Metoda rybiego szkieletu – sposób na rozwiązanie problemu
Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie na co dzień mierzą się z różnymi problemami. Wartym uwagi narzędziem pomocnym w analizie i porządkowaniu przyczyn zaistniałych problemów jest metoda rybiego szkieletu, znana również pod nazwą diagramu Ishikawy. Narzędzie może być przydatne między innymi w procesie poszukiwania rozwiązań konfliktów i problemów, w integrowaniu zespołu klasowego oraz w stymulowaniu rozwoju osobistego uczniów. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest metoda rybiego szkieletu i skąd wzięła się jej nazwa? Dlaczego metoda rybiego szkieletu jest skutecznym narzędziem edukacyjnym? Jak zbudowany jest diagram Ishikawy i co symbolizują jego elementy? Jakie korzyści płyną ze stosowania tej metody w edukacji? Jakie etapy pracy z metodą rybiego szkieletu prowadzą do skutecznego rozwiązania problemów? Jak wykorzystać diagram Ishikawy w pracy z uczniami na różnych poziomach edukacji? Jak metoda rybiego szkieletu może wspierać nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych? W jakich sytuacjach metoda rybiego szkieletu jest szczególnie przydatna? Jakie sposoby zastosowania metody rybiego szkieletu można wprowadzić do codziennej pracy w szkole? »
Przyszły pracowniku, nastaw się na zmiany. Czym są reskilling i upskilling?
Przemiany gospodarcze, transformacja cyfrowa, rozwój sztucznej inteligencji to tylko niektóre z czynników warunkujących zmiany na rynku pracy. Skutkiem jest między innymi wypieranie pracy ludzkiej przez procesy automatyzacji. By móc mierzyć się skutecznie z tą sytuacją, niezbędne jest ciągłe inwestowanie w rozwój kompetencji zawodowych. Jednymi z możliwych rozwiązań są reskilling i upskilling pracowników. Z artykułu dowiesz się: Jakie trendy kształtują przyszłość zatrudniania pracowników? Dlaczego lifelong learning jest niezbędny, aby skutecznie zmierzyć się ze zmianami zachodzącymi na rynku pracy? Jak reskilling i upskilling pomaga w zdobywaniu nowych kompetencji? Jakie zalety dla pracownika i przedsiębiorstwa niosą ze sobą upskilling i reskilling? Jak nastawić się pozytywnie do zmian w życiu zawodowym? »
Nauczyciel bez wymaganych kwalifikacji nie poprowadzi zajęć doradztwa zawodowego
Powierzenie czynności z zakresu doradztwa zawodowego nauczycielowi nieposiadającemu kwalifikacji do zajmowania stanowiska doradcy zawodowego jest ograniczone. Nauczyciel niebędący doradcą, nie może powiem prowadzić zajęć obowiązkowych, uwzględnionych w ramowych planach nauczania. Sprawdź, jakie zadania można powierzyć nauczycielowi bez kwalifikacji doradcy zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie zadania z zakresu doradztwa zawodowego można powierzyć nauczycielowi bez kwalifikacji doradcy zawodowego? Czy nauczyciel bez kwalifikacji może prowadzić obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego? Co zrobić, jeśli szkoła nie może zatrudnić doradcy zawodowego? »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: styczeń 2025 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w styczniu 2025 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
Opis i forma realizacji doradztwa zawodowego w IPET ucznia
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), to zindywidualizowany dokument, opracowany po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym zawiera także informacje o sposobach realizacji doradztwa zawodowego. Z artykułu dowiesz się: Kiedy należy uwzględniać sposób realizacji doradztwa zawodowego w IPET? Jak kwestia doradztwa zawodowego powinna zostać opisana w IPET ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym? Czy doradztwo zawodowe może być realizowane i opisane w IPET w formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy muszą to być oddzielne zajęcia? »
10 sposobów na podniesienie poziomu samooceny ucznia
Wzmacnianie samooceny ucznia to proces wymagający czasu, cierpliwości oraz świadomego podejścia. Wykonanie pojedynczego zadania nie utrwali w uczniu pozytywnego obrazu siebie. Warto zatem wplatać w tok nauczania ćwiczenia mające na celu kształtowanie poczucia własnej wartości w codzienną aktywność szkolną i łączyć je z różnorodnymi metodami. Praca nad samooceną ucznia to jeden z elementów budowania odporności psychicznej. Wysoka samoocena pozwala dostrzegać własne zasoby i popycha do działania oraz podejmowania wyzwań, bez lęku przed niepowodzeniem. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie ćwiczenia pomagają uczniom w odkrywaniu i wzmacnianiu ich mocnych stron? Dlaczego warto doceniać małe sukcesy i w jaki sposób robić to skutecznie? Jak narzędzia takie jak dziennik osiągnięć czy wykres postępów wspierają rozwój samooceny uczniów? W jaki sposób klasowe wyzwania mogą budować poczucie własnej wartości i rozwijać umiejętności uczniów? Jakie sentencje motywujące mogą pomóc dzieciom podejmować wyzwania i rozwijać samodzielność? W jaki sposób praca zespołowa i projekty grupowe wzmacniają poczucie przynależności i wartość indywidualnego wkładu ucznia? Jak uczyć uczniów radzenia sobie z porażkami i wyciągania z nich wniosków? Dlaczego konstruktywna informacja zwrotna jest kluczowa dla budowania samooceny i jak ją efektywnie przekazywać? Jakie zabawy i ćwiczenia integracyjne pomagają uczniom poczuć się ważnym członkiem grupy? Gdzie znaleźć bezpłatne materiały edukacyjne wspierające rozwój psychiczny i emocjonalny dzieci? »
Okno Johari – narzędzie do samooceny i budowania samoświadomości
Okno Johari to jedno z interesujących narzędzi wspomagających proces samooceny. Jego zastosowanie pomaga lepiej poznać siebie oraz ułatwia budowanie zdrowych relacji z innymi, co czyni je cenioną metodą działania w obszarze coachingu, doradztwa zawodowego bądź rozwoju osobistego. Jakie zalety i możliwości oferuje Okno Johari? Jak można je wykorzystać w praktyce zawodowej? Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest Okno Johari i jak wspiera rozwój uczniów? Jak wykorzystać Okno Johari w doradztwie zawodowym dla uczniów? Jakie korzyści przynosi Okno Johari w edukacji? Jak przeprowadzić ćwiczenie Okno Johari w szkole? Dlaczego warto stosować Okno Johari w pracy z młodzieżą? »
Przebranżowienie – dlaczego warto rozmawiać z uczniami o zmianie zawodu i przekwalifikowaniu podczas doradztwa zawodowego
Współczesny rynek pracy jest dynamiczny i nieprzewidywalny. Żyjemy w rzeczywistości VUCA (akronim z jęz. angielskiego: Volatility – zmienność, Uncertainty – niepewność, Complexity – złożoność, Ambiguity – niejednoznaczność) [1]. Zawody, które jeszcze kilka lat temu były pożądane, dziś tracą na znaczeniu, a nowe profesje pojawiają się z „prędkością światła”. W obliczu tych zmian, coraz więcej pracowników zastanawia się nad przebranżowieniem, czyli zmianą ścieżki kariery. Także uczniowie, którzy dopiero planują wygląd swojej drogi zawodowej, powinni być świadomi zachodzących zmian w środowisku pracy i uwzględniać możliwość lub konieczność przebranżowienia się w dalszej przyszłości. Z artykułu dowiesz się: Czy już na etapie planowania początków ścieżki kariery zawodowej warto myśleć o tym, by zmienić zawód? Czym różnią się od siebie, przekwalifikowanie, przebranżowienie i zmiana zawodu? Czy zmiana pracy zawsze powinna wynikać z konieczności? Czy wizja przebranżowienia i przekwalifikowania się jest realna dla uczniów? Co powinien sprawdzić kandydat przed podjęciem decyzji o zmianie – branżowej lub zawodowej? »
Kalendarz Doradcy Zawodowego: grudzień 2024 r.
Sprawdź, co ważnego dla doradców zawodowych będzie działo się w grudniu 2024 r. Poznaj kalendarz świąt zawodowych, który może być inspiracją do tworzenia i sprawdź, kiedy prenumeratorzy mogą skorzystać z dyżurów ekspertów. Kalendarz jest na bieżąco uzupełniany! »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 73
