doradztwo

SCAMPER – nowe spojrzenie na stare rzeczy

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych 

Cel główny:

  • rozwijanie umiejętności twórczego i praktycznego myślenia poprzez zastosowanie metody SCAMPER do modyfikowania znanych przedmiotów, sytuacji i rozwiązań z życia codziennego. 

Uczeń:

  • rozumie, na czym polega metoda SCAMPER i zna jej zastosowanie w praktyce,
  • potrafi wykorzystać siedem pytań metody SCAMPER do analizowania i ulepszania różnych rozwiązań,
  • tworzy własne pomysły, modyfikacje i usprawnienia wybranych przedmiotów, usług lub sytuacji,
  • pracuje indywidualnie i zespołowo, dzieląc się swoimi pomysłami i wspólnie szukając rozwiązań.

Metody pracy:

  • dyskusja moderująca z miniwykładem, 
  • doświadczenie,
  • praca indywidualna,
  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • rekwizyt – telefon z ładowarką, bidon oraz piórnik, 
  • „Metoda SCAMPER (7 kroków)” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia oraz dla każdej z utworzonych grup, 
  • „Zagadnienia do losowania (9 karteczek)” – załącznik nr 2.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Jakie wartości powinien mieć mój przyszły zawód? Technika Q-sort w praktyce

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Cel główny:

  • uczniowie poznają technikę Q-sort i wykorzystują ją do określenia, jakie wartości są dla nich istotne w przyszłej pracy zawodowej. 

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozpoznaje wartości i potrzeby ważne przy wyborze zawodu,
  • uczy się porządkowania wypowiedzi według osobistych kryteriów,
  • podejmuje refleksję nad tym, co dla niego istotne w pracy,
  • rozwija umiejętność argumentowania swoich wyborów,
  • potrafi nazwać i przedyskutować różne podejścia do wartości zawodowych.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w parach,
  • rozmowa kierowana z elementami burzy mózgów,
  • praca indywidualna na tle grupy – prezentacja.

Środki dydaktyczne:

  • „Matryca Q-sort. Co jest dla mnie ważne w przyszłej pracy?” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • „Zestaw 25 stwierdzeń dotyczących pracy zawodowej” (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

  Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw

Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw

Rozwój osobisty, zarówno na poziomie edukacyjnym, zawodowym, jak i osobistym, jest fundamentalnym elementem osiągania sukcesu i spełnienia. Amerykańska psycholożka C. Dweck wprowadziła koncepcje growth mindset i fixed mindset, które definiują kluczową różnicę w przekonaniach i podejściu do rozwoju osobistego [1]. Podstawą rozważań było pytanie: dlaczego niektórzy ludzie w obliczu wyzwań poddają się i rezygnują, a inni do skutku szukają rozwiązań? Dweck zaczęła badać to zjawisko wśród dzieci w wieku szkolnym w latach 80. XX wieku i w efekcie wieloletnich eksperymentów odkryła, że różnica leży w nastawieniu, a nie we wrodzonych zdolnościach [2]. Artykuł ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób przekonania wpływają na naszą motywację, podejście do wyzwań i zdolność do adaptacji w zmieniającym się otoczeniu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym są growth mindset i fixed mindset?
  • Jakie są główne różnice w podejściu osób z mentalnością rozwojową i stałą?
  • W jaki sposób nasze przekonania wpływają na naszą motywację i zdolność adaptacji?
  • Jakie korzyści przynosi posiadanie growth mindset w edukacji i życiu zawodowym?
  • Jakie są skutki posiadania fixed mindset dla uczniów i pracowników?
  • W jaki sposób nauczyciele i menedżerowie mogą inspirować innych do przyjęcia growth mindset?
  • Jakie role odgrywają przekonania w kształtowaniu celów, motywacji i decyzji?
  • Jak growth mindset wpływa na relacje, odporność i zdolność rozwiązywania problemów?