Zakładka artykuły i porady to przestrzeń, w której odnajdziesz artykuły pomocne w organizacji i przeprowadzaniu doradztwa zawodowego w szkole ponadpodstawowej. Oferowane materiały są odpowiedzią na bieżące wymagania doradców – znajdziesz tu zarówno porady prawne i metodyczne, jak i aktualności związane z najważniejszymi wydarzeniami w świecie doradztwa zawodowego.
Kompetencje językowe a praca zawodowa. Co doradca zawodowy powinien wiedzieć?
Przez całe życie jesteśmy umiejscowieni w pewnej rzeczywistości językowej. Poznajemy ją, aktywnie w niej uczestnicząc poprzez słuchanie, mówienie, a także pisanie i czytanie. Dzięki temu możemy m.in. opisywać świat i porozumiewać się z innymi. Jakie znaczenie mają kompetencje językowe w przebiegu karier zawodowych? Czy mogą zagwarantować bardziej satysfakcjonującą pracę? Co w związku z tym powinien wiedzieć doradca zawodowy na temat kompetencji językowych, aby skuteczniej wspomagać wybory edukacyjno-zawodowe swoich uczniów? »
W poszukiwaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym
Żyjemy w nieustannym pośpiechu. Obowiązki domowe, rodzinne, spotkania z przyjaciółmi. Zobowiązania zawodowe, wywiązywanie się z terminowości zadań, pogoń za pieniędzmi, awansem, zdobywaniem doświadczenia. Pojawia się także element samorozwoju, pasji, rozwijania zainteresowań, kompetencji i umiejętności. Wielu z nas trudno pogodzić życie prywatne ze sferą zawodową. Ważne, aby i o tym rozmawiać z młodymi ludźmi, którzy lada chwila wkroczą w dorosłe życie, również i zawodowe. »
Standardy etyczne doradcy zawodowego
Moralne obowiązki, etyczne działanie, określenie zasad i reguł występuje w każdej profesji czy zawodzie. I bez względu na to, czy zawód jest zawodem tzw. regulowanym czy nie, każda czynność zawodowa (związana z wykonywaną pracą) powinna mieć określone warunki etyczne. Praca doradcy zawodowego jawi się więc jako zawód, który musi być wykonywany na jak najwyższym poziomie. Doradcy zawodowi często skupiają się na rozwijaniu swojego warsztatu, zdobywaniu nowych technik, metod, umiejętności. Ważne jest jednak, aby nie koncentrować się jedynie na warsztacie technicznym. Warto także dokonywać autorefleksji, w jaki sposób powinienem prowadzić rozmowę doradczą, aby udzielić skutecznego i bezpiecznego dla ucznia wsparcia. »
Praca w grupach – jak wykorzystać różnorodność w zespole na zajęciach z doradztwa zawodowego?
Praca w grupach to proces, w którym prowadzący wykorzystuje metody pracy zespołowej, aby pomóc uczniom w osiąganiu określonych celów. Może obejmować wsparcie w uczeniu się nowych umiejętności, zmianę zachowań lub wypracowanie najlepszych praktyk dla określonej sytuacji. Omawiane metody mogą być wykorzystywane w terapii i na szkoleniach. Warto wykorzystać je także dla celów edukacyjnych, w tym na zajęciach z doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. »
Ćwiczenia relaksacyjne jako sposób na wzmocnienie odporności psychicznej
Ćwiczenia relaksacyjne polegają na umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, stresującymi wyzwaniami i niepowodzeniami. Wpływają także na wzmocnienie odporności psychicznej. Osoby, które potrafią poradzić sobie z negatywnymi emocjami, mają silną wolę i wysokie poczucie własnej wartości. Te cechy przekładają się także na lepszą jakość życia zawodowego, dlatego warto na zajęciach z doradztwa wprowadzać ćwiczenia relaksacyjne, aby wzmacniać odporność psychiczną. »
Techniki projekcyjne w ocenie kompetencji i predyspozycji osobowościowych na przykładzie Testu BBT Achtnicha
Dzięki pracy doradczej przy użyciu obrazu osoba wspierana może zwizualizować swoje myśli i odczucia. Obraz to ważne medium, które odwołuje się do naszych wspomnień, przeżyć i uczuć. Z jego pomocą możemy określić swój styl aktywności na rynku pracy. Obrazkowy Test Zawodów (BBT) Martina Achtnicha zachęca człowieka do obcowania z obrazem. Motywuje do poszerzenia własnej przestrzeni myślowej i emocjonalnej, dzięki dopuszczeniu i zauważeniu wrażeń oraz odczuć, które budzi w nas fotografia. Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów – przysłowie chińskie »
Czy pedagog specjalny może realizować doradztwo zawodowe w ramach pensum?
Pojawienie się w szkołach nowego specjalisty (pedagoga specjalnego) skłania do pytania, czy może on w ramach swojego pensum prowadzić zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego? Sprawdzamy, czy jedna osoba może być jednocześnie szkolnym doradcą zawodowym i pedagogiem specjalnym. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące prowadzenia doradztwa zawodowego przez pedagoga specjalnego. »
Konstruktywny feedback, czyli skuteczna informacja zwrotna w pracy doradcy zawodowego
Doradcy zawodowi stale poszukują skutecznych sposobów motywowania i wspierania w rozwoju uczniów. Warto przypomnieć więc, że ważnym narzędziem pracy doradcy (i każdego innego nauczyciela) jest udzielanie informacji zwrotnej. Dużo łatwiej jest uczniowi planować przyszłość, korygować błędne decyzje, modyfikować zachowania czy rozwijać kompetencje, jeśli otrzymuje informacje zwrotne. Istotny jest jednak sposób jej przekazania. Warto więc wiedzieć, czym ona jest, a czym nie jest. Ważne też jest odróżnienie sprzyjają jego rozwojowi feedbacku od destruktywnej krytyki. Jak zatem udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej w doradztwie? Lektura artykułu będzie też okazją do poznania rodzajów i funkcji informacji zwrotnej. »
Rola autoprezentacji podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Rozmowa kwalifikacyjna wymaga od kandydata przygotowania się do niej. Jest to nie tylko gotowość do udzielania odpowiedzi na pytania. Jest to także umiejętne wywieranie wrażenia podczas spotkania. Co warto w tym temacie przekazać uczniom na zajęciach? O czym powinni wiedzieć, aby zwiększyć swoje szanse w rekrutacji? »
Program doradztwa zawodowego – w jakim terminie trzeba go zaopiniować i zatwierdzić
Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji doradztwa zawodowego. Program ten uwzględnia wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego. Sprawdź, kto i w jakim terminie powinien go opracować, aby został zatwierdzony w terminie zgodnym z przepisami prawa oświatowego. W artykule uwzględniono potrzeby dotyczące szkół podstawowych i ponadpodstawowych. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »