Poczucie własnej wartości młodego człowieka wpływa znacząco na jego rozwój i przyszłość. Osoby mające wysoką samoocenę, częściej stawiają sobie ambitne cele, skuteczniej realizują plany i osiągają sukcesy. Pod koniec szkoły ponadpodstawowej młodzież staje przed ważnym wyborem dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej. Na tym etapie życia młodzi ludzie podejmują próby zdefiniowania indywidualnych celów zawodowych i właśnie w odniesieniu do oceny własnej wartości kształtują przekonanie o swoich możliwościach i kompetencjach. Znaczenie ćwiczeń mających na celu kształtowanie poczucia własnej wartości w szkole jest zatem nie do przecenienia. Z artykułu dowiesz się: Czym jest poczucie własnej wartości? Jakie są konsekwencje zaniżonego poczucia własnej wartości? Co wpływa na poziom samoakceptacji? Jaka jest rola społeczna – rodziców, rówieśników, nauczycieli – w kształtowaniu obrazu samego siebie młodego człowieka? Jakie ćwiczenia warto zaproponować uczniom w celu kształtowania u nich optymalnego własnego poczucia wartości? »
Koło Życia to wartościowe narzędzie, którego zastosowanie przynosi liczne korzyści. Zwiększa samoświadomość, pomaga osiągnąć równowagę w realizowaniu się w różnych obszarach życia, ułatwia efektywne zarządzanie czasem. W jaki sposób i w jakim celu doradca zawodowy może skorzystać z Koła Życia w pracy i w życiu osobistym? Z artykułu dowiesz się: W jakim celu warto wykonać z uczniem ćwiczenie coachingowe Koło Życia? Jakie etapy obejmuje to ćwiczenie? Jak przy użyciu Koła Życia poznać predyspozycje i potencjał ucznia? O czym świadczy wysoki poziom zadowolenia z danego obszaru życia? Jak sprawdzić, które sfery życia są źródłem trosk i stresu? W jaki sposób wykorzystać wyniki zastosowania Koła Życia do zmiany własnego życia na lepsze? Jaki wymiar edukacyjny może mieć zastosowanie przez doradcę zawodowego tego narzędzia w pracy z uczniem? »
Studia za granicą oferują nie tylko możliwość zdobycia międzynarodowego wykształcenia. Stwarzają szansę na poszerzenie osobistych horyzontów, poznanie różnorodnych kultur, zdobycie nowych umiejętności językowych oraz rozwój niezależności. Absolwenci takiej formy zdobywania wiedzy często wnoszą na rynek pracy unikalne umiejętności, wysoko cenione przez pracodawców. Wybór miejsca dalszej edukacji po zdanej maturze zawsze jest wyzwaniem. Wsparcie uczniów szkoły średniej przez doradców zawodowych i nauczycieli może być potrzebne i owocne. Pomoże w podjęciu świadomej decyzji na podstawie wiedzy zarówno o jej korzyściach, jak i potencjalnych negatywnych konsekwencjach i wynikających z niej obowiązków. Z artykułu dowiesz się: Studia w USA, studia w Danii, w Holandii czy w Szwecji? Na co zwrócić uwagę przy wyborze kraju, w którym planuje się rozpocząć studia za granicą? Gdzie sprawdzić, m.in. w jaki sposób należy aplikować na studia za granicą, czy możliwe są studia bezpłatne, jak zdobyć stypendium, jak otrzymać pomoc finansową? Na jakie pytania powinien opowiedzieć sobie uczeń, przed podjęciem decyzji o wyborze uczelni za granicą? Z jakich powodów warto studiować na zagranicznych uczelniach? Jakie obawy i wątpliwości mogą towarzyszyć kandydatom na studia za granicą? »
Doradztwo zawodowe w szkołach ponadpodstawowych to zajęcia obowiązkowe, z których nie wystawia się ocen. Taka konstrukcja prawna sprawia, że podczas wypełniania świadectw pojawiają się wątpliwości – czy należy uwzględniać je w wykazie realizowanych przedmiotów? Sprawdź, czy na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia wpisuje się doradztwo zawodowe. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy uczniowie branżowej szkoły I stopnia otrzymują oceny z doradztwa zawodowego? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się w arkuszu ocen? »
Praca zarobkowa osób nieletnich staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Poza praktyczną nauką zawodu w szkole branżowej, młodzi ludzie coraz chętniej podejmują swoją pierwszą aktywność zawodową w okresie wakacji, ferii czy podczas weekendów. Uczy ich to samodzielności, gospodarowania własnym budżetem, budowania samoświadomości i pewności siebie, kształtuje osobowość zawodową. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i nabyciu szeregu kompetencji pracowniczych w przyszłości stają się bardziej atrakcyjnymi pracownikami na rynku pracy. Z tego artykułu dowiesz się: O czym warto wiedzieć, zachęcając młodych ludzi do ich pierwszej aktywności zawodowej? Jakie są atuty pracy w przypadku osób nieletnich? Na jakich zasadach zatrudnia się osoby nieletnie? Praca sezonowa – gdzie szukać ofert pracy dla osób nieletnich? Jakie pomysły na pracę na wakacje warto polecać młodzieży? Jak przygotować młodych ludzi do ich pierwszej pracy zarobkowej? Co warto sprawdzić, przed nawiązaniem współpracy? »
Przywództwo definiowane jest różnie. Dla niektórych dobrym przywódcą jest wybitna jednostka odnosząca spektakularne sukcesy, dla innych – osoba najwyżej postawiona w hierarchii organizacji lub stojąca na czele grupy. Przywódca „ma to coś”. Jest autorytetem, posiada dobrowolnie akceptowaną przez innych władzę. Wyznacza kierunek i wizję przyszłości, motywując, inspirując i wyzwalając w ludziach energię potrzebną do działania [1]. Szkoły są miejscem kształtowania młodych ludzi, w tym także przyszłych liderów. Dobrze, aby uczniowie nie tylko mogli rozwijać kompetencje przywódcze, ale i osobiście obserwować wartościowych, naturalnych przywódców. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto kształtować w sobie cechy dobrego przywódcy? Jakie podejmować działania, by stać się dobrym przywódcą? Czy szkoła jest dobrym miejscem na doskonalenie w sobie umiejętności przewodzenia? Dlaczego lider powinien stale się uczyć? Jakie cechy powinien wzmacniać uczeń by stać się dobrym i skutecznym liderem? W jaki sposób powinien komunikować się przywódca, by osiągać ze swoim zespołem postawione sobie cele? »
Jak stać się bardziej twórczym i kreatywnym? Nie myśleć szablonowo oraz unikać utartych schematów, sztywnych norm i zasad. Odpowiedź na pytanie wydaje się prosta. Trudniejsze może być zastosowanie tych wskazówek w praktyce. Codzienna rutyna ułatwia funkcjonowanie, daje poczucie bezpieczeństwa i wygody – wdraża schematy myślowe i stereotypy. Nawyki są jak hamujące kotwice. Kreatywność tworzy się wówczas, gdy abstrakcja i nielogiczność przejmują ster na nieznanych wodach. Pomysłowość nie zawsze jest wrodzonym talentem, ale można się jej nauczyć. Otwartość umysłu, podejmowanie ryzyka, akceptacja popełniania błędów, chęć do eksperymentowania, ciekawość – to cechy, które pozwalają spojrzeć z innej perspektywy na problem i dzięki temu być może znaleźć jego nietypowe rozwiązanie. »
Absolwenci i absolwentki szkół ponadpodstawowych stają przed jednym z najważniejszych wyzwań dorosłego życia – znalezieniem swojej pierwszej pracy. To etap, który dostarcza mieszanki wielu emocji, od mocnej ekscytacji po oczywiste obawy. Dla wielu to nie tylko krok w stronę wyczekiwanej samodzielności finansowej, lecz również pierwszy krok w kierunku realizacji zawodowej pasji i ambicji. Z artykułu dowiesz się: Gdzie szukać pierwszej pracy po studiach lub po szkole ponadpodstawowej? Co warto zawrzeć w pierwszym CV? Jakie kompetencje są szczególnie cenione u nowych pracowników? Za co szczególnie ceni się młodych ludzi w nowym miejscu pracy? Jakie działania ułatwią podjęcie pierwszej pracy? »
Cyfrowa rewolucja i wynikający z niej ciągły przepływ informacji sprawiły, że wielozadaniowość stała się nieodłącznym elementem życia. Jednak mimo powszechnej wiary w jej skuteczność, pojawiają się wątpliwości co do rzeczywistego pozytywnego wpływu multitaskingu na naszą efektywność i samopoczucie. Czy faktycznie jesteśmy w stanie zrobić więcej i lepiej, wykonując kilka zadań jednocześnie? Nadszedł czas, aby zweryfikować podejście do wielozadaniowości. Warto znaleźć lepiej zrównoważone sposoby radzenia sobie ze współczesnymi wymaganiami koordynowania wielu działań i utrzymywania skupienia uwagi na wielu czynnościach. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób multitasking wpływa na efektywność wykonywania zadania? Czy umiejętność wykonywania wielu czynności w tym samym czasie jest cechą wrodzoną? Dlaczego nie warto przeskakiwać z jednego działania na drugie? Z jakich metod i technik warto skorzystać, by poprawić skuteczność trybu pracy? Przedstawiciele których zawodów najczęściej robią kilka rzeczy naraz? Jakie są zalety i wady multitaskingu? Jak multitasking może wpływać na kondycję fizyczną i psychiczną człowieka? »
Żyjemy w czasach dynamicznych zmian cywilizacyjno-społecznych, które w dużej mierze modelowane są przez takie zjawiska, jak cyfryzacja, automatyzacja, sztuczna inteligencja, czat GPT, demografia oraz przeobrażenia klimatu. Przemiany te nie tylko determinują naszą przyszłość, ale przede wszystkim generują coraz szerszą listę wyzwań, którym musimy sprostać jako społeczeństwo. Jednym z obszarów tych wyzwań jest edukacja, a wraz z nią doradztwo zawodowe, edukacyjne albo edukacja karierowa dla młodzieży, jako swoiste narzędzia wspierania młodych ludzi w tranzycji z edukacji na rynek pracy albo kolejne poziomy edukacyjne. Z artykułu dowiesz się: Jakie są potrzeby doradcze uczniów różnych szkół ponadpodstawowych? Jakie są szczególnie pożądane umiejętności na rynku pracy? Kształtowanie kompetencji z których grup jest szczególnie istotne w świetle wyników nowych badań rynku pracy? Jakich kompetencji kluczowych brakuje młodzieży z tzw. pokolenia Z? Dlaczego w edukacji uczniów szkół ponadpodstawowych należy kłaść szczególny nacisk na rozwój kompetencji interpersonalnych, m.in. dotyczących zdolności do efektywnego komunikowania się z innymi ludźmi i umiejętności pracy zespołowej? »