Pożądane cechy lidera przyszłości
Stawanie się dobrym liderem to podróż polegająca na ciągłym uczeniu się i rozwoju. Lider doskonali swoją rolę dzięki podejmowaniu wyzwań, szukaniu informacji zwrotnych, wspieraniu kontaktów i kultywowaniu zrozumienia. Nowy model przywództwa jest konsekwencją wielopłaszczyznowych zmian, których doświadczamy jako społeczeństwo w wymiarze globalnym. Z nich wynikają także nowe wyzwania oraz oczekiwania cech lidera przyszłości. Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania dotyczące nowego modelu zarządzania oraz kompetencji, które powinny wyróżniać lidera XXI wieku. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest hierarchia i jak można zdefiniować to pojęcie? Jakie znaczenie ma hierarchia zawodowa w życiu zawodowym jednostki? Jakie są przykłady zawodów i ich hierarchia w różnych branżach? Jakie są metody pracy wykorzystywane podczas zajęć o hierarchii zawodowej? Jakie sytuacje dydaktyczne przewidziano w ramach lekcji o hierarchii zawodowej? Jak uczniowie mogą zaplanować swoją karierę zawodową z uwzględnieniem hierarchii stanowisk? »
Przerwa w wykonywaniu zawodu nauczyciela a utrata uprawnień do wykonywania zawodu
Przerwa w wykonywaniu zawodu nauczyciela co do zasady nie powoduje utraty prawa do wykonywania zawodu i zajmowania stanowiska nauczyciela. Jeżeli nauczyciel spełnia aktualnie obowiązujące wymagania kwalifikacyjne, i nie został ukarany karą zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania lub karą wydalenia z zawodu nauczyciela, to bez względu na czas trwania przerwy, może być zatrudniony na stanowisku nauczyciela. Z tego artykułu m.in.: Czy przerwa w wykonywaniu zawodu nauczyciela prowadzi do utraty uprawnień zawodowych? Jakie są podstawowe wymagania dla osób zatrudnianych na stanowisku nauczyciela? Jakie konsekwencje niesie za sobą kara dyscyplinarna w postaci zwolnienia z pracy? Jakie kroki należy podjąć przed ponownym zatrudnieniem nauczyciela? »
Coaching w doradztwie zawodowym w szkole
Nauczyciele w pracy zawodowej szukają efektywnych metod, które będą mogli wykorzystać w celu m.in. wspierania i motywowania uczniów, kreatywnego reagowania na potrzeby podopiecznych, budowania opartej na dobrych relacjach efektywnej współpracy z rodzicami oraz tworzenia zgranego zespołu klasowego. Wartościowym rodzajem doradztwa, przydatnym w pracy doradcy zawodowego w szkole może być coaching [1]. Z artykułu dowiesz się: Jakie są podobieństwa i różnice w pracy doradczej i coachingowej? Które elementy coachingu można wykorzystać w pracy z uczniem? Jakie korzyści przyniesie uczniowi wprowadzanie metod coachingowych w doradztwie zawodowym w szkole? »
Doradztwo zawodowe na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia
Doradztwo zawodowe w szkołach ponadpodstawowych to zajęcia obowiązkowe, z których nie wystawia się ocen. Taka konstrukcja prawna sprawia, że podczas wypełniania świadectw pojawiają się wątpliwości – czy należy uwzględniać je w wykazie realizowanych przedmiotów? Sprawdź, czy na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia wpisuje się doradztwo zawodowe. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy uczniowie branżowej szkoły I stopnia otrzymują oceny z doradztwa zawodowego? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się na świadectwie ukończenia branżowej szkoły I stopnia? Czy zajęcia z doradztwa zawodowego uwzględnia się w arkuszu ocen? »
Wakacyjna praca dla nieletnich. O czym warto wiedzieć? Gdzie jej szukać?
Praca zarobkowa osób nieletnich staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Poza praktyczną nauką zawodu w szkole branżowej, młodzi ludzie coraz chętniej podejmują swoją pierwszą aktywność zawodową w okresie wakacji, ferii czy podczas weekendów. Uczy ich to samodzielności, gospodarowania własnym budżetem, budowania samoświadomości i pewności siebie, kształtuje osobowość zawodową. Dzięki zdobytemu doświadczeniu i nabyciu szeregu kompetencji pracowniczych w przyszłości stają się bardziej atrakcyjnymi pracownikami na rynku pracy. Z tego artykułu dowiesz się: O czym warto wiedzieć, zachęcając młodych ludzi do ich pierwszej aktywności zawodowej? Jakie są atuty pracy w przypadku osób nieletnich? Na jakich zasadach zatrudnia się osoby nieletnie? Praca sezonowa – gdzie szukać ofert pracy dla osób nieletnich? Jakie pomysły na pracę na wakacje warto polecać młodzieży? Jak przygotować młodych ludzi do ich pierwszej pracy zarobkowej? Co warto sprawdzić, przed nawiązaniem współpracy? »
Cechy dobrego przywódcy. Kto i w jaki sposób może zostać liderem?
Przywództwo definiowane jest różnie. Dla niektórych dobrym przywódcą jest wybitna jednostka odnosząca spektakularne sukcesy, dla innych – osoba najwyżej postawiona w hierarchii organizacji lub stojąca na czele grupy. Przywódca „ma to coś”. Jest autorytetem, posiada dobrowolnie akceptowaną przez innych władzę. Wyznacza kierunek i wizję przyszłości, motywując, inspirując i wyzwalając w ludziach energię potrzebną do działania [1]. Szkoły są miejscem kształtowania młodych ludzi, w tym także przyszłych liderów. Dobrze, aby uczniowie nie tylko mogli rozwijać kompetencje przywódcze, ale i osobiście obserwować wartościowych, naturalnych przywódców. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto kształtować w sobie cechy dobrego przywódcy? Jakie podejmować działania, by stać się dobrym przywódcą? Czy szkoła jest dobrym miejscem na doskonalenie w sobie umiejętności przewodzenia? Dlaczego lider powinien stale się uczyć? Jakie cechy powinien wzmacniać uczeń by stać się dobrym i skutecznym liderem? W jaki sposób powinien komunikować się przywódca, by osiągać ze swoim zespołem postawione sobie cele? »
Marka osobista – po co mi ona?
Każdy, świadomie lub nieświadomie, codziennie buduje swoją markę osobistą. Na jej obraz składają się sposób prezentowania się offline i online, wyznawane wartości, podejmowane działania i decyzje oraz sposób postrzegania przez otoczenie. Marka wiąże się z wizerunkiem i reputacją [1]. Kształtuje się oraz ujawnia we wszystkich obszarach życia, zarówno prywatnego, edukacyjnego, jak i zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest marka osobista i jakie ma znaczenie w codziennym życiu? Jakie są kluczowe składowe skutecznie budowanej marki osobistej? Jakie są nieuniknione ryzyka związane z budowaniem marki osobistej i jak można je minimalizować? Jakie uniwersalne zasady pomagają w budowaniu pozytywnych relacji i wzmacnianiu personal brandingu? Jakie korzyści przynosi budowanie silnej marki osobistej już na etapie edukacji szkolnej? Jakie zawody najbardziej korzystają na posiadaniu dobrze zbudowanej marki osobistej? Jakie kroki podjąć, aby skutecznie budować i utrzymywać swoją markę osobistą? W jaki sposób można wykorzystać media społecznościowe do budowania i utrzymywania swojej marki osobistej? Jak uczniowie mogą budować swoją markę osobistą na terenie szkoły i jakie korzyści z tego wynikają? »
Sztuka mediacji. O tym jak i w jakim celu uczyć rozwiązywać spory nie tylko uczniów
Mediacja to pozasądowy sposób rozwiązywania sporów, który może być stosowany m.in. w rodzinie, w szkole i w miejscu pracy. Pomaga rozwiązywać konflikty w sposób pokojowy i efektywny, a to pozwala utrzymywać dobre relacje z ludźmi. Mediacja jest uznawana za jedną z alternatywnych metod rozwiązywania sporów, tzw. ADR – alternative dispute resolution, i bywa nazywana często „królową ADR” [1]. Międzynarodowy Dzień Mediacji obchodzony jest 21 października. Pierwsze wzmianki o stosowaniu mediacji pochodzą już z IV tysiąclecia p.n.e. [2]. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto rozwiązywać konflikty między stronami przy użyciu mediacji? Kim jest mediator rówieśniczy? Jaką rolę w mediacjach uczniów w szkole pełni osoba dorosła? Jakiego rodzaju spory pomiędzy uczniami można starać się rozwiązać na drodze mediacji? »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »