Zakładka artykuły i porady to przestrzeń, w której odnajdziesz artykuły pomocne w organizacji i przeprowadzaniu doradztwa zawodowego w szkole ponadpodstawowej. Oferowane materiały są odpowiedzią na bieżące wymagania doradców – znajdziesz tu zarówno porady prawne i metodyczne, jak i aktualności związane z najważniejszymi wydarzeniami w świecie doradztwa zawodowego.
Doradztwo zawodowe na rzecz uczniów z niepełnosprawnością − rola i zadania szkoły
Ośrodek Rozwoju Edukacji w dniu 26 kwietnia 2022 roku zorganizował seminarium „Bez barier − rola doradcy zawodowego w procesie przejścia ucznia z niepełnosprawnością pomiędzy etapami edukacyjnymi oraz przejścia z systemu edukacji na rynek pracy”. O czym dyskutowali zaproszeni goście i jakie refleksje nasuwają się po tym wydarzeniu? »
Głos jako narzędzie pracy doradcy zawodowego
Nauczyciele należą do największej grupy osób, których praca wymaga wysiłku głosowego. Głos jest więc ważnym narzędziem pracy także dla doradcy zawodowego. W związku z wykonywaniem tego zawodu może dochodzić do przeciążeń głosowych. Dlatego należy dbać o prawidłową emisję głosu tak, aby służył on jak najdłużej. Celem artykułu jest udzielenie wskazówek, informacji jak doradca zawodowy powinien dbać o głos. Czytelnik pozna zasady prawidłowej emisji głosu oraz dowie się, w jaki sposób dbać o jego higienę. »
Zajęcia z doradztwa zawodowego w nauczaniu indywidualnym
Zajęcia z doradztwa zawodowego są obowiązkowe dla wszystkich uczniów klas VII i VIII. Oznacza to, że należy zorganizować je również dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Sprawdź, czy godziny przeznaczone na doradztwo zawodowe wliczają się do wymiaru określonego w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania. Dowiedz się, jaki powinien być ich wymiar. »
Przykłady ćwiczeń z autoprezentacji na zajęciach z doradztwa zawodowego cz. 2
Kreowanie własnego wizerunku to element komunikacji z otoczeniem. Nie jest to tylko pozytywne zaprezentowanie się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Ważne jest poszukiwanie własnych zasobów i możliwości. Kluczowe wydaje się też być umiejętne przekonywanie o własnych kompetencjach. Poniżej kilka ćwiczeń, które warto przeprowadzić z uczniami na zajęciach z doradztwa zawodowego lub na zajęciach z wychowawcą. »
Propozycje ćwiczeń z autoprezentacji na zajęciach z doradztwa zawodowego cz. 1
Autoprezentacja, czyli sztuka prezentowania własnej osoby jest ważnym elementem komunikacji interpersonalnej w pracy zawodowej. Nie bez powodu więc uwzględniono ją rozporządzeniu w sprawie doradztwa zawodowego. Ważne, aby doradca zawodowy uświadamiał uczniów, jak ważne jest kreowanie osobistego wizerunku. Ma to znaczenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, kontaktu z potencjalnym pracodawcą czy spotkaniami ze współpracownikami. W artykule zamieszczono kilka propozycji ćwiczeń z autoprezentacji na zajęciach z doradztwa zawodowego. Warto korzystać z nich nie tylko podczas realizacji treści dotyczących autoprezentacji i wystąpień publicznych. Ćwiczenia sprawdzą się też w czasie zajęć ukierunkowanych na wzmacnianie poczucia własnej wartości i rozpoznawania mocnych stron. »
Czy doradca zawodowy może być coachem?
Czym jest coaching? Rozwojem osobistym, poznaniem siebie, pracą na zasobach? Odpowiedzi jest wiele i każda zawiera element prawdy. Jedno jest pewne – pojęcie popularne, a metody w nim stosowane chętnie wykorzystywane są przez przedstawicieli różnych branż. W tym i przez doradców zawodowych. »
Testy z doradztwa zawodowego – co doradca powinien wiedzieć?
W rozmowach z uczniami, rodzicami na pytanie, co robi doradca zawodowy, pada odpowiedź: testuje. Samo pojęcie testowania może kojarzyć się z eksperymentem, uruchamianiem oprogramowania, sprawdzaniem. W kontekście doradztwa zawodowego pojęcie potocznie rozumiane jest jako stosowanie narzędzi badawczych. Czym jest używanie testów w procesie doradczym? Jakie zalety, a jakie minusy mają testy z doradztwa zawodowego? »
Infografika w doradztwie zawodowym
W pracy doradczej, jak też prowadząc zajęcia przedmiotowe z uczniami, warto stosować takie formy przekazu, aby w jak najwyższym stopniu wzbudzać zainteresowanie przedstawianym materiałem. Możliwości jest wiele, ale jedną z bardziej skutecznych metod stanowi połączenie informacji z obrazem. »
Wiesz, że nie wiesz... czyli co robić z luką kompetencyjną?
Jak mogłaś o tym nie wiedzieć? Często to pytanie zadajesz sam/a sobie? Czy uczenie się to mozolna praca czy fantastyczna przygoda? Czy doradca zawodowy może się cieszyć ze świadomej niekompetencji? Czy rutynowe wykorzystywanie wiedzy i umiejętności może doprowadzić mnie do dezaktualizacji nabytych wcześniej kompetencji? Czy doradca może nie zauważyć, że znalazł się na etapie nieświadomej niekompetencji? Dowiedz się, co zrobić, żeby nieuświadomiona niekompetencja stała się istotnym punktem wyjścia do tworzenia własnych projektów rozwojowych, a przez to szansą na rozwój i odkrywanie czegoś nowego. »
Rozwijamy swoje umiejętności – samokształcenie doradcy zawodowego
Samodzielne zdobywanie wiedzy to złożony proces. Z jednej strony zakłada samodzielne uzupełnianie własnej wiedzy, z drugiej strony jest to również działanie zmierzające do dokonania autorefleksji nad swoimi zasobami. Dowiedz się, dlaczego samokształcenie jest istotnym aspektem pracy doradcy zawodowego. »