x
Wyszukaj na stronie:
Zaloguj się
Zamów »
x
Szkoły podstawowe
Szkoły
ponadpodstawowe
Wideo
Wydania
Dyżur Eksperta
Vademecum
Nauczyciela
WSZYSTKIE
2021
2020
2019
Następny nr
Nr 11 - Lipiec 2020
Poprzedni nr
Wróć do listy wydań »
Temat numeru
Ewaluacja WSDZ – niekończąca się opowieść
Ewaluacja służy uczeniu się i rozwojowi, nie ma sensu, gdy nie chcemy i nie możemy skorzystać z jej wyników. Patrząc z tej perspektywy, nie może być ona uciążliwym problemem, ale stałą praktyką szkoły i można ją zaplanować tak, by była szybka, łatwa, przyjemna i oczywiście użyteczna.
Artykuły
Ewaluacja wewnętrzna w kontekście doradztwa zawodowego. Korzyści i zagrożenia
Zdefiniowanie ewaluacji nastręcza wielu problemów z powodu funkcjonujących ponad dwudziestu różnych definicji. Najprościej ewaluację można określić jako odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się dzieje. Ponadto zjawisko ewaluacji często występuje w parze z monitoringiem. Monitoring można określić jako odpowiedź na pytanie, co się dzieje. Celem ewaluacji jest przedstawienie konkretnych wniosków oraz rekomendacji.
Mindfulness. Trening uważności
W telewizji, radio czy mediach społecznościowych coraz częściej spotykamy się z pojęciem uważności czy mindfulness. Co oznacza to pojęcie i czy ta metoda może być wykorzystana na zajęciach z doradztwa zawodowego lub w bieżącej pracy z uczniem?
Instrukcja tworzenia arkusza ewaluacyjnego
Aby stworzyć dobry arkusz ewaluacyjny musimy zawsze mieć na uwadze cel główny ewaluacji, ponieważ wszystkie pytania i informacje w arkuszu powinny być jemu podporządkowane i dawać czytelny komunikat o stopniu jego realizacji.
1. Czy Maria Skłodowska-Curie lubiła muzykę?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cele: określanie związku między wiedzą a światem zawodów, wskazywanie wartości wiedzy z ulubionych przedmiotów, wymienianie korzyści z poszerzania swojej wiedzy.
2. W twórczym poszukiwaniu argumentów, czyli jak podejmować „dobre” decyzje
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji zawodowych. Cele szczegółowe, uczeń: podaje przykłady swoich potencjalnych wyborów, wymienia skojarzenia i argumenty dotyczące tych wyborów, wskazuje korzyści z podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
3. O wartościach związanych z…
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do wskazywania wartości związanych z pracą i etyką zawodową.
4. Okulary Przyszłości
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cele wyobrażanie sobie wymarzonego zawodu, opisywanie wymarzonego zawodu, argumentowanie swojego wyboru.
5 . Mam plan!
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cele: wymienianie czynności składających się na plan dnia, porządkowanie i organizowanie w czasie codziennych czynności.
6. Moja historia
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: poszerzanie wiedzy z zakresu rynku pracy. Cele szczegółowe, uczeń: podaje cechy charakterystyczne dla danego zawodu, poszukuje informacji na temat zawodów z różnych dostępnych źródeł wiedzy.
7. Porozmawiajmy! Cz. 1
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do rozmowy kwalifikacyjnej. Cele szczegółowe: porównanie własnych zasobów do oczekiwań pracodawców; analizowanie ofert pracy; rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
8. Zróbmy to razem
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: Wybór narzędzi do ewaluacji działań z zakresu doradztwa zawodowego na lekcjach przedmiotowych i zajęciach z wychowawcą. Cele szczegółowe, uczestnicy: analizują korzyści z podjętych działań doradczych na lekcjach przedmiotowych i zajęciach z wychowawcą, zapoznają się z prostymi narzędziami ewaluacyjnymi.
9. Indywidualny plan zawodowy, czyli wspólna podróż na Wyspy Zawodowe
Karta pracy dla rodziców i uczniów. Materiały przeznaczone do wspólnej pracy, ich wypełnienie ma na celu wsparcie rodziców w poznawaniu oraz rozwijaniu zainteresowań i planów zawodowych swoich dzieci oraz w spieranie ich w planowaniu przyszłości.
Przykładowe sprawozdanie z realizacji doradztwa zawodowego
Przedstawiamy Państwu propozycję sprawozdania do modyfikacji w zależności od specyfiki szkoły.
Ankieta dla uczniów klas VII/VIII szkoły podstawowej
Pobierz ankietę dotyczącą zgodności zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w szkole z potrzebami i oczekiwaniami uczniów. Ankieta przeznaczona jest dla uczniów klas VII/VIII szkoły podstawowej.
Arkusz ewaluacyjny dla nauczycieli przedmiotu i wychowawców
Pobierz wzór arkusza ewaluacyjnego dla nauczycieli przedmiotu i wychowawców. Przed wypełnieniem przeczytaj również artykuł: Instrukcja tworzenia arkusza ewaluacyjnego.
Aktualnie przeglądasz
Lipiec 2020 - Nr 11
Czytaj online
Czytaj spis treści
wydanie papierowe
Zapisz się na newsletter
Adres e-mail
*
Zapisz się
Znam i akceptuję warunki
Regulaminu
i
Polityki Prywatności
*
Chcę otrzymywać informacje drogą elektroniczną i telefoniczną o dodatkowych promocjach, rabatach dotyczących produktów własnych WIP i partnerów WIP. Wiem, że moja zgoda może być wycofana w dowolnym momencie. *
Zostaw nam adres, na który mamy wysłać:
- raz na dwa tygodnie porady dotyczące pracy doradcy zawodowego
- ebooka „Przemoc w sieci”
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip