Sposoby określania typu osobowości. Test MBTI
W czasach rosnącego znaczenia samorozwoju i efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi testy osobowości są nieocenionym narzędziem dla doradców zawodowych, pedagogów oraz specjalistów HR. Umożliwiają lepsze zrozumienie indywidualnych cech, preferencji i potencjału każdej osoby, co z kolei może wpłynąć na decyzje zawodowe czy osobiste. Z artykułu dowiesz się m.in.: Dlaczego testy osobowości zyskują na znaczeniu w edukacji i zarządzaniu zasobami ludzkimi? Jakie są główne rodzaje testów psychologicznych i kto może je stosować? Jakie kategorie testów osobowościowych wyróżniamy i czym się różnią? Czym charakteryzuje się test MBTI i jakie są jego podstawy teoretyczne? Jakie wymiary osobowości analizuje MBTI? Jakie zawody są rekomendowane dla poszczególnych typów osobowości MBTI? W jaki sposób MBTI może wspierać doradców zawodowych i nauczycieli w ich pracy? Jakie kontrowersje budzi test MBTI i na co zwrócić uwagę podczas jego stosowania? Czym różni się oficjalna wersja MBTI od innych, powszechnie dostępnych testów osobowości? »
Asertywność – czym jest i czemu przydaje się w pracy? Rozwijanie asertywności
Asertywność odgrywa znaczącą rolę w budowaniu zdrowych relacji – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dla pracujących na co dzień z młodzieżą nauczycieli to skutecznie narzędzie do komunikacji oraz radzenia sobie z wyzwaniami edukacyjnymi. Warto poznać zawarte w artykule praktyczne wskazówki oraz propozycje technik rozwijania asertywności własnej i uczniów. Z artykułu dowiesz się: Czym jest asertywność? Czy asertywność to jedynie odmowa? Dlaczego postawa asertywna nauczyciela jest ważna? Jak i w jakim celu stosować trening asertywności? Z jakich narzędzi i technik rozwijania asertywności warto skorzystać w pracy z młodzieżą, by kształtować zachowania asertywne? Jakie są konsekwencje braku asertywności i umiejętności stawiania granic w miejscu pracy, w szkole i w gronie znajomych? »
Organizacja doradztwa zawodowego w szkole podstawowej bez wybranych oddziałów klasowych. Czy tworzy się program realizacji i WSDZ w szkole bez klas VII i VIII?
Nie w każdej szkole tworzone są wszystkie oddziały na I i II etapie edukacyjnym. Jeżeli w szkole nie tworzy się klas VII i VIII, pojawiają się wątpliwości – czy konieczne jest opracowanie WSDZ i programu realizacji doradztwa zawodowego? W artykule wyjaśniamy, jakie obowiązki związane z realizacją doradztwa zawodowego spoczywają na dyrektorze i nauczycielach w szkołach, w których nie realizuje się doradztwa w ramach tzw. dziesiątek. Dowiedz się, jakie działania związane z realizacją doradztwa zawodowego spoczywają na każdej szkole podstawowej. Z artykułu dowiesz się: Jak powinna postąpić szkoła w sprawie realizacji programu doradztwa zawodowego w przypadku braku wybranych oddziałów klasowych? Które przepisy regulują sposób postępowania z takiej sytuacji? Co powinno zostać zawarte w programie realizacji doradztwa zawodowego szkoły, w której nie istnieją klasy VII i VIII? »
Lifelong learning – nauka na każdym etapie życia
Współczesność charakteryzuje coraz więcej planowanych i nieoczekiwanych szybkich zmian. Zmiany demograficzne, rozwój nowoczesnych technologii i sztucznej inteligencji, big data, globalizacja, kryzysy generują konieczność aktualizacji i zdobywania nowej wiedzy, kompetencji i umiejętności [1]. Co sprawia, że edukacja przez całe życie jest koniecznością? Jakie obszary edukacji ustawicznej wyodrębnił Robert J. Kidd, i dlaczego są one tak istotne? Czym różni się kształcenie ustawiczne od idei lifelong learning? Jakie dokumenty i raporty Unii Europejskiej ukształtowały współczesne podejście do lifelong learning? Dlaczego koncepcja lifelong learning jest ważna dla najmłodszych, a nie tylko dla dorosłych? Jakie korzyści przynosi uczenie się przez całe życie w obliczu wyzwań współczesnego świata? Jakie cechy i kompetencje stają się kluczowe na rynku pracy dzięki lifelong learning? »
Jak wykorzystać metodę case study w doradztwie zawodowym w pracy z uczniem?
Metoda case study w doradztwie zawodowym jest skutecznym narzędziem, możliwym do zastosowania zarówno na poziomie szkoły podstawowej, jak i na późniejszych etapach edukacji. Pozwala zdobywać cenną wiedzę oraz rozwijać umiejętności interpersonalne, analityczne i podejmowania decyzji. Dzięki swojej elastyczności, umożliwia dopasowanie różnorodnych treści do omawianych tematów, potrzeb grupy i zainteresowania uczniów. Z artykułu dowiesz się: W jakim celu wykorzystać case study w doradztwie edukacyjno-zawodowym w szkole podstawowej? Jaki wymiar edukacyjny ma analiza przypadku? Z jakimi innymi metodami pracy doradcy połączyć metodę studium przypadku? Jakie m.in. cechy i kompetencje miękkie kształci w uczniach praca metodą case study? Gdzie szukać wsparcia przy tworzeniu przykładowych studium przypadku? Czego może nauczyć się uczeń podczas analizy przypadku? »
Nonkonformistyczna ścieżka kariery edukacyjno-zawodowej
Pewni siebie i otwarci na nowe doświadczenia młodzi ludzie chętnie poszukują alternatywnych dróg samorozwoju. Nie wszyscy chcą naśladować sposób postępowania starszych pokoleń lub dopasowywać się do narzucanych społecznie schematów. Nonkonformistyczna ścieżka edukacyjno- zawodowa staje się coraz bardziej popularna. Podążanie nią może być wymagającym odwagi i samozaparcia wyzwaniem. Podjęcie go być może zaprocentuje korzyściami wynikającymi między innymi z poznania alternatywnych metod nauki i unikalnych możliwości kariery. Osoby decydujące się obrać niekonwencjonalny kierunek kształcenia i rozwoju kariery zawodowej odnajdują swoje miejsce w świecie, łącząc pasje z pracą – redefiniują pojęcie sukcesu. Warto zwrócić uwagę uczniów na znaczenie postawy nonkonformistycznej w kreowaniu osobistej kariery edukacyjno-zawodowej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest nonkonformistyczna ścieżka edukacyjno-zawodowa i dlaczego staje się coraz bardziej popularna? Jakie korzyści może przynieść podążanie niekonwencjonalną drogą kariery? Dlaczego postawa nonkonformistyczna jest ważna w rozwoju indywidualnej kariery zawodowej? Jakie wyzwania mogą napotkać osoby decydujące się na nonkonformistyczne podejście do edukacji i pracy? Jakie cechy sprawiają, że niektórzy nonkonformiści odnoszą sukces w nietypowych zawodach? Jakie znane postacie stały się symbolem sukcesu dzięki nieszablonowemu myśleniu i działaniu? Czy każdy może obrać własną drogę zawodową, inspirując się przykładem takich osób jak Steve Jobs czy Banksy? Jakie organizacje i programy wspierają młodych ludzi w rozwijaniu alternatywnych ścieżek kariery? Jakie narzędzia i strategie mogą pomóc w promowaniu postawy nonkonformistycznej w edukacji? Dlaczego wyjście ze strefy komfortu jest tak ważne w procesie rozwoju osobistego i zawodowego? Jak nauczyciele mogą inspirować i wspierać uczniów w odkrywaniu własnej, unikalnej drogi kariery? W jaki sposób nonkonformizm może stać się kluczem do sukcesu w nowoczesnym, cyfrowym świecie? »
Postawa nonkonformizmu w edukacji i pracy zawodowej
Nonkonformizm, będący oznaką krytycznego myślenia jednostki i często „drogą pod prąd”, w kontekście długoterminowego rozwoju osobistego i zawodowego może stać się siłą napędową zmian i innowacji. Jednak zarówno w edukacji, jak i pracy zawodowej rodzi konieczność zmierzenia się z licznymi wyzwaniami. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest nonkonformizm? Jakie cechy charakteryzują osoby o postawie nonkonformistycznej? Jak nonkonformizm wpływa na indywidualny rozwój i zmiany społeczne? Jakie wyzwania stoją przed nonkonformistycznymi uczniami i nauczycielami w obecnym systemie edukacyjnym? Jakie korzyści niesie za sobą wspieranie nonkonformizmu w edukacji? Czy nonkonformizm uczniów może prowadzić do odkryć i innowacji? Jak nonkonformizm przejawia się w środowisku pracy? Jakie są potencjalne korzyści i wyzwania nonkonformizmu w karierze zawodowej? Dlaczego w niektórych organizacjach nonkonformiści mogą być postrzegani jako trudni współpracownicy? W jaki sposób firmy i organizacje wspierają postawy nonkonformistyczne? Jakie metody i programy edukacyjne sprzyjają rozwijaniu nonkonformizmu w szkole? Dlaczego dialog i wzajemne zrozumienie są kluczowe w kształtowaniu środowiska otwartego na nonkonformizm? Czy można znaleźć równowagę między konformizmem a nonkonformizmem? »
Co to jest talent, jak go rozpoznać i w jakim stopniu warunkuje przyszłość zawodową?
Marcus Buckingham, w odpowiedzi na pytanie „co to jest talent”, proponuje następującą definicję: „Talent to każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania lub zachowania, który może znaleźć praktyczne zastosowanie”. Takie twierdzenie pozwala wysnuć wniosek, że każdy człowiek ma szansę odkryć w sobie talent. W ramach tego pojęcia uwzględnia się bowiem nie tylko wrodzone zdolności, ale również potencjał, który można rozwijać. Umiejętność rozpoznania i wykorzystania własnego talentu może decydować o przyszłym sukcesie zawodowym. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób definiuje się słowo talent? Czym jest talent? Co nazywamy talentem, a co umiejętnością? Czy sprawność w danej dziedzinie to już talent? O czym warto pomyśleć w kontekście talentu i planów edukacyjno-zawodowych? »
- « pierwsza
- «
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- »
- ostatnia »
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 73
