załącznik nr 4 – do wyświetlenia na tablicy).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

7. Autoprezentacja – inspiracja do rozwoju osobistego. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cele główne: dokonanie autoprezentacji oraz określenie celów i planów edukacyjno-zawodowych z uwzględnieniem własnych zasobów. Cele szczegółowe, uczeń:

  • dokonuje syntezy wiedzy o sobie samym,
  • konkretyzuje cele edukacyjne,
  • planuje przyszłość edukacyjno-zawodową,
  • skutecznie komunikuje się ze słuchaczami,
  • doskonali techniki autoprezentacji,
  • stosuje figury retoryczne w publicznym wystąpieniu,
  • radzi sobie ze stresem, zarządza tremą.

Metody:
• miniwykład,

  • praca indywidualna,
  • heureza,
  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • projektor/TV, biała tablica,
  • kartka A4, długopis (dla każdego ucznia),
  • Pytania pomocnicze do autoprezentacji (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy),
  • Kryteria wystąpienia publicznego (załącznik nr 2 – 3 egzemplarze dla członków „Komisji rekrutacyjnej” i do wyświetlenia na tablicy).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w grupie przy realizacji następujących treści programowych
z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje autoprezentacji oraz określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

8. SMART wybory. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu
doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

11. „Myślę, więc jestem” – w poszukiwaniu fundamentów wiedzy edukacyjno-zawodowej. Karta pracy dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: znalezienie przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł. Cele szczegółowe, uczeń:

  • analizuje i nazywa swoje mocne strony,
  • określa wartości osobiste i zawodowe,
  • analizuje znaczenie doświadczania pracy,
  • kreuje pozytywny wizerunek własnego sukcesu zawodowego,
  • pobudza krytyczne myślenie.

Metody:

  • praca indywidualna,
  • heureza z wykorzystaniem narzędzia Kafle świadomości edukacyjno-zawodowej.

Środki dydaktyczne:

  • projektor/tv,
  • biała tablica/ściana,
  • Kafle świadomości edukacyjno-zawodowej – pytania/polecenia nauczyciela (załącznik nr 1 – do odczytania i wyświetlenia na tablicy),
  • Kafle świadomości edukacyjno-zawodowej (załącznik nr 2 – do wydrukowania dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

9. Mistrz i uczeń w Design Thinking. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII. Cele główne:

  • analizowanie oferty szkół ponadpodstawowych pod względem możliwości dalszego kształcenia,
  • analizowanie kryteriów rekrutacyjnych do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów.

Cele szczegółowe: Uczeń:

  • analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i kryteria rekrutacyjne,
  • rozwiązuje złożony problem,
  • pracuje projektowo,
  • proponuje rozwiązania,
  • współpracuje w zespole.

Metody:

  • elementy Design Thinking (Myślenia Projektowego),
  • elementy parateatralne (wchodzenie w role),
  • praca indywidualna,
  • praca w parach,
  • miniwykład.

Środki dydaktyczne:

  • projektor/tv, biała tablica,
  • Schemat Design Thinking (załącznik nr 1 – do wyświetlenia),
  • Lista szkół ponadpodstawowych środowiska lokalnego (załącznik nr 2 – do przygotowania przez nauczyciela
  • indywidualnie w zależności od lokalnej oferty),
  • Karta pracy dla Ucznia Senseia (załącznik nr 3 – do skopiowania dla połowy uczniów w klasie),
  • Karta pracy Senseia (załącznik nr 4 – do skopiowania dla drugiej połowy uczniów w klasie).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji; analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).