Referat, film o zawodzie, krzyżówka, a może quiz? Co zastosować, aby uzyskać właściwy efekt, czyli dobrze przygotować uczniów do samodzielnego planowania kariery i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych? Od czego może zależeć sukces naszej pracy doradczej z dziećmi i młodzieżą? Co znaczą słowa: „sukces zależy od tego, co robimy, a jeszcze bardziej od tego, jak to robimy”?[1] Czy są sprawdzone, niezawodne metody i techniki pracy, które gwarantują nam skuteczność działań doradczych?
Skutecznie prowadzone doradztwo zawodowe w szkole podstawowej wymaga zbudowania dobrych relacji doradcy z uczniem/uczniami. To doradca zawodowy/koordynator doradztwa zawodowego/ wychowawca/nauczyciel tworzą atmosferę otwartości i zaufania, aby uczeń mógł swobodnie opowiedzieć o swoich trudnościach, pomysłach, poszukiwaniach w zakresie projektowania własnej przyszłości. Zatem o co chodzi w budowaniu dobrych relacji doradca–uczeń?[1]