Metody pracy w grupie – 10 propozycji
Umiejętność pracy w zespole jest jedną z ważniejszych kompetencji miękkich. Warto zatem kształcić ją w trakcie spotkań z uczniami, także na zajęciach z doradztwa zawodowego. Prace zespołowe to metody aktywizujące uczniów. Wymagają od uczestników m.in. współpracy, umiejętnego koordynowania podejmowanych działań i uważnego słuchania. Dają możliwość wspólnego doświadczania radości z odniesionego sukcesu lub goryczy porażki. Wybór metody nauczania i formy pracy w grupie zależy od wielu czynników, m.in. liczebności klasy, atmosfery panującej w klasie, potrzeb i możliwości uczniów czy rodzaju zadania do wykonania. Poniżej przedstawiono 10 sposobów organizowania pracy w grupie. »
Praca grupowa – przygotowanie do bycia współpracownikiem i pracy w zespole
Praca zespołowa często utożsamiana jest z pracą w grupie. Niejednokrotnie te pojęcia stosowane są zamiennie. Nie każda grupa stanowi jednak zespół. Umiejętność pracy w zespole to niezwykle cenna kompetencja XXI wieku. Na jej efektywność wpływ ma m.in. dobra komunikacja, poziom inteligencji emocjonalnej członków oraz samoświadomość w zakresie posiadanych mocnych i słabych stron, w tym talentów. W nadchodzących latach na rynku pracy coraz istotniejsze będą również takie umiejętności jak świadomość społeczna i zarządzanie relacjami [1]. »
Technika Pomodoro – przebieg, zastosowanie, cel i odbiorcy
W dobie szybko zachodzących zmian oraz nadmiaru informacji i bodźców, kompetencja zarządzania sobą w czasie wydaje się być bazową kompetencją życiową i zawodową. Konieczność wykonywania wielu zadań w krótkim czasie, piętrzące się obowiązki i naglące terminy, mogą wywoływać napięcie, spadek efektywności pracy, a w przypadku perfekcjonistów - nierzadko prokrastynację. Jedną z technik pomocnych w planowaniu pracy może być technika Pomodoro. »
Mobilność zawodowa pracowników a wymagania współczesnego rynku pracy
Prowadząc doradztwo zawodowe, warto uwzględniać tematykę związaną z zawodami, rynkiem pracy. Jednym z zagadnień, które warto omówić z uczniami, jest mobilność zawodowa. Czym jest mobilność zawodowa? Co ją warunkuje? Jak przygotować uczniów do myślenia o mobilności zawodowej? To pytania, na które odpowiedzi można znaleźć w artykule. »
Wypalenie zawodowe nauczycieli. Przyczyny, symptomy, przebieg i możliwe formy pomocy
Jednym z zagrożeń dla osób wykonujących zawód nauczyciela jest syndrom wypalenia zawodowego (ang. burnout). Wynika to ze specyfiki i warunków pracy pedagogów, od których wymagane jest duże zaangażowanie w realizowane zadania, oparte na intensywnych kontaktach międzyludzkich. Rodzi to często stres i napięcia. Te natomiast, skumulowane w dłuższym okresie, mogą przyczyniać się do stanu wyczerpania emocjonalnego, zniechęcenia, rozczarowania, zobojętnienia, braku sił i motywacji, a także wielu problemów somatycznych. Wykonując pracę, której istotą jest wspieranie i pomoc innym, należy mieć świadomość konsekwencji długotrwałego stresu w miejscu zatrudnienia. Warto znać przyczyny, symptomy i przebieg wypalenia zawodowego. To pozwoli umiejętnie zadbać o swój dobrostan, a w razie potrzeby właściwie zareagować i sięgnąć po wsparcie. »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: październik 2023 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w październiku 2023 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Kompetencje a kwalifikacje zawodowe: na czym polega różnica?
Kwalifikacje i kompetencje zawodowe warunkują wybory kandydata do pracy i wpływają na sposób oceniania go przez pracodawcę. Wybór zawodu nie może odbyć się bez gruntownej i starannej analizy własnych zasobów, w tym posiadanych kwalifikacji i kompetencji. Oba terminy często błędnie używane są zamiennie. Istnieje jednak wyraźna różnica pomiędzy ich definicjami. »
Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw
Rozwój osobisty, zarówno na poziomie edukacyjnym, zawodowym, jak i osobistym, jest fundamentalnym elementem osiągania sukcesu i spełnienia. Amerykańska psycholożka C. Dweck wprowadziła koncepcje growth mindset i fixed mindset, które definiują kluczową różnicę w przekonaniach i podejściu do rozwoju osobistego [1]. Podstawą rozważań było pytanie: dlaczego niektórzy ludzie w obliczu wyzwań poddają się i rezygnują, a inni do skutku szukają rozwiązań? Dweck zaczęła badać to zjawisko wśród dzieci w wieku szkolnym w latach 80. XX wieku i w efekcie wieloletnich eksperymentów odkryła, że różnica leży w nastawieniu, a nie we wrodzonych zdolnościach [2]. Artykuł ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób przekonania wpływają na naszą motywację, podejście do wyzwań i zdolność do adaptacji w zmieniającym się otoczeniu. »
Jak motywować do samorozwoju? – growth mindset u dzieci i młodzieży
Wysoka motywacja jest podstawowym czynnikiem wpływającym na rozwój osobisty i osiąganie sukcesów. Jest też kluczową cechą osób, które są growth mindset , czyli nastawione na rozwój. Nauczyciel może motywować do samorozwoju w ramach zajęć z doradztwa zawodowego. Ten artykuł ma na celu przedstawienie pomysłów na promocję idei growth mindset wśród uczniów. »
Inteligencja emocjonalna ucznia a podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Inteligencja emocjonalna odgrywa istotną rolę w życiu osobistym i zawodowym człowieka. Zagadnienie to poruszane jest w odniesieniu m.in. do budowania relacji społecznych i radzenia sobie z emocjami. Podkreśla się też jej znaczenie w kontekście rynku pracy i odnoszenia sukcesów zawodowych. Jaki wpływ ma inteligencja emocjonalna na funkcjonowanie ucznia i na jego przyszłe życie zawodowe? Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia inteligencji emocjonalnej w budowaniu kariery zawodowej uczniów i w podejmowaniu przez nich decyzji edukacyjnych. Artykuł zawiera również wskazówki dla nauczycieli, jak wykorzystać tę wiedzę we wspieraniu uczniów w planowaniu kariery. »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »