klasy VII-VIII

10. Losuję i generuję… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: swobodna wypowiedź na temat własnej osoby w oparciu o losowe hasła.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • potrafi przedstawić własne zainteresowania,
  • potrafi przedstawić własną cechę charakteru,
  • potrafi przedstawić własną wartość,
  • potrafi przedstawić własny cel,
  • potrafi przedstawić własny zasób lub jego brak,
  • potrafi uważnie śledzić wypowiedzi innych uczniów.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • gra,
  • prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym).

Środki dydaktyczne:

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

8. Kto pierwszy podsumuje… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: opisywanie własnych zainteresowań, wartości, cech charakteru i oczekiwań względem przyszłej pracy.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • potrafi opisać własne zainteresowania,
  • potrafi opisać elementy hierarchii wartości u siebie i innych,
  • potrafi określić preferencje względem przyszłej pracy,
  • potrafi opisać cechy charakteru.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • gra,
  • prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym).

Środki dydaktyczne:

  • projektor i komputer z dostępem do Internetu,
  • dostęp do strony internetowej z minutnikiem np.: zegaronline.pl,
  • pionki do gry lub inny mały przedmiot (dla każdego ucznia),
  • Zasady gry – załącznik nr 1 (dla każdego ucznia),
  • Karta odpowiedzi – załącznik 2 – dla każdego ucznia),
  • Karta zadań (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia),
  • Karta plansza (załącznik nr 4 – dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, oceny innych osób oraz innych źródeł, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

11. Creatio znaczy tworzę! Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Cel główny: określanie własnej hierarchii wartości i potrzeb.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wskazuje na wartości życiowe i zawodowe,
  • wymienia czynności zawodowe,
  • uzasadnia wybory,
  • łączy wartości zawodowe z czynnościami i zadaniami zawodowymi.

Metody pracy:

  • wizualizacja,
  • praca indywidualna,
  • autoprezentacja.

Środki dydaktyczne:

  • projektor, tablica,
  • Myślenie obrazami (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
  • Karta instruktażowa – Myślenie obrazami (załącznik nr 2 – do wyświetlenia na tablicy do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl),
  • kartka A5 i długopis.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa własną hierarchię wartości i potrzeb, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Proponowane sytuacje dydaktyczne:

1. Nauczyciel wita uczniów, przedstawia główny cel lekcji oraz wyjaśnia sposób jej realizacji. Zadaniem uczniów będzie wskazanie wartości zawodowych i czynności zawodowych, które chcieliby wykonywać w przyszłości. Mają ich do tego zainspirować fotografie wyświetlone na tablicy – Myślenie obrazami (załącznik nr 1).

2. Obrazy mają charakter przenośni/symbolu, który może luźno łączyć się ze wskazanym zawodem.

3. Zawód wskazany przez ucznia może być rzeczywisty lub uwaga – wymyślony. Ważne, aby uczeń dokonał uzasadnienia według wyświetlonego wzoru – Karta instruktażowa – Myślenie obrazami (załącznik nr 2).

Uczniowie proszeni są o wybór czterech spośród ośmiu. Do każdej z wybranej fotografii:

a) wymyślają lub zapisują znany im zawód,

b) wskazują na wartości, jakimi powinna kierować się osoba wykonująca ten zawód,

c) uzasadniają możliwość wykonywania tego zawodu, wskazując na swoje predyspozycje osobowościowe związane z czynnościami zawodowymi. Swoje pomysły zapisują na kartce.

4. Po przekazaniu polecenia nauczyciel prezentuje przykład związany z fotografią dwóch róż.

5. Uczniowie po opracowaniu czterech przykładów (fotografii) prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy.

6. Nauczyciel podsumowując lekcję, może zadać pytania:

  • Który z etapów wykonywanego zadania był dla was najtrudniejszy?
  • Czy wiecie, z czego mogą wynikać wasze trudności?