Zakładka artykuły i porady to przestrzeń, w której odnajdziesz artykuły pomocne w organizacji i przeprowadzaniu doradztwa zawodowego w szkole ponadpodstawowej. Oferowane materiały są odpowiedzią na bieżące wymagania doradców – znajdziesz tu zarówno porady prawne i metodyczne, jak i aktualności związane z najważniejszymi wydarzeniami w świecie doradztwa zawodowego.
Inteligencja emocjonalna ucznia a podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Inteligencja emocjonalna odgrywa istotną rolę w życiu osobistym i zawodowym człowieka. Zagadnienie to poruszane jest w odniesieniu m.in. do budowania relacji społecznych i radzenia sobie z emocjami. Podkreśla się też jej znaczenie w kontekście rynku pracy i odnoszenia sukcesów zawodowych. Jaki wpływ ma inteligencja emocjonalna na funkcjonowanie ucznia i na jego przyszłe życie zawodowe? Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia inteligencji emocjonalnej w budowaniu kariery zawodowej uczniów i w podejmowaniu przez nich decyzji edukacyjnych. Artykuł zawiera również wskazówki dla nauczycieli, jak wykorzystać tę wiedzę we wspieraniu uczniów w planowaniu kariery. »
Bon na laptop i nagroda specjalna 1125 zł dla nauczyciela doradcy zawodowego
W rozpoczynającym się właśnie roku szkolnym 2023/2024 nauczyciele mają otrzymać bony w wysokości 2500 zł, które można przeznaczyć na zakup laptopa oraz nagrodę specjalną w wysokości 1125 zł. Czy wymienione benefity trafią także do doradców zawodowych zatrudnionych w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych? Sprawdź, czy MEiN przewidział bon na laptop i nagrodę specjalną 1125 zł dla doradcy zawodowego. »
Podejście doceniające jako model doradztwa zawodowego
Metoda podejścia doceniającego została opracowana przez Davida Cooperridera i Suresha Srivastavę w 1987 roku. Głównym tej metody założeniem jest koncentrowanie się na wartościowych aspektach działań i na możliwościach, a nie na trudnościach czy ograniczeniach. Koncepcja zakłada motywowanie ludzi do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami w danym obszarze. Ważne jest niepoświęcanie czasu ani energii na kwestie mniej komfortowe lub takie, które powodują trudności. »
Współpraca doradcy zawodowego z psychologiem i pedagogiem w szkole
Wspólne realizowanie działań, współodpowiedzialność za wykonywaną pracę, czynności wykonywane razem z inną osobą – tak można krótko opisać, czym jest współpraca. Niewątpliwie dzielenie z kimś pracy może być zarówno sukcesem, jak i trudnością. Ale jedno jest pewne – warto współpracować, aby osiągnąć cel. W procesie doradczym interdyscyplinarne podejście zwiększa możliwości ucznia w dokonaniu trafnej decyzji edukacyjno-zawodowej. Warto przyjrzeć się bliżej współpracy doradcy zawodowego z psychologiem i pedagogiem w szkole. »
Kompetencje przekrojowe w doradztwie zawodowym
Kompetencje przekrojowe nazywane są także kompetencjami transwersalnymi. Można śmiało stwierdzić, że wszyscy je posiadamy, natomiast często nie jesteśmy tego świadomi. Wykorzystujemy je zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Czym są kompetencje przekrojowe i w jaki sposób mogą być przydatne w pracy doradczej? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie znaczenie ma rozwój kompetencji i umiejętności przekrojowych. »
Identyfikowanie źródeł stresu kluczem do skutecznego radzenia sobie z nim
Tak jak trafna diagnoza choroby stanowi klucz do procesu leczenia, tak w skutecznym radzeniu sobie ze stresem, nadrzędne staje się sprawne identyfikowanie sytuacji go wywołujących. Należy przyjąć, iż reakcja stresowa pojawia się wtedy, gdy osoba uznaje sytuację za zbyt trudną dla siebie, bez wyjścia i beznadziejną. Dostrzeganie objawów jest ważne, jednak dotarcie do ich przyczyn zdaje się być istotniejsze. »
O skutecznych i nieskutecznych sposobach motywowania do nauki
Motywowanie uczniów do zdobywania wiedzy i do pracy nad samodoskonaleniem jest niezwykle ważnym elementem procesu edukacyjnego. To także wymagające zadanie, ponieważ każdy uczeń jest jednostką o unikalnych potrzebach, zainteresowaniach i potencjale. Motywacja ucznia wzrasta, gdy czuje, że jego wysiłki owocują wymiernymi rezultatami. Dydaktykowi uzyskanie oczekiwanych efektów działań, mających na celu zmobilizowanie uczniów do uczenia się, daje niezwykłą satysfakcję zawodową. Dlatego dobre poznanie skutecznych i nieskutecznych sposobów motywowania uczniów pomoże nauczycielom stworzyć bardziej efektywne i stymulujące środowisko uczenia się. Które zatem sposoby oddziaływania skutecznie podnoszą motywację ucznia do nauki? Czy istnieją metody, których powinno się unikać, ponieważ potwierdzono, że są nieefektywne? »
Dobrze postawione pytanie! Sztuka zadawania pytań w doradztwie zawodowym
Wszyscy zadajemy pytania. Wpisane są one w codzienne funkcjonowanie ludzi. Oczywiście także w codzienność uczniów, nauczycieli, wychowawców i doradcy zawodowego. Pytania są ważne, są konieczne także w doradztwie zawodowym: grupowym i indywidualnym. Jak pytać? O co? Co zrobić, by pytać skutecznie? »
Dialog motywujący w doradztwie zawodowym. Jak może wyglądać rozmowa doradcza w szkole?
W doradztwie, którego ważnym celem jest wsparcie czyjejś motywacji, pomocna może być metoda dialogu motywującego. Czym jest dialog motywujący? Jakie są jego cele i zasady? Czy to dobry sposób na wzmocnienie u ucznia motywacji do zmiany? Jak znajomość koncepcji dialogu motywującego przekłada się na warsztat doradcy zawodowego w szkole? Co w tym obszarze jest ważne dla doradcy? Lektura artykułu pozwoli nie tylko na wzbogacenie wiedzy. Zawarte w nim wskazówki pomogą zrozumieć, a nawet zmienić, postrzeganie własnej roli w pracy z młodzieżą. »
Doradca na wakacjach – kim jestem? Dokąd zmierzam?
Okres wakacyjny to dobry czas na podsumowanie planów i dokonań oraz snucie kolejnych. Często zdarza się, że myślimy o naszej pracy, ale w konsekwencji nie przekładamy myśli na konkretne działanie. Może teraz, korzystając z wakacji, w pięknych okolicznościach przyrody, może w Najpiękniejszym Miejscu na Ziemi, spojrzymy na wszystko z innej perspektywy i to doda nam sił do dalszego sprawnego funkcjonowania w zawodzie doradcy. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »