doradztwo zawodowe

Jakie wartości powinien mieć mój przyszły zawód? Technika Q-sort w praktyce

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Cel główny:

  • uczniowie poznają technikę Q-sort i wykorzystują ją do określenia, jakie wartości są dla nich istotne w przyszłej pracy zawodowej. 

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozpoznaje wartości i potrzeby ważne przy wyborze zawodu,
  • uczy się porządkowania wypowiedzi według osobistych kryteriów,
  • podejmuje refleksję nad tym, co dla niego istotne w pracy,
  • rozwija umiejętność argumentowania swoich wyborów,
  • potrafi nazwać i przedyskutować różne podejścia do wartości zawodowych.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w parach,
  • rozmowa kierowana z elementami burzy mózgów,
  • praca indywidualna na tle grupy – prezentacja.

Środki dydaktyczne:

  • „Matryca Q-sort. Co jest dla mnie ważne w przyszłej pracy?” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • „Zestaw 25 stwierdzeń dotyczących pracy zawodowej” (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.